וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין כסף: תכנית לאומית לתזונה בריאה על סף סגירה

התכנית הלאומית "אפשריבריא" המשותפת למשרדים הבריאות, החינוך והתרבות והספורט עלולה להיסגר לאחר שהושקה בקול תרועה רמה לפני שלוש שנים כדי לטפל בנתונים המאמירים של השמנת יתר ותחלואה. "זה יפגע בכולם"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חלק מהפעילות מתמקדת בסימון תזונתי על גבי מוצרים. תו הלחם של משרד הבריאות/מערכת וואלה!, צילום מסך

תכנית החירום הלאומית לחינוך לחיים בריאים ופעילים "אפשריבריא", אשר משרד הבריאות, משרד החינוך ומשרד התרבות והספורט לקחו חלק בפיתוחה והוצאתה לפועל, נמצאת בסכנת סגירה. לדברי פרופסור איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, התקציב לתכנית אזל כבר במהלך השנה, וכי היא אינה מתוקצבת לשנת 2015.

דבריו של גרוטו נאמרו במהלך דיון שהתקיים בנושא בוועדת החינוך בכנסת לרגל "חודש המודעות לסוכרת". עם זאת, במשרד החינוך הצהירו כי פעילויות ההסברה לתלמידים במוסדות החינוך יימשכו בשנה הבאה, חרף דבריו של גרוטו. ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מלבדנו, אף משרד לא העביר תקציב לתכנית". שלושת השרים הרלוונטיים – פירון, גרמן ולבנת - צפויים להתכנס ולדון על גורלה של התכנית בימים הקרובים, וביום שישי הקרוב יפגשו נציגי ארגון ההורים הארצי עם נציגי משרד הבריאות לדיון חירום בנושא.

התכנית הלאומית "אפשריבריא" יצאה לדרך בקול תרועה רמה לפני שלוש שנים, בהחלטת ממשלה המשותפת לשלושת המשרדים האמורים. זאת, בשל נתונים חמורים על עלייה במספר הסובלים מהשמנת יתר, משקל עודף ועלייה בתחלואות שונות הקשורות מאכילה לא נכונה וירידה בפעילות הגופנית. "השעות הרבות מול המסכים השונים, צריכה גבוהה של מזון מעובד העשיר בנתרן, שומן סוכר ומשקאות ממותקים - כל אלו העלו במידה ניכרת את שיעור בעלי המשקל העודף והסובלים מהשמנת יתר בישראל", נכתב בדברי ההסבר של התכנית. "מגמות מדאיגות אלו ניכרות בעיקר בקרב ילדים. כיום, 26% מילדים ישראל סובלים מעודף משקל או השמנת יתר. על כן נדרשת התערבות חירום ממשלתית דרמטית".

אילוסטרציה. ShutterStock
הקיצוץ התקציבי יפגע בכל המישורים, ובכלל זה בילדים/ShutterStock

התכנית הלאומית נועדה להתמקד בארבעה מישורי פעולה. ברשויות המקומיות פועלים לפיתוח רשת "ערים בריאות", הכוללת שדרוג תשתיות לרכיבה על אופניים והליכה. במערכת הבריאות מפעילים סדנאות לחיים פעילים וקבוצות תמיכה לירידה במשקל. במישור הרגולטיבי פועלים בכמה דרכים, בהן סימון תזונתי בחזית אריזות מוצרי מזון, הגבלת פרסום מוצרים בעלי ערך תזונתי נמוך וכן חקיקת "חוק אפשריבריא" לפני שנתיים, המסדיר פיקוח על איכות המזון במוסדות החינוך.

באחרונה עברה בקריאה שלישית הצעת החוק המוציאה מחוץ לכותלי בית הספר את מכונות הממכר למשקאות ממותקים וכן מטילה פיקוח על המזון הנמכר בבתי הספר. תקנות בנושא אף צפויות לצאת בחודש ינואר הקרוב. במישור החינוכי בנושא, מתמקדים הגורמים הרלוונטיים בפעילויות הסברה, כמו התכנית לעידוד צריכת פירות וירקות בבתי ספר יסודיים, חגיגות אירועים בריאים ואכילה בריאה בגני ילדים, וכן בחירת 240 "בתי ספר מקדמי בריאות" - תכנית הכוללת יצירת סביבה בית-ספרית בריאה, השתלמויות לצוותים החינוכיים בתחומי הבריאות וכן מעורבות בקהילה.

כתבות נוספות בוואלה! חדשות:
הורים נגד פרויקט הטאבלטים: "יגדל פה דור של מסכים"
הסוף לאבחונים: תלמידים יוכלו לקבל התאמות בבית הספר
המורים המיוחדים שלא נותנים למוגבלויות לעצור אותם

עלות התכנית הכוללת מוערכת ב-26 מיליון שקלים. רוב התכנית מתוקצבת על ידי משרד הבריאות, ואילו משרד החינוך מתקצב את נושאי ההסברה והדרכת הצוותים החינוכיים על ידי מומחים מתחום הבריאות, ובכלל אלו דיאטנים, רופאי ילדים ופיזיולוגים. לאחר הדרכות המומחים, המורים והגננות הם אלו שמעבירים את הנושא לילדים.

"משרד החינוך משקיע הרבה מאד בתחום החינוך הבריא עצמו, בעיקר בהדרכות. אנחנו מדברים על מהפכה בתחום הבריאות, אלו תוספות תקציביות מאד גדולות והן ימשיכו גם בשנה הבאה - למרות הקיצוץ שמשרד הבריאות הודיע עליו", הודיעה עירית ליבנה, המפקחת על תחום הבריאות במשרד החינוך. "הטמעת אכילה בריאה, פיקוח על המזון כמו הקפדת אחוז נתרן נמוך יותר ועידוד שתיית מים - כל אלו יישארו, אבל כל מה שבאחריות משרד הבריאות בתחום החינוך, כמו למשל קמפיינים וחומרי העזר השיווקיים או הפצת הפוסטרים על הפחתת נתרן, ירדו במסגרת הקיצוץ. השיח הציבורי ישתנה אם הקמפיינים ציבוריים ירדו. אם התכנית הלאומית לא ממשיכה לפעול ברעש גדול, אלא בקול ענות חלושה, המדינה מפסידה. אנחנו נשתדל לעשות את המרב בנושא של התנהגויות ומודעות, אבל קל לנו לעשות את זה בהליך ממלכתי. הפגיעה היא בכולם".

"חייבים לטפל בזה לפני שהתכנית נופלת"

בשיחה עם וואלה! חדשות הסביר פרופסור גרוטו כי כל פעילות הרגולציה תימשך, אולם הקיצוץ התקציבי יפגע בכל המישורים. "עד היום השתמשנו ברזרבות שלנו לצרכי תקציב והם אזלו. פעילויות משרד החינוך אולי לא יפגעו, אבל תשתיות הבריאות ברשויות המקומיות יפגעו משמעותית וזה באופן עקיף ישפיע על תלמידים וילדים", אמר.

עדי, אימא לילד בן 9 מחולון החולה בסוכרת נעורים, הסבירה על חשיבות התכנית מבחינתה. "מאז התכנית, המודעות של הילדים עלתה והם מבקשים בכל ארוחה במהלך היום ירקות, ואף לחזור ברגל ולא במכונית. זה מגיע מהם יותר משהיה עד עכשיו. אני מצרה על כך שיפסיקו את הפעילות מחוץ לבית הספר, זה יצר להם סביבת חיים שמאפשרת להם לקדם הרגלי אכילה נכונים ובריאים, וחבל שזה ייפסק", אמרה.

ביום שישי הקרוב יערך דיון חירום בנושא, כאמור, בהשתתפות ארגון ההורים הארצי ומנכ"ל משרד הבריאות. "אנחנו חייבים לטפל בזה לפני שהתכנית נופלת", אמרה דגנית גרינבוים מארגון ההורים הארצי. "כמה שלא נדבר עם הילד בבית, יש אפקט גדול ללמידה החברתית. אנחנו מצפים מהמערכת ללמד את הילדים, וברגע שאין שיח נרחב זה פספוס נורא גדול".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "אנו רואים חשיבות בתכנית. מדובר בתכנית משותפת לשלושה משרדים – הבריאות, החינוך והתרבות והספורט - ועד כה הועבר תקציב ממשרד הבריאות בלבד. הנושא נדון בימים אלה".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully