וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה הרכבת הקלה בתל אביב לא תיסע בשבת?

19.11.2014 / 9:24

אחרי עיכובים רבים, יצא לפועל לאחרונה פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן. לצערם של מיליוני הנוסעים העתידיים, נקבע במכרז - ללא דיון ציבורי - כי הרכבת תפסיק לפעול בחצות ותשבות בשבתות וחגים. "קיבלו החלטות במחשכים"

החל פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב ובפרברי גוש דן. נעמה ריבה, מערכת וואלה! NEWS
העבודות לחפירת פירי הרכבת הקלה/מערכת וואלה! NEWS, נעמה ריבה

בחודשים האחרונים, אחרי שנים של עיכובים ובזבוז כספי ציבור, יצא לדרכו הפרויקט הענק של הרכבת הקלה במרכז תל אביב ובפרברי גוש דן. העבודות הראשוניות של חפירת פירי "הקו האדום" (הקו הראשון והמרכזי בפרויקט) החלו, והמכרז לקו - שאמור לפי קברניטי הפרויקט לשרת כ-120 מיליון נוסעים בשנה - כבר אושר. אולם, מה שאותם נוסעים פוטנציאליים לא יודעים הוא שבמכרז הרכבת נקבע מבעוד מועד - ללא דיון ציבורי הולם - כי הקו החדש יפסיק לפעול בכל יום בחצות ולא יסיע נוסעים בשבתות וחגים.

נעמה ריבה, אדריכלית ועיתונאית, ממובילות המאבק למען תחבורה ציבורית בשבת, מתרעמת על החלטת חברת "נ.ת.ע", שמנהלת את הפרויקט ועל משרד התחבורה. "אם מדינת ישראל יוצאת במהלך כל כך גדול, שבו היא משקיעה מיליארדי שקלים על פרויקט תחבורה שכזה, היא חייבת לפתוח את הנושא הזה לדיון ציבורי ולא לקבל החלטות במחשכים", אמרה.

"לא מובן מדוע החלטה כזו מהותית נראית למקבלי ההחלטות כמובנת מאליה. רכבת שאמורה לתת פתרון תחבורתי לאלפי אנשים לא תהיה פתוחה בשבתות ובחגים. מדוע זה לא צריך להיות מובא להחלטת התושבים, שכספיהם מממנים את הקמתה של הרכבת?". לדבריה, "המטרה של הרכבת הקלה היא שאנשים ימעטו להשתמש בכלי רכב, וכדי להשלים את המהלך הזה צריך לתת גם פתרון לאנשים בשבת. לא ייתכן שגוש דן יהיה משובש במשך כמה שנים עקב עבודות, ובסוף הפתרון יהיה חלקי".

עוד בוואלה! חדשות:
שחרית יממה אחרי הטבח בבית הכנסת: "האנשים שלצדי נעלמו"
תלמידים גאים סובלים מאלימות - והמורים שותקים
האו"ם ממליץ: להעמיד את קוריאה הצפונית למשפט בינלאומי

מיטל להבי סגנית ראש עיריית תל אביב בוועדה לפתרון בעיית העובדים הזרים, מאי 2012. מגד גוזני
"הכריעו על אופייה של הרכבת לפי הסטטוס קוו הקיים". מיטל להבי/מגד גוזני

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב והממונה על תיק התחבורה בעיר, זועמת גם היא על ההחלטה בסוגיית השבת. לטענתה, ראוי היה שמנהלי הפרויקט היו מעלים את הנושא לדיון ציבורי ולא מחליטים החלטות על בסיס הסטטוס קוו הקיים. "חזון התחבורה הציבורית היעילה נועד לסייע לאזרחים להתנתק מהתלות בכלי רכב פרטי, ובהכרח גם להוריד את יוקר המחיה. רכבת שתפעל רק באמצע השבוע לא תייתר את הצורך בכלי רכב פרטיים ותחייב להמשיך לנסוע בהם בשבת. כמו כן, הדבר ייאלץ את רובנו להמשיך להוציא על אחזקת הרכב מדי חודש אלפי שקלים, מה שמוסיף ליוקר החיים בישראל".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"שכרנו יצא בהפסדנו"

להבי הוסיפה: "צר לי שמי שכותבים את המכרז הכריעו את אופייה של הרכבת מבלי לנהל שום דיון ציבורי בעניין שעליו מוציאים את כספי משלם המיסים של כולנו. אין לי ספק שהטכנולוגיות החדשניות הקיימות כבר היום מאפשרות תפעול ממוחשב ואוטומטי גם בשבת וללא חילול שבת. אני חוששת ששכרנו יצא בהפסדנו והחזון הגדול הופך לממוזער, לא יעיל, לא משתלם ולא משרת את טובת אזרחי המדינה".

מחברת "נ.ת.ע" נמסר: "עדיין מוקדם לעסוק בתכנית הפעלת הרכבת הקלה, שנקבעת ממילא בהתאם לחוקי מדינת ישראל לגבי תחבורה - שהכול כפופים אליהם. כל מאוויי נ.ת.ע, בהיותה החברה הממשלתית המבצעת, נתונים אך ורק לבניית הרכבת הקלה, בנייה שהינה הפרויקט ההנדסי הגדול והמורכב ביותר שנעשה אי פעם בישראל".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully