וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן המו"מ: רוסיה ואיראן סיכמו על בניית 8 כורים חדשים

בהסכם, שנחתם במקביל לשיחות על הסכם סופי בין שש המעצמות לטהראן, נקבע כי בתחילה ייבנו שני כורים אזרחיים בבושהר, שם מופעל כיום כבר כור רוסי. הדלק הגרעיני ישוב לרוסיה בתום השימוש

הכור הגרעיני של איראן, בושהר. AP
הכור הגרעיני בבושהר/AP

רוסיה תבנה שני כורים גרעיניים אזרחיים חדשים באיראן – כך נקבע בהסכם שחתמו עליו היום (שלישי) שתי המדינות במוסקבה. ההסכם נחתם כשבועיים לפני המועד האחרון לדיונים בין טהראן לבין שש המעצמות על פירוק הגרעין האיראני. כור אחד שהקימה רוסיה עבור איראן כבר פועל בתחנת הכוח בבושהר והשניים החדשים יוקמו בסמוך לה. בהמשך אמורים להיבנות שישה כורים נוספים.

ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, עלי אכבר סאלחי, תיאר את ההסכם כ"נקודת מפנה בהתפתחות היחסים בין שתי המדינות". על פי פרטי ההסכם, רוסיה תספק את הדלק הגרעיני לכור ותקבל אותו בחזרה לאחר שימושו – מנגנון שנועד למנוע מאיראן להשתמש בו כדי לפתח פצצה גרעינית ומיושם כבר בכור הקיים בבושהר.

עוד בנושא הגרעין האיראני
דעה: המרוץ להסכם הגרעין: מדוע ישראל נשארת מאחור?
דיווח: ארה"ב ואיראן דנו בחשאי בחידוש יחסי המסחר
חיים סבן: "להפציץ את האיראנים הבני זונות"

שרי החוץ ג'ון קרי, יוסף בן עלאווי, מוחמד ג'וואד זריף וקתרין אשטון – שיחות הגרעין במוסקט. עומאן, 9 בנובמבר 2014. רויטרס
ג'ון קרי, מקבילו האירני מוחמד ג'וואד זריף ושרת החוץ לשעבר של האיחוד קתרין אשטון בעומאן, השבוע/רויטרס

ההסכם מגיע בזמן שנערכות שיחות נוספות בעומאן בין טהראן לבין שש המעצמות – ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה – סביב הגעה להסכם קבע על תכנית הגרעין, כשתאריך היעד נקבע ל-24 בחודש. לא ברור אם להסכם יהיו השלכות כלשהן על המשא ומתן, שסבב נוסף שלו צפוי להתחיל ב-18 בחודש בווינה.

ביום שבת פורסם כי יו"ר המג'לס (הפרלמנט) של איראן, עלי לריג'אני, אמר כי המשא ומתן עם המערב בנוגע לתכנית הגרעין "מתקדם בצורה טובה", וכי "פתרון הסוגיה יביא להשפעות חיוביות על האזור". על פי הדיווח בכלי התקשורת האיראניים, לריג'אני, שכיהן בעבר כממונה על המשא ומתן עם המערב, הוסיף כי הצדדים מתקרבים זה לזה בעמדותיהם.

עם זאת, למחרת הזהיר נשיא ארצות הברית ברק אובמה כי אין ערובה להצלחת המשא ומתן עם איראן והדגיש כי נותר "פער גדול" בין הצדדים. בריאיון לתכנית "פגוש את האומה" ברשת CBS, אמר אובמה כי "ייתכן שלא נצליח לגשר על הפער הזה" עד תאריך היעד לחתימה על הסכם הקבע - 24 בנובמבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully