וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן בלב המאבק בדאעש: פגישה עם פוטין, הסכם עם ארה"ב

"וול סטריט ג'ורנל" דיווח מפי גורמים אמריקניים וטורקיים כי הצדדים קרובים לחתימת הסכם - לאחר חודשים של חוסר הסכמה בנוגע להתמודדות עם דאעש. במקביל, פוטין - תומך אסד - הגיע לביקור רשמי באנקרה

צילום: רויטרס עריכה: מתן חדד

טורקיה נכנעה ללחצי המערב – או שמא נכנסת לתפקיד הראשי במגעים הדיפלומטיים סביב הלחימה נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש)? בעיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" דווח היום (שני) כי ארצות הברית וטורקיה קרובות לחתימה על הסכם שיאפשר לכוחות של צבא ארצות הברית ובעלות בריתה בקואליציה העולמית להשתמש בבסיס חיל האוויר הטורקי לביצוע תקיפות נגד דאעש.

על פי הדיווח, בכירים אמריקניים וטורקיים מסרו כי ההסכם המסתמן יכלול "אזור בטוח" בסמוך לחלק מהגבול הסורי, על מנת לספק הגנה לפליטים. כמו כן, ארגוני אופוזיציה מסוימים יוגדרו "מחוץ לתחום". לאחרונה, אנקרה הסכימה באופן חריג לאפשר לכ-2,000 לוחמים של ארגוני האופוזיציה הסורית להתאמן על אדמת טורקיה, ואף שלחה כוחות מיוחדים לעיראק על מנת לאמן את כוחות פשמרגה הכורדיים.

עוד בוואלה! חדשות:
טורקיה מאמנת לוחמים כורדים נגד דאעש בצפון עיראק
האם ארדואן באמת קיבל את ההתנצלות שדרש מביידן?
ארדואן תקף את כוחות הקואליציה: למה להפציץ רק בכובאני?

ולדימיר פוטין ורג'פ טייפ ארדואן, אנקרה. רויטרס
פוטין וארדואן, היום באנקרה/רויטרס

ההסכם המסתמן מצביע על צמצום משמעותי של חילוקי הדעות בין הצדדים, וככל הנראה שונה באופן מהותי מהדרישות שהציגו בתחילה הטורקים, ובהן אזור אסור לטיסה בחלקים נרחבים של צפון סוריה, שם מתבצעות כיום מרבית התקיפות האוויריות של הקואליציה העולמית. לפי הדיווח, ההסכם אף יאפשר לכוחות "לשלוח אזהרה שקטה לכוחותיו של הנשיא בשאר אסד להתרחק מהאזור הבטוח, או שיסתכנו בתגובה".

הדיווח על ההסכם מגיע כשבוע לאחר ביקורו של סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, בבירת טורקיה, במטרה להתגבר על חילוקי הדעות בין הצדדים בנוגע ללחימה נגד "המדינה האיסלאמית". ביידן שהה במדינה במשך יומיים, במהלכם נפגש עם הנשיא רג'פ טייפ ארדואן. עם זאת, ביקורו לא הסתיים בהכרזה על פריצת דרך שתבטיח שיתוף פעולה מצד אנקרה.

עוד דווח כי הטורקים אף שוקלים לפנות לאו"ם ולהצדיק את השימוש בבסיסיה לתקיפה במדינה אחרת בזכותה להגנה עצמית. בכך, שעשויה לסלול אנקרה את הדרך להצטרפות הצבאות החברים בנאט"ו ללחימה, בהתאם לנדרש במסגרת החוק הבינלאומי.

תומכים בדאעש?

סוריה: "לוחמי דאעש פעלו לראשונה מתוך שטח טורקיה"

לכתבה המלאה
ג'ו ביידן ורג'פ טייפ ארדואן, אנקרה, 22 בנובמבר. רויטרס
ביידן וארדואן, לפני כשבוע/רויטרס

במקביל להסכם המסתמן עם האמריקנים, ארדואן פוזל לכיוון רוסיה. הוא קיבל היום את פניו של הנשיא ולדימיר פוטין, שהגיע לאנקרה לביקור רשמי לטובת הידוק היחסים בין שתי המדינות. השיחות צפויות להתמקד בשיתוף פעולה בתחום האנרגיה, לצד סוגיות דיפלומטיות בוערות, בין השאר: חילוקי הדעות בין מוסקבה לבין אנקרה בנוגע למשבר בסוריה ובנוגע לסיפוח הרוסי של חצי האי קרים.

"באופן טבעי, העמדות שלנו בנושאים מסוימים אינן זהות, ולעתים אף מנוגדות", אמר פוטין בריאיון לסוכנות הידיעות הטורקית "אנטוליה" בפתח ביקורו. "יחסי רוסיה-טורקיה נותרו יציבים, והם שומרים על המשכיות, ללא תלות במצב הנוכחי". פוטין הוא ראש המדינה הראשון שמבקר בארמונו החדש של ארדואן.

העיר כובאני מופצצת מהאוויר, אוקטובר 2014. רויטרס
תקיפות אוויריות של כוחות הקואליציה בעיר כובאני, על גבול טורקיה-סוריה/רויטרס

פוטין, בן 62, וארדואן, בן 60, מוזכרים במקרים רבים באותה הנשימה, כראשי מדינות כריזמטיים הזוכים לביקורת חריפה ממדינות העולם, אך מצליחים לשמור על תמיכה נרחבת במדינתם. אין זה סביר כי הביקור יסתיים בהתקדמות משמעותית בנוגע למשבר בסוריה, כשפוטין נותר אחד המנהיגים היחידים שממשיכים להפגין תמיכה בנשיא בשאר אסד, אולם נדמה כי ארדואן מצליח להציב את טורקיה כמדינת מפתח בכל הנוגע להתמודדות העולמית עם המצב בסוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully