וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהצפון ועד איו"ש: כך נסללה דרכו של איזנקוט לרמטכ"לות

29.11.2014 / 0:17

אלוף גדי איזנקוט בן ה-54, שצמח בחטיבת גולני, והיה בין ההוגים של "דוקטרינת הדאחיה" נגד חיזבאללה, מקבל את הפיקוד על צה"ל בתקופה רגישה. האם ה"מפקד שידע את שמות חייליו" יצליח להתמודד עם האתגרים הצבאיים?

צילום: באדיבות חדשות 2, שלומי גבאי, גדעון צנטנר, שי מכלוף, דובר צה"ל; עריכה: ניב פוקס; קריינות: לירון בארי

מאילת לרמטכ"לות: בעוד כחודשיים וחצי יסיים רב-אלוף בני גנץ את תפקידו ויפנה את הכסא לרמטכ"ל החדש, גדי איזנקוט. מי שנודע בתור המפקד שידע את שמות חייליו, וששמו נקשר בעבר ב"פרשת הרפז" - יצטרך להתמודד עם צבא שעבר שני מבצעים גדולים בעזה בשנתיים האחרונות, ועם איומים משתנים בגבולות.

איזנקוט נולד ב-1960 בטבריה וגדל באילת. בצעירותו למד מכונאות ימית והיה מבלה בסופי השבוע גם בחופי סיני. הוא התגייס לחטיבת גולני בשנת 1978 ושובץ לגדוד 51. הוא בלט בפלוגה, סיים קורס קציני חי"ר בהצלחה – ונבחר למפקד מחלקת טירונים, אך עד מהרה הוא "נזרק אל האש" ושובץ כמפקד מחלקה בפלוגה רובאית. המג"ד באותה תקופה, היה לא אחר מאשר גבי אשכנזי.

עוד על בחירת הרמטכ"ל:
בחירת הרמטכ"ל: נתניהו לא מוכן להיות חותמת גומי
יעלון יראיין את המועמדים לרמטכ"ל, הכרעה תוך 10 ימים
כך משפיעה פרשת הרפז על בחירת מחליפו של גנץ

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הוא ידע מי יצא לקורס, מי חזר, למי יש בעיות". איזנקוט/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתחילת שנות ה-80' הפך להיות סגן מפקד הפלוגה, ובמלחמת לבנון הראשונה הוא מונה לפקד על הפלוגה הרובאית של הגדוד. "זו פלוגה שעשתה את כל המשימות המבצעיות והקרבות בגזרה, ויצאה מלבנון רק עם פצוע בינוני אחד שריסק את ידו מטיל סאגר", העיד איזנקוט. למרות ההצלחה, הקצין הצעיר הסתכל בסקרנות על האזרחות. עם זאת, כשאלוף-משנה אילן בירן, מפקד בה"ד 1, הציע לו להדריך צוערים בבית הספר לקצינים – הוא נענה לאתגר והחלומות על הטיול של אחרי הצבא התפוגגו.

כשהגיע לתפקיד מפקד גדוד 13 בחטיבה, הקפיד איזנקוט להחזיק בכיסו מחברת קטנה. "כל חייל שיצא ונכנס לגדוד עבר דרכו ונרשם. הוא רצה לשלוט במידע", סיפרו עליו פקודיו, "הוא ידע מי יצא לקורס, מי חזר, למי יש בעיות". שמואל זכאי וצפריר בן זאב, שהיו סמג"דים שלו, נדהמו מההיכרות העמוקה עם החיילים ושמותיהם. מה שהם לא ידעו זה על קיומה של המחברת הסודית.

בשנת 1997 הוא קיבל את הפיקוד על חטיבת גולני מידי ארז גרשטיין, שהשאיר אחריו נעליים גדולות. המציאות מיהרה לפגוש את איזנקוט ותחת פיקודו התרחש אחד מאירועי המרד הגדולים ביותר שהיו בחטיבה: פלוגה שלמה התמרדה, אך הפעם בשונה מהאירוע ההוא באוהל בגדוד 51 הוא החליט לשלוח עשרות חיילים לכלא ולפרק את הפלוגה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מפקד פיקוד הצפון, אלוף גדי אייזנקוט ומפקד אוגדה 36, תת – אלוף אייל זמיר במצפה הילה, יוני 2011. דובר צה"ל
איזנקוט בתפקידו כמפקד פיקוד צפון, יוני 2011/דובר צה"ל

אחר כך מונה איזנקוט למפקד אוגדת המילואים 366 ולבסוף קיבל את הפיקוד על אוגדת יהודה ושומרון. בשנת 2005 הוא מונה לראש אגף המבצעים במטה הכללי ומהר מאוד הפך לאיש אמונו של הרמטכ"ל דן חלוץ. יחד עם זאת, הוא חלק על מפקדו והתנגד לכמה מהלכים שלו. הוא היה בין אלו שהגו את "דוקטרינת הדאחיה" שאחראית על מראות ההרס במרכז העצבים של חיזבאללה בלב ביירות במהלך מלחמת לבנון השנייה בקיץ 2006, ולאחריה מונה למפקד פיקוד צפון.

אלוף איזנקוט התמודד מאז כמה פעמים מול אלוף (במיל') יואב גלנט: ב-2009 ביקשו השניים להיבחר לתפקיד סגן הרמטכ"ל. גבי אשכנזי בחר באיזנקוט, שנחשב לאחד האלופים הקרובים אליו, ואילו בלשכת שר הביטחון אהוד ברק היו מי שראו בגלנט מועמד ראוי יותר. מאחורי הקלעים התנהלה סערה. ברק הכריע בסוף ובחר באלוף בני גנץ לתפקיד סגן הרמטכ"ל כפשרה בין הצדדים.

המתיחות הבאה בין השניים הגיעה עם תחילת ההתמודדות לתפקיד הרמטכ"ל ה-20 של צה"ל, כשברקע פרשת הרפז. ברק היה מעוניין בבחירתו של גלנט, אף שאיזנקוט היה מנוסה ממנו. הוא מינה את גלנט לתפקיד, אך הציע במקביל לאיזנקוט להתמנות לתפקיד סגן הרמטכ"ל. אחרי כמה ימים של התלבטות החזיר איזנקוט תשובה שלילית, מה שנתפס כהטלת צל גדול על יואב גלנט. לבסוף בוטל מינויו של גלנט על רקע שורה של תחקירים עיתונאיים והערות של היועץ המשפטי לממשלה.

(עדכון ראשון: 20:17)

בני גנץ והאלוף גדי איזנקוט. דובר צה"ל
גנץ ואיזנקוט/דובר צה"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איזנקוט עם חבריו מאילת, עיר הולדתו/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully