וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט הירי בביתוניא: הראיה שמטרידה את הפרקליטות

25.11.2014 / 8:35

כתב האישום נגד שוטר המג"ב בהריגת נער פלסטיני מתבסס על חוות דעת שלפיהן הוא נורה בקליע חי שהגיע מנשקו של השוטר. עם זאת, הפרקליטות מתקשה להסביר מדוע הוא נפל קדימה ולא אחורה

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק

למרות הגשת כתב האישום השבוע נגד שוטר מג"ב בגין הריגת הנער הפלסטיני אדים סיאם נווארה במהלך הפגנה ביום הנכבה בביתוניא במאי האחרון, כמה נושאים סביב המקרה עדיין נותרו פתוחים. בחודשים שחלפו מאז התקרית התנהלה חקירה שעברה כמה ידיים, ובמהלכה עלו סברות שונות שניסו להסביר או להפריך את ההאשמות על כך שנורתה אש חיה, בניגוד לנהלים. בין היתר עלתה סברה כי מפגינים פלסטינים הם שירו באלה שנהרגו, נווארה ונער נוסף, מוחמד סלאמה אבו דאהר.

בסופו של דבר עצרה היחידה לפשיעה לאומנית של מחוז ש"י במשטרה את השוטר. הוא נעצר בחשד לרצח, לאחר שנמצא כי הנער נורה מאש חיה, אף שהשוטרים הונחו להשתמש בכדורי גומי, אך בסופו של דבר הוא הואשם בעבירה פחותה – הריגה. זאת משום שלא ניתן היה לקשור לנאשם כוונת תחילה והתכוננות מראש להרוג מפגינים.

חקירת המקרה טרם הסתיימה, מכיוון שמותו של הנער השני בתקרית, אבו דאהר, עדיין נשאר בגדר תעלומה, כמו גם פציעתם של שני פלסטינים נוספים, האחד נורה בחזהו והשני בידו. הוריו של נווארה הסכימו לבצע נתיחה בגופתו, דבר שקידם באופן משמעותי את חקירת המקרה, אולם הוריו של דאהר סירבו לכך, ולכן לא נמצא הקליע שפגע בו. כמו כן, הקליעים שפגעו בשני הפצועים לא הועברו לידי כוחות הביטחון שחקרו את המקרה.

עוד על הירי בביתוניא:
"הקליע שהרג את הנער בביתוניא נורה מנשקו של המג"בניק"
מפקד מג"ב ללוחמיו: "כל חריגה תטופל ביד קשה"
הירי בביתוניא: פתולוגים מאשרים שנורתה אש חיה

כתב אישום נגד שוטר מג"ב שירה למוות בנער הפלסטיני בביתוניא, נובמבר 2014. טלי מאייר
שוטר המג"ב בהגשת כתב האישום/טלי מאייר

בימים אלו חומר החקירה מועבר לפרקליטו של הנאשם, וב-4 בדצמבר יחל שלב ההוכחות בתיק. לאורך הדיונים בהארכת מעצרו של השוטר אמר פרקליטו, עו"ד בני כ"ץ, שיש בתיק חורים רבים וסימני שאלה גדולים, שעליהם הוא מתכוון לבסס את קו ההגנה שלו במהלך המשפט. על פי הצהרת עו"ד כ"ץ, הוא מתכוון להביא מומחים מטעמו שינסו להפריך את חוות הדעת של המומחים מטעם הפרקליטות ולהוכיח את הגרסה שבה דבק השוטר לאורך כל החקירה, שלא ירה כדורים חיים אלא גומי בלבד.

חלק מהסתירות בתיק, לטענתו, נובעות מהתבטאויות של גורמי הביטחון, שאמרו שהצילומים שתיעדו את האירוע מפוברקים, שלא הגיוני שלאחר שהוא נורה בחזה הוא נפל קדימה ולא עף אחורה מההדף, ושהקליע הובא לידי רשויות החקירה בישראל לאחר כמה ימים, ועל כן ייתכן שאינו אותנטי. טענות נוספות שהעלה עו"ד כ"ץ נגעו לכך שהקליע נותר שלם, אף שחדר את גופו של נווארה ויצא מהצד השני, וכן לקו הירי שהיה לחיילים. לדבריו, בחלק מתחקירי צה"ל לאחר האירוע עלה שלחיילים במקום לא היה קו ירי מכיוון שמשאית חנתה מתחת למרפסת שבה הם היו ממוקמים והסתירה להם את המפגינים, ובהם גם הנער שנהרג.

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
צעיר פלסטיני שנורה למוות במחסום ביתוניא, מאי 2014. ארגון "הגנה לילדי פלסטין", צילום מסך
מתוך תיעוד התקרית המצלמות אבטחה/צילום מסך, ארגון "הגנה לילדי פלסטין"

עם זאת, מומחים מטעם הפרקליטות קבעו בחוות דעתם בצורה ברורה כי מדובר בקליע שנורה מכלי הנשק של הנאשם. נוסף על כך, על הקליע נמצא DNA של ההרוג, ומבחינת גורמי החקירה והפרקליטות, אף שהקליע הגיע לידיהם לאחר כמה ימים, הסבירות שמדובר ב-DNA שהושתל עליו נמוכה ביותר. זאת לאחר שהוכח בנתיחת הגופה כי הוא נהרג מכדור חי, וסימני העופרת שנמצאו סביב פצע הכניסה בגופו תואמים את הקליע שנמצא בתיקו של הנער. עם זאת, מבחינת הפרקליטות, שאלה אחת נותרה תלויה באוויר, וזו העובדה שלאחר שהנער נפגע הוא נפל קדימה במקום אחורה כפי שקורה בדרך כלל בשל הדף מירי.

לפניות לכתב: sben72@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully