וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ועדת הגרעין באיראן: הצעת האמריקנים בלתי מקובלת

שבוע לפני תאריך היעד לגיבוש הסכם הגרעין הסופי בין איראן לשש המעצמות, בכיר בטהראן אומר כי הצעת האמריקנים "מוגזמת ומחזירה את המו"מ לנקודת האפס"

מתקן המים הכבדים בעיר אראק, איראן. AP
מתקן המים הכבדים באראק/AP

ראש ועדת הגרעין במג'לס (הפרלמנט) של איראן אומר כי ארצות הברית העבירה לטהראן מסמך של שמונה עמודים, המסכם את עמדת האמריקנים לקראת תאריך היעד לגיבוש הסכם הגרעין עם איראן בשבוע הבא.

ראש הוועדה, איברהים כארחאנה, צוטט בצהריים בסוכנות הידיעות האיראנית באומרו כי "הדרישות המוגזמות של ארה"ב" מביאות את השיחות לקיפאון. "אחרי שנה של משא-ומתן חזרנו לנקודת האפס - ואפילו מתחת לאפס", אמר.

לדברי כארחאנה, המסמך הועבר לאיראן בסבב השיחות האחרון שהתקיים בשבוע שעבר במסקט, בירת עומאן. הוא לא חשף את מלוא ההצעה, אך אמר כי ארה"ב מציע לאיראן תכנית שתתפרש על פני 30 שנים, מתוך מסלול של 10 שנים שבו יוסרו ממנה הסנקציות בהדרגה.

לדבריו, במסגרת ההצעה האמריקנית, איראן תידרש לאפשר לפקחים בינלאומיים גישה בלתי-מוגבלת לכל מתקני הגרעין שלה, ואף לכל מתקני הצבא במדינה. כור המים הכבדים באראק יישאר סגור, עד שייבנה מחדש ככור "מים קלים" - כלומר כזה שאינו מסוגל לשמש את תעשית הגרעין הצבאית. כמו כן, איראן לא תורשה להפעיל יותר מ-4,500 צנטריפוגות שאינן מהדור החדש.

השבוע יתקיים סבב שיחות נוסף ומכריע בווינה, בניסיון לגשר על הפערים בין הצדדים. בשבוע שעבר הזהיר הנשיא ברק אובמה כי ייתכן שהצדדים לא יצליחו לחתום על הסכם עד תאריך היעד. גם משרד החוץ במוסקבה השמיע אזהרה דומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully