וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערכת הביטחון נערכים להסלמה בגדה: "למגן את התושבים"

26.11.2014 / 16:54

ריבוי אירועי יידוי אבנים העלה את החשש מפני גל אלימות ביהודה ושומרון בהיקף שהיה במהלך "צוק איתן". במקביל, התוספת לתקציב מיגון כלי הרכב של תושבי השומרון אזל בתוך יממה. ראשי מועצות: "סכנה ממשית לחיי תינוקות"

יידוי אבנים בכפר עיסאוויה בזמן ביקור ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, אוקטובר 2014. נועם מושקוביץ
מספר אירועי הפח"ע במגמת עלייה. ידוי אבנים ובקבוקי תבערה בירושלים, בחודש שעבר/נועם מושקוביץ

במערכת הביטחון מזהים בשבועות האחרונים, על רקע גל האירועים הביטחוניים בירושלים, זליגה של פעילות טרור אל שטחי הגדה המערבית, המתבטאת בהתגברות מקרים של ידוי אבנים ובקבוקי תבערה. אם עד כה הצליחו במערכת הביטחון לשמור על יציבות, בפעילות משותפת עם מקביליהם הפלסטינים, הרי שהערכה כרגע היא כי המצב באזור לקראת הסלמה.

עד כה שלטה התפיסה במערכת הביטחון שלפיה חששה של האוכלוסייה הפלסטינית מאובדן הקלות, אשר ניתנו לתושבים בשנים האחרונות, יסייע לשמור על יציבות האזור. אולם עתה הופר "מאזן האימה", כך על פי גורמים במערכת הביטחון, והכעס של התושבים גובר על חששם מפני פגיעה בחופש התנועה שלהם וכן בהקלות נוספות.

אבנים יודו לעבר רכב ישראלי בשכונת א-טור שבמזרח ירושלים, 2 באוקטובר 2014. אלפסי מורד,
"לאפשר לאזרחים למגן את עצמם". מכונית שנרגמה באבנים בירושלים, בחודש שעבר/אלפסי מורד

במהלך מבצע "צוק איתן" נרשמה עלייה במספר אירועי פח"ע (פעילות חבלנית עוינת) ברחבי הגדה, מתוך הזדהות עם תושבי רצועת עזה. כוחות הביטחון צפו ירידה בכמות האירועים לאחר המהלך הצבאי, אולם לאחר תקופה קצרה שבה אכן הורגש פיחות במקרים מסוג אלו, נרשמה עליה משמעותית בשבועות האחרונים אשר העלתה שוב את מפלס החשש. כך, למשל, במועצה האזורית שומרון: בחודש ספטמבר נרשמו 45 אירועי פח"ע, בהם 22 אירועים שכללו ידוי אבנים, אך בחודש אוקטובר חלה עלייה של 42% במספר התקריות האלימות – 64 אירועי פח"ע, בהם 33 מקרים של יידוי אבנים.

כתבות נוספות בוואלה! חדשות:
תושב ירושלים חשוד שהסית לביצוע פיגועים בפייסבוק
דנינו: "זו הייתה טעות לאפשר לפייגלין לעלות להר הבית"
אישום: פלסטיני ניסה לשחד קצין תמורת היתרי כניסה

התוספת לתקציב המיגון אזלה בתוך 24 שעות

הנתונים על אירועי פע"ח בגדה הולכים ומתקרבים להיקף התופעה במהלך מבצע "צוק איתן". לפיכך נערכים במערכת הביטחון וברשויות המקומיות להסלמה, וכפועל יוצא פנו ראשי המועצות ביהודה ושומרון לשר האוצר יאיר לפיד ולשר הביטחון משה יעלון, בדרישה לתקציב מיגון כלי רכב פרטיים נגד ידוי אבנים מצד פלסטינים בגדה.

מדובר בתקציב שקיים שנים רבות המיועד לשימושם של תושבי יהודה ושומרון. עד שנת 2012 העמידה המדינה תקציב של חמישה מיליון שקלים לצורך כך. לאור העובדה שבשנים האחרונות נרשמה רגיעה משמעותית וירידה בכמות האירועים, קוצץ התקציב בחצי והוא מסתכם ב-2 וחצי מיליון שקלים.

בתחילת השנה עוכב התקציב לתקופה קצרה. אולם בכך לא תמו כל הבעיות: בתחילת החודש הועברו עוד 600 אלף שקלים לטובת מיגון כלי הרכב, אך הוא אזל בתוך יממה בשל דרישה גבוהה הרבה יותר מהתוספת שאושרה. נכון לעכשיו, למרות העלייה המתמשכת בכמות האירועים, אין תקציב למיגון כלי רכב עד לשנה הבאה. לדברי ראשי המועצות, לאור ההתחממות בשטח עולה צורך ממשי לחזור לתקציב המקורי – ולהכפילו חזרה לחמישה מיליון שקלים.

במכתבם לשר האוצר ושר הביטחון התלוננו כל ראשי המועצות באזור על חוסר אונים בשל המצב הביטחוני. "עם שובו של 'טרור האבנים' לגזרות השונות, הצביעו גורמי הביטחון על הצורך הדחוף במיגון ועלה מספר התושבים המבקשים למגן את רכבם, כך שהסכום שהוקצה ואושר אזל בספטמבר האחרון", נכתב. "התקציב הנוסף שהוקצה על ידי משרד הביטחון, אזל תוך 24 שעות וזאת בשל רשימת ההמתנה הארוכה למיגון. המצב שנוצר הוא בלתי אפשרי".

במועצות המקומיות באזור מציינים כי בשל היעדר תקציב, גם משפחות שנפגעו באורח קל באירועי פח"ע ומעוניינות למגן את רכבם נענות בשלילה. ראשי המועצות הדגישו כי בכל יום שעובר ללא תוספת זו, גובר החשש לחיי התושבים. לטענתם, בכך "נמנע מיגונם של אלפי תושבים ומסכן את חייהם של תינוקות וילדים, גברים ונשים, באופן ממשי".

ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה, מיוזמי המכתב, אמר כי "הפתרון הוא עצירת הטרור, אך כל עוד זה לא קורה המדינה צריכה לאפשר לאזרחים למגן את עצמם". יוחאי דמרי, ראש מועצת הר חברון, ששותף גם הוא למהלך, ציין כי "כשמדובר בסיכון חיים, אין מקום לעשות חשבונות. כל יום שבו הרכבים אינם ממוגנים מהווה סכנת חיים מיותרת".

דוידי פרל, ראש מועצת גוש עציון, הוסיף כי יש להפוך את תקציב מיגון הרכבים לשורת תקציב מסודרת, כדי שלא יצטרכו להילחם על כך מדי שנה. "יש להעביר תקציב למימוש כל הבקשות למיגון והפיכת התקציב לתקציב שנתי מסודר כמקובל, עם אחוזי גידול קבועים בהתאם לצמיחת האוכלוסייה", אמר.

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully