וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא מתנגדים: הצעת החוק לפיזור הכנסת אושרה בקריאה ראשונה

3.12.2014 / 18:12

22 הח"כים שנכחו במליאה הצביעו בגד הצעת החוק. זאת, לאחר שבשעות הצהריים סיכמו ראשי הסיעות עם יו"ר הכנסת כי הבחירות יתקיימו ב-17 במרץ 2015. ח"כ כבל: "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת

הצעת החוק לפיזור הכנסת אושרה הערב (רביעי) בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. 22 חברי הכנסת שנכחו במליאה הצביעו בעד ההצעה. אף חבר כנסת לא הביע את התנגדותו. ההצעה צפויה לעלות לקריאה שנייה ושלישית ביום שני בשבוע הבא.

קודם לכן, אישרה המליאה, גם כן ללא מתנגדים, את הצעות החוק לפיזור הכנסת בקריאה טרומית, וכן נקבע בין ראשי הסיעות ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, כי הבחירות לכנסת ה-20 יתקיימו ביום שלישי, 17 במרץ 2015.

ח"כ איתן כבל (העבודה) הציג את הצעת החוק במקום ראשת מרצ, זהבה גלאון, ואמר: "תפקידנו כחברי אופוזיציה הוא לפעול כל השנה לכך שהממשלה תיפול. ראש הממשלה וחלק מהדוברים מבקשים להציג מצג שווא כאילו שההליכה לבחירות היא באשמתנו אבל אנחנו כאן רואים את הדברים בצורה ברורה - ראש הממשלה והקואליציה שלו פשוט קרסו. אפשר לומר ברוך השם, שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. אני אומר רק לא ביבי".

השר יובל שטייניץ במליאה, נובמבר 2014 לייב. נועם מושקוביץ
חברי הקואליציה היוצאת עם נתניהו/נועם מושקוביץ

את הדיון בהצעה לפיזור הכנסת בשעות הצהריים ניצל יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג (העבודה) כדי לתקוף את הממשלה ואת נתניהו. "זו מפלה שאתה הבאת על עצמך במו ידיך", אמר הרצוג כשפנה לראש הממשלה. "זה המחיר שאתה משלם על חטא היוהרה. זה המחיר שמשלם מי ששם את טובתו האישית לפני טובתה של המדינה". עוד אמר: "נתניהו לא מנהיג. מערכת הבחירות תהיה בין מחנה המסתכל אל העתיד לבין מחנה החי את העבר. אנחנו נפעל לאיחוד הכוחות. רק יחד נוכל לנצח". ח"כ דב חנין (חד"ש) המשיך: "במה הועלתם? יש למישהו יותר ביטחון היום? יש יותר שנאה וכעס. יותר תהום. טיפחתם מלמעלה גזענות. אתם מאמצים את המסר של כהנא".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

נתניהו: "צריך מפלגת שלטון גדולה ומנוסה"

השיב להם מטעם הממשלה השר יובל שטייניץ: "הציבור לא מטומטם, הציבור רואה את האיומים באזור ואת ההסתה מצד אבו מאזן - הציבור אומר לעצמו על מי אני יכול לסמוך? אני לא סומך על לפיד, לא על הרצוג ולא על לבני - אלא על בנימין נתניהו". הוא הקדיש חלק מדברי התשובה לביקורת גלויה על מי שהיה עד לפני רגע יד ימינו של נתניהו, שר האוצר יאיר לפיד. "היום הגברת ריקי כהן מחדרה שואלת, 'מה עשיתי? איך הולכתי שולל אחרי הבלורית והתואר?'. היום, הלב שלה שבור, אבל השכל עדיין עובד. היא מבינה שאם הצלחת בתוך פחות משנתיים להוביל את ישראל מהצמיחה הכי גבוהה במערב לצמיחה שלילית, היא ובעלה ישלמו את המחיר. זה מה שקורה כשנותנים לבלורית לנהל את הכלכלה הלאומית".

נתניהו עצמו כבר הכין את הקרקע להליכה לקלפיות. "הבחירות הקרובות הן על שאלה אחת - מי ינהיג את המדינה?", אמר בישיבת סיעת הליכוד הבוקר. לדבריו, "מול האתגרים שמדינת ישראל ניצבת בפניהם, ביטחוניים וכלכליים, צריך מפלגת שלטון גדולה ומנוסה".

השר יובל שטייניץ במליאה, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
"הציבור לא מטומטם". שטייניץ בדיון, היום/נועם מושקוביץ

מוקדם יותר, בתום הישיבה המיוחדת בלשכתו, אמר אדלשטיין: "כל הסיעות גילו אחריות, ולא ניסו לגרור אותנו לחצי שנה מיותרת", אמר אדלשטיין. "אני קורא לאזרחי ישראל לצאת לקלפי ולהצביע למפלגה שהם מעוניינים בה". עוד אמר יו"ר הכנסת כי הסיעות הערביות העלו את סוגיית העלאת אחוז החסימה, שפוגעת בסיכוייהן להיבחר. השנה, במסגרת תיקון לחוק יסוד: הממשלה, הוסכם כי אחוז החסימה בבחירות הקרובות יעלה לארבעה מנדטים (3.25% מקולות הבוחרים).

אתמול הכריז ראש הממשלה כי הקואליציה שלו הגיעה לסוף דרכה, ושישראל הולכת לבחירות - כמעט שנתיים לפני המועד הקבוע בחוק. לפני כן פיטר מממשלתו את יו"ר התנועה ציפי לבני ואת יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. בעקבות הצעד הזה, התפטרו יתר שרי יש עתיד.

בחירות 2015 || עוד כותרות
סקר וואלה! חדשות: גוש הימין מתחזק משמעותית, לפיד קורס
ח"כ הרצוג: "שש השנים הרעות של נתניהו תמו"
מדינה בהמתנה: המסלול המפותל בדרך אל הקלפי

לפיד ולבני במליאה, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
המפוטרים. לפיד ולבני מחויכים/נועם מושקוביץ
מליאה, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
מליאה, נובמבר 2014/נועם מושקוביץ
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ראשי הסיעות בפגישה עם אדלשטיין, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

המהלך לווה בהאשמות הדדיות וחריפות ביותר. בעוד שמצד אחד נתניהו האשים את שותפיו לשעבר בחתרנות, בסביבת לפיד אמרו ש"מדובר במעשה כוחני ופחדני שמאפיין את התנהלותו של ראש הממשלה". לבני הוסיפה: "לא היה שום פוטש", והוסיפה: "אם היה כזה, אנחנו לא היינו מזיעים כמו נתניהו".

מה צפוי עד הבחירות?

במהלך חודש ינואר ייערכו הבחירות המקדימות במפלגות הבית היהודי והליכוד, שבהן ייקבע מי יעמוד בראש המפלגה ויהיה מועמד המפלגה לראשות הממשלה. במפלגת העבודה התקיימו בחירות לראשות המפלגה כבר לפני שנה, בהן נקבע כי יצחק הרצוג הוא המועמד לראשות הממשלה. מועד הפריימריז במרצ טרם פורסם.

המפלגות צריכות להגיש את רשימות המועמדים לוועדת הבחירות המרכזית 47 יום לפני מועד הבחירות, כך שיש להניח שגם הבחירות המקדימות לרשימות המפלגה יתקיימו במהלך סוף חודש ינואר - תחילת חודש פברואר. במפלגות ישראל ביתנו, ש"ס, יש עתיד, התנועה, יהדות התורה לא נהוגה שיטת פריימריז.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתניהו, לפיד, בנט, לבני וליברמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסקר ראשון לקראת הבחירות עבור וואלה! חדשות, שנערך אחרי פיטורי לפיד ולבני, נרשמה התחזקות לאגף הימני במפה הפוליטית. לפי הנתונים, אם הבחירות היו נערכות היום, הליכוד, הבית היהודי וישראל ביתנו היו זוכות יחד ב-52 מנדטים - תשעה מנדטים יותר ממה שיש לשלוש המפלגות בכנסת הנוכחית. כך עולה מסקר TNS טלסקר שנערך אמש.

על פי הסקר, נתניהו בדרך לכהונה רביעית כראש ממשלה. מפלגתו, הליכוד, מתחזקת ועולה ל-23 מנדטים, ואילו שר הכלכלה נפתלי בנט, יו"ר הבית היהודי, מבסס את עצמו כראש המפלגה השנייה בגודלה עם 17 מנדטים. ליברמן (ישראל ביתנו) והרצוג (העבודה) עם 12 מנדטים כל אחד. אחריהם: יש עתיד – 11, כחלון – 10, יהדות התורה – 8, ש"ס – 7, מרצ – 5, התנועה – 5, רע"מ-תע"ל – 5, חד"ש – 3, בל"ד – 2.

(עדכון ראשון: 10:00)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
לפיד ולבני במליאה, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
לפיד ולבני במליאה, נובמבר 2014/נועם מושקוביץ
מליאה, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
מליאה, נובמבר 2014/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully