וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם גינה את ישראל: "המדינה היחידה במזרח התיכון המחזיקה בנשק גרעיני"

161 מדינות הצביעו בעד ההחלטה, שהדגישה כי ישראל היא מהמדינות הבודדות בעולם שמסרבות להצטרף לאמנה נגד הפצת נשק גרעיני, וקראו לה להעמיד את מתקניה לפיקוח

הכור בדימונה – 2004. GettyImages
הקריה למחקר גרעיני בנגב/GettyImages

העצרת הכללית של האו"ם גינתה את ישראל בשל סירובה להתפרק מנשק גרעיני ולהעמיד את מתקניה הגרעיניים לפיקוח של סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית). ההחלטה עברה אמש (שלישי) ברוב של 161 מול 5 מתנגדות. פרט לישראל, ארבע מדינות בלבד הצביעו נגד: ארה"ב, קנדה, פלאו ומיקרונזיה. 18 מדינות נמנעו בהצבעה.

העצרת קראה לישראל להתפרק מנשק גרעיני, והדגישה כי זו המדינה היחידה במזרח התיכון שאינה חתומה על ה-NPT (האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני) ואינה מכירה בהחלטותיה. ההחלטה לגנות את ישראל עלתה להצבעה בעצרת הכללית ביוזמת המשלחת המצרית לאו"ם, ובנוסח דומה לזה שניסו מדינות ערב להעלות במועצת הנגידים של סבא"א בחודש ספטמבר. לפי הנוסח שעליו הצביעה העצרת, ישראל צריכה לחתום על אמנת ה-NPT ללא דיחוי, ו"להימנע מפיתוח, ייצור ורכישה של נשק גרעיני או ביצוע ניסויים גרעינים, ולזנוח את הנשק הגרעיני (שברשותה)".

189 מדינות חתומות על ה-NPT, בהן חמש חברות מועצת הביטחון החמושות בנשק גרעיני: ארה"ב, רוסיה, סין, צרפת ובריטניה. רק ארבע מדינות בעולם מסרבות לחתום על עליה: הודו, קוריאה הצפונית, פקיסטן וישראל. מדינה נוספת שלא חתמה על האמנה היא דרום סודאן, שהתקבלה כחברה לאו"ם לפני חצי שנה בלבד. יצוין שאיראן חתומה על האמנה, ובמסגרת המו"מ עם שש המעצמות היא מנסה לפרש את חלק מסעיפיה בצורות שונות, ובעיקר את הסעיפים המתירים לה לפתח מתקני העשרה גרעיניים לצרכים אזרחיים.

שלא נצטרך || ריכזנו עבורכם את כל מה שמותר להגיד על הגרעין הישראלי

מושב ישראל בעצרת הכללית של האו"ם – 2014. AP
ההחלטה לגנות את ישראל עברה ברוב של 161-5/AP

לפי דוח שפרסמו מומחים אמריקנים בשנה שעברה, ישראל הפסיקה לייצר ראשי קרב גרעיניים ב-2004, ומחזיקה כיום בכ-80 פצצות מבצעיות. החוקרים, מכתב העת "בולטין אוף דה אטומיק סיינטיסטס", העריכו שישראל מסוגלת לשוב ולייצר את הפצצות ואף להכפיל את מספר ראשי הקרב, שניתן להרכיבם את חלקם על גבי טילים שישוגרו מצוללות.

הנתונים התפרסמו בכתבה שסקרה את תפוצת הנשק הגרעיני בעולם בשנים 2013-1945. לפי החוקרים האנס קריסטנסן ורוברט נוריס, ישראל ייצרה את שתי פצצות הגרעין הראשונות שלה בשנת 1967. בשנת 1973, בימי מלחמת יום הכיפורים, כבר היו ברשותה 15 ראשי קרב.

לפי טבלה שפרסמו החוקרים, הנשק הגרעיני של ישראל נמצא במצב "מאוחסן", להבדיל ממצב "מוצב" – כלומר מוכן לשיגור מהיר - שבו נמצאים ראשי הקרב של ארה"ב, רוסיה, צרפת ובריטניה. להערכתם, בשנת 1990 החזיקה ישראל ב-53 פצצות, אך החל משנת 2004 עמד מספר הפצצות שבמאגרי ישראל על 80, ומאז לא גדל. לפי הנתונים שהציגו החוקרים, ישראל היא המעצמה השמינית והאחרונה בעוצמתה הגרעינית בעולם, מבחינת מספר ראשי הקרב שברשותה, אחרי ארה"ב, רוסיה, צרפת, בריטניה, סין, פקיסטן והודו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully