וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום: תיקון החוק למניעת הסתננות יובא לאישור הממשלה

אחרי שתיקון החוק נפסל פעמיים על ידי בג"ץ, יחל השבוע הליך בזק לאישורו בממשלה ובכנסת. ארגוני זכויות אדם: מדובר בחוק נוסף שלא יעמוד במבחן בג"ץ ויחמיר את מצוקת תושבי דרום תל אביב

הפגנת מבקשי המקלט במתקן הכליאה חולות, פברואר 2014. יותם רונן
מבקשי מקלט מפגינים במתקן "חולות" בפברואר/יותם רונן

הליך בזק לאישור תיקון החוק למניעת הסתננות יוצא לדרך: אחרי פסילת תיקון החוק פעמיים על ידי בג"ץ, יובא היום (ראשון) תיקון החוק החדש שגובש על ידי משרד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, משרד הפנים ומשרד המשפטים, לאישור הממשלה, וביום שני יובא לאישור מליאת הכנסת.

תיקון החוק החדש, שינסה לעמוד במבחן בג"ץ, קובע כי מבקש מקלט שיועבר למתקן "חולות" ישהה במקום לתקופה של שנה ושמונה חודשים. זאת במקום שהות בלתי מוגבלת בזמן שפסל בג"ץ. עוד מוצע כי מסתננים חדשים שיכנסו לישראל ירצו מאסר של שלושה חודשים בכלא סהרונים, זאת במקום תקופת מאסר של שנה שפסל בג"ץ.

מבקשי המקלט בישראל || כותרות נוספות:
ללא התראה: לשכת רשות האוכלוסין וההגירה בת"א נסגרה
תושבי דרום תל אביב הגישו תלונה נגד מבקשי המקלט
למרות הנחיית המנכ"ל: רשות ההגירה ממשיכה לזמן זרים ל"חולות"

הפגנת מבקשי המקלט במתקן הכליאה חולות, פברואר 2014. יותם רונן
כל עובד יחויב להפקיד פיקדון עצמי שיקבל לידיו בעת יציאתו מהארץ/יותם רונן

בנוסף, תנסה המדינה להבטיח שמבקשי המקלט יעזבו את הארץ בכמה דרכים: עם אישור החוק יחויבו מעסיקיהם להפקיד פיקדון חודשי עבור העובד, זאת על חשבון פיצויי הפיטורים. כמו כן, יחויב כל עובד להפקיד פיקדון עצמי שיקבל לידיו בעת יציאתו מהארץ, מה שיבטיח, או לפחות יעודד את מבקש המקלט לעזוב את ישראל. כיום מותר להעסיק מבקשי מקלט, כל עוד אשרתם בתוקף וטרם זומנו למתקן "חולות". על מנת למנוע העסקת מבקשי מקלט אחרים ייקבעו קנסות מנהליים גבוהים יותר מהקבועים היום. כמו כן, תפעל רשות האוכלוסין וההגירה לתיקון חוק העסקת עובדים זרים על ידי קבלני כוח אדם, כך שחברות שיבצעו הפרות לא יוכלו להעסיק עובדים למשך שלוש שנים.

לאחר אישור הממשלה והכנסת ביום שני, תתכנס ועדת הפנים ביום שלישי לדיונים מרתוניים בהצעת החוק על מנת להכינו להצבעות בכנסת. על המדינה יהיה לזרז את הליך אישור החוק היות שבפסיקתו קבע בג"ץ כי על מתקן חולות להיסגר עד שלושה חודשים מיום פסק הדין, מה שמאפשר למדינה לחוקק חוק חדש עד ה-22 בדצמבר. זאת מבלי שיאלצו לשחרר את מבקשי המקלט השוהים במתקן.

ארגוני זכויות האדם, שעתירתם הובילה לביטול החוק פעמיים, בהם המוקד לפליטים ומהגרים, רופאים לזכויות אדם והאגודה לזכויות האזרח שלחו בסוף השבוע מכתב לחברי הכנסת שבו קראו להם להתנגד להצעת החוק. זאת בטענה כי מדובר בחוק נוסף שלא יעמוד במבחן בג"ץ ורק יחמיר את מצוקת תושבי דרום תל אביב.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"הצעת החוק מבזה את פסיקות בג"ץ"

למכתב צורפו הערות לתזכיר החוק שהגישו הארגונים, כשלטענתם הצעת החוק לא מיישמת את פסיקות בג"ץ אלא מבזה אותן ו"מתמקחת איתן". זאת בשל העובדה שצמצום חובת ההתייצבות במתקן "חולות" לפעם אחת ביום איננה הופכת אותו למתקן "פתוח". "בהיעדר הכנסה, אין למוחזק אפשרות לעמוד בעלות נסיעה מדי יום בתחבורה ציבורית מן המתקן ובחזרה, ולפיכך שלילת החירות נותרת במידה רבה כשהייתה" נכתב.

בנוסף טוענים הארגונים כי לא ברור כיצד כליאת מספר מוגבל של מבקשי מקלט ל-20 חודשים תביא למניעת השתקעותם בערים או לפתרון המצוקה בדרום תל אביב. "לאחר שנתלשו מחייהם, ממקור פרנסתם ומקורת הגג שלהם, יצטרכו להתחיל את חייהם מחדש, ללא נגישות לשירותי בריאות ורווחה", כתבו. "העוני והמצוקה יועמקו. הם יזדקקו עוד יותר לתמיכתם של מנגנונים קהילתיים והמצוקה באזורים בהם הם מתגוררים, ובדרום תל אביב במיוחד, תגבר".

הפגנה נגד מבקשי המקלט בדרום תל אביב, אוקטובר 2014. ניב אהרונסון
תושבי דרום תל אביב מפגינים נגד מבקשי המקלט, בחודש שעבר/ניב אהרונסון

בהקשר להחמרת הסנקציות על מעסיקי מבקשי מקלט, ציינו נציגי הארגונים כי זו רק תחמיר את המצוקה בדרום תל אביב. "הרתעת מעסיקים רק תחמיר את מצבם התעסוקתי של מבקשי מקלט, ותדחק אותם עוד יותר לחיי דלות, צפיפות ובטלה, על התוצאות החמורות הנגרמות בשל כך", טוענים בארגונים. "אילו נלמדו פסקי הדין של בית המשפט העליון ודו"ח מבקר המדינה מתוך כוונה ליישמם ולא לעוקפם, הרי שהממשלה הייתה מקדמת יוזמות המעודדות את העסקתה של קבוצה זו ברחבי הארץ על ידי מתן רישיונות עבודה ונגישות לשירותי בריאות ורווחה". לטענתם, "מדיניות שכזו תשחררם מן הצורך להסתמך על מנגנונים קהילתיים, תפתח בפניהם אפיקי תעסוקה, ובהם ענפים שבהם מועסקים מהגרי עבודה המיובאים לישראל בעשרות אלפיהם, ותאפשר פיזור שיקטין את הנטל על האזורים המוחלשים ממילא שבהם הם מצטופפים".

לפניות לכתבת: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully