וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קשה, אך אפשרי": שיחות הגרעין האיראני לקראת הכרעה

שישה ימים לפני תום תאריך היעד למשא ומתן בין המעצמות לטהראן סביב תכניתה הגרעינים, גורם אמריקני בכיר הוסיף כי הארכת השיחות לא עומדת על הפרק. זריף: "דרישות מוגזמות יפגעו בסיכוי להגיע להסכם"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

שישה ימים לפני תום תאריך היעד לשיחות המשא ומתן בין המעצמות לאיראן סביב תכנית הגרעין שלה, ועדיין לא נרשמה פריצת דרך בין הצדדים. גורם אמריקני בכיר אמר אתמול (שלישי) כי "זה קשה, אך אפשרי" להשיג הסכם קבע עד יום שני בלילה. כמו כן, הוסיף הגורם כי האפשרות של הארכת תאריך היעד לא "עלתה בדיונים עד כה". היום נפתח בווינה סבב השיחות האחרון והמכריע בין שש המעצמות – ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה – לבין איראן.

במקביל, שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, שהגיע אתמול לווינה הדגיש כי "דרישות מוגזמות" מצד המערב עלולות לסכל את הסיכוי להשיג הסכם. בשיחה עם עיתונאים אמר זריף כי אחרי תשעה חודשים של משא ומתן אינטנסיבי חתימה על הסכם קבע עדיין בהישג יד, אך אי אפשר יהיה להפיל את האשמה לכישלון אפשרי של השיחות על טהראן. "אם בגלל דרישות מוגזמות של הצד השני לא נגיע לתוצאה הרצויה, אז העולם יבין שהרפובליקה האיסלאמית חיפשה פתרון ופשרה, שלא יפגע בזכויותיה ובכבודה של האומה", הבהיר זריף.

עוד על הגרעין האיראני
ראש ועדת הגרעין באיראן: הצעת האמריקנים בלתי מקובלת
בזמן המו"מ: רוסיה ואיראן סיכמו על בניית 8 כורים חדשים
חיים סבן: "להפציץ את האיראנים הבני זונות"

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, בפתח הסבב האחרון של המשא ומתן על תכניתה הגרעינית, 18 בנובמבר 2014. רויטרס
"אי אפשר יהיה להאשים את איראן". שר החוץ של איראו, מוחמד ג'וואד זריף, אתמול/רויטרס

כמו כן, שר החוץ של בריטניה פיליפ האמונד העריך כי המעצמות יכולות להגיע להסכם עם איראן, אך הבהיר כי "לא נחתום על עסקה רעה". האמונד אמר כי "המשא ומתן קשה מאוד, ואיראן צריכה להפגין גמישות רבה יותר כדי שנצליח".

הסוגיות האחרונות שנותרו במחלוקת בין הצדדים נסובות סביב כמות האורניום המעושר שאיראן תורשה להחזיק וכמה מהר יוסרו הסנקציות שהוטלו על טהראן. סוכנות הידיעות אי-פי ציטטה אתמול דיפלומטים שאמרו כי ארצות הברית תאפשר לאיראן להמשיך ולהפעיל 4,500 צנטריפוגות מתוך 10,200 שנמצאים ברשותה, אולם בטהראן דורשים להחזיק ב-8,000. על פי ההערכות, אם בידי איראן ייוותרו 4,500 צנטריפוגות, ייקח לה פרק זמן של כשנה כדי לפתח ראש קרב גרעיני. לעומת זאת, אם דרישותיה של איראן ייענו, היא תוכל לפתח אחד כזה תוך ארבעה עד חמישה חודשים בלבד.

(עדכון ראשון: 17:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully