וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך חברות מסחריות "דגות" את הילדים שלכם בבית הספר

13.11.2014 / 15:17

בדיקת וואלה! מגלה שלמרות איסור משרד החינוך לחלק תוכן שיווקי בבתי הספר, חוברות "סופרגול" מחולקות לתלמידים דרך הגדר - ובכך עוקפים את האיסור. גורמים במשרד החינוך: "ידינו כבולות". מתוך המהדורה

מערכת וואלה!

אין תלמיד בית ספר יסודי בארץ שלא מכיר אותם. הם נעמדים בסמוך לגדרות בית הספר, בשטח בית הספר או במתחם פיזור התלמידים להסעות ומחלקים להם חוברות שונות המכילות חומר שיווקי. התופעה של סוכני ההפצה הנחמדים של החברות המסחריות מתרחבת, מתפרשת בכל הארץ, והופכת למנגנון מתוחכם שלא בוחל בשום אמצעי כדי להחדיר לתלמידים את אותו תוכן שיווקי.

בשבועות האחרונים הגיעו לידי וואלה! חדשות עדויות מהורים שילדיהם חזרו הביתה מיום לימודים עם חוברות "סופרגול - אלבום איסוף של אוהדי הכדורגל בישראל". החוברות חולקו לתלמידים ללא תשלום, אך המדבקות שנדרשות אליהן דווקא עולות כסף, וזו תעשייה שמגלגלת את עצמה כמעט ללא הפרעה בשטחי בית הספר.

עוד בוואלה! חדשות:
הותר לפרסום: הנאשם ברצח נועה אייל – דניאל נחמני
בצל המתיחות: נתניהו ייפגש עם קרי והמלך עבדאללה בירדן
איש עסקים המקורב לזקן ואולמרט נמצא ירוי בראשו ברכבו

אילוסטרציה. ShutterStock
התלמידים מרוצים, ההורים פחות/ShutterStock

באחד מבתי הספר בתל אביב זה קרה רק בשבוע שעבר. "מישהו עמד ליד השער וחילק לילדים את החוברות וזה שלילי לחלוטין מבחינתי", אמרה מנהלת בית הספר. "הייתה המולה גדולה, הילדים השתוללו, אני יצאתי למפגש מנהלים אבל הצוות החינוכי שלנו סילק אותו (את הסוכן, ר"ב) מיד מהמקום".

עובדת הנהלה נוספת מבית הספר סיפרה כי אותו סוכן הפצה ערך אפילו תחקיר לפני שבא למוסד החינוכי. "באותו היום התקשרו אנשים לבית הספר ושאלו מתי יום הלימודים נגמר", תיארה. "המזכירה שאלה מי מדבר והם הזדהו שהם מ'סופרגול'. היא אמרה להם במפורש שאסור להם להגיע לפה ושאין להם אישור של משרד החינוך. בית הספר אוסר לשחק 'סופרגול'. זה יוצר תחרויות בין הילדים וזה לא מתאים לאופי של בית הספר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"הם הגיעו לחלק חוברות למרות שאסרנו עליהם"

לדברי העובדת, למרות הבהרות המזכירה, הסוכן הגיע לבית הספר. "הם בכל זאת הגיעו לשער האחורי של בית הספר, לאזור ההסעות, וחילקו לילדים. גם הורים לקחו לילדים שלהם. גירשנו אותם משם תוך שניות. הייתי ממש בהלם שהם באו למרות שאמרנו להם לא. אנחנו נצמדים לנהלים באופן חד משמעי ולא נותנים לאנשים זרים להיכנס, אפילו הורים לא יכולים להיכנס באמצע היום ללא רשות. כל עוד הם מתחפרים לנו מחוץ לבית הספר ואין חוק שאוסר את זה עליהם, ידינו כבולות. לדעתי, רק אם תצא תביעה ייצוגית נגד המעסיקים של הסוכנים האלו, 'סופרגול' למשל, אז לא ישתלם להם להמשיך בנוהג הזה".

התלמידים כמובן מרוצים לקבל את החוברות, אבל הורים רבים זועמים על התופעה. אחת האימהות, לירון לשם, אמרה כי מדובר בניצול של ילדים קטנים. "אתה נותן להם משהו בחינם והם לא יודעים שהחינם הזה יגרום להם להוציא אלפי שקלים על הדבר הזה – זה משהו שהוא ממש מקומם ומקומו לא בבית הספר", הוסיפה. "אם זו בחירה שלי, שאני הולכת עם הבן שלי וקונה לו את החוברת אז זה בסדר, אבל ברגע שלכאורה כופים את זה עליו, הם לא מסוגלים להתמודד עם זה. בטח לא ילדים בבית ספר יסודי".

סופרגול. מערכת וואלה!
חוברת סופרגול/מערכת וואלה!

חוזרי מנכ"ל משרד החינוך בנושא מבהירים במפורש שפעולה זו אסורה בתכלית. הוועדה לאישור השילוב של פרסומת מסחרית במוסדות החינוך, אשר הוקמה לפני שנים ומונתה על ידי מנכ"ל המשרד, קבעה כי "מוסדות חינוך, יחידות המשרד ובעלי תפקידים לא יערכו פעילות המשלבת פרסומת מסחרית ולא ייצרו התקשרות או ייתנו או יקבלו חסות המשלבים פרסומת מסחרית ללא היתר מפורש מראש ובכתב של הוועדה". בין היתר קבעה הוועדה ש"אין לאפשר בשום מקרה כניסה לבתי הספר ולגני הילדים של גופי ספורט, אגודות ספורט או כל גורם העוסק בספורט".

חוזר המנכ"ל מפרט גם את אמצעי הטיפול בתופעה המדאיגה וקובע כי כל החורג מההוראות המופיעות בו עובר על חוק הגנת הצרכן 1981 ותקנות פרסומת מסחרית ודרכי שיווק מכוונים לקטינים, ועלול להיקרא לדין משמעתי ולשאת בתוצאות. עוד קובע משרד החינוך כי התרחשות פעילות מסחרית במוסדות חינוך הינה באחריותו המלאה של מנהל המוסד, אלא אם קיבל לכך אישור מיוחד מהוועדה.

גורמים במשרד החינוך: "לא ניתן לעשות דבר"

גורמים במשרד החינוך מאשרים כי לאורך השנים התקבלו מאות תלונות של הורים על פרסום חומר שיווקי לתלמידים בשטח בית הספר, אך כל התלונות שנבדקו העלו כי החלוקה נעשתה מחוץ לכותלי בית הספר ועל כן לא ניתן לעשות דבר למעט סילוק אותם סוכני מכירות באופן פרטני. אמצעי הטיפול בתופעה מוגבלים, כך אומרים אותם גורמים, אך אם מתברר כי הדבר נעשה בשטח בית הספר, מנהל המוסד כמו גם כל הצוות החינוכי הרלוונטי יזומנו לבירור ולטיפול משמעתי. עוד בודקים באותו הבירור, אם הדבר נעשה תוך כדי "העלמת עינו" של מנהל המוסד ושיתוף פעולה סמוי מצדו וכמה פעמים הדבר נעשה באותו מוסד חינוכי.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה להתפשטות התופעה: "על פי הוראות חוזר מנכ"ל, חל איסור מוחלט לקיים כל פעולה שיש בה שיווק גלוי או סמוי בשטח המוסד החינוכי או בכל פעילות מטעמו".

הורים זועמים: המורה שאל בנות 10 אם קיבלו מחזור. שי מכלוף
חלק מהסוכנים מחלקים את החוברות דרך הגדר/שי מכלוף

רם רונן, סמנכ"ל חברת TMI המפיצה חוברות "סופגול", מסר לוואלה! חדשות כי "פעילות 'סופרגול' מתבצעת מחוץ לכותלי בית הספר ובהתאם להוראות הדין. 'סופרגול' אינה עורכת פעילות של קידום מכירות בתחומי בתי הספר. אלבום 'סופרגול' מושק במתכונת זהה מזה 18 שנה, ומופץ על ידי צוות סטודנטים מיומן המקבל הכשרה ייעודית לפעילות זו, הכוללת הדרכות בנושא בטיחות, מיקום החלוקה, שמירה על ניקיון ועוד. יש לציין כי הפעילות אינה כוללת פעילות מכירה, אלא רק חלוקה של אלבום 'סופרגול' למי שמעוניין בכך". הוא הוסיף רונן כי "מחקרים שבוצעו על ידי מכון insight בראשות ד"ר רקפת שטראוס מצביעים על כך ש'סופרגול' יוצר אינטראקציה חברתית, מקדם חשיבה יוצרת וחווית איסוף".

עוד במהדורה:

מלחמה בין השב"כ לצה"ל: המלחמה הציבורית בין צה"ל לשב"כ על השאלה האם הייתה או לא הייתה התרעה של השב"כ לפני "צוק איתן", מעלה דיון רחב יותר על עצם חשיפת הסיפור לתקשורת ועל הלגיטימיות של גוף חשאי להשתמש בתוכנית טלוויזיה ככלי להעברת מסרים. יועץ התקשורת רונן צור, חושב שהשב"כ פעל נכון: "הוא נהג באמון מלא כלפי חובתו הציבורית ואמר 'אני התרעתי'". מנגד, היועץ האסטרטגי ליאור חורב טוען שהשב"כ הפר אמונים ופגע בביטחון המדינה כאשר ניהל את הדיון בתקשורת. לדבריו, זו הבעת אי אמון לא רק בצה"ל, אלא במערכת הביטחון ובדרג המדיני ואם כך חושב ראש השב"כ ראוי שיפרוש.

שנה לפרשה - איך הושפעה הקריירה של אייל גולן? שנה בדיוק חלפה מאז התפוצצה פרשת הזמר המפורסם והקטינות, היחצ"נים של אייל גולן טוענים שהוא התאושש כמעט לחלוטין. תחקיר מקיף שערך שגיא בן נון, כתב וואלה! תרבות, מציג תמונה הפוכה לחלוטין וחושף צניחה בהשמעות השירים בתחנות הארציות. גורמים בתעשייה מספרים לבן נון גם על צניחה בהזמנות להופעות מול וועדי עובדים ודעיכה בהשמעת השירים בחתונות.

איש השבוע: לא כל תאורן זוכה לכבוד כזה - הנהלת מגדל אייפל הודיעה שאסור לצלם את המגדל בלילה כדי לא לפגוע בזכויות היוצרים של התאורה המרהיבה. פייר בידו, האיש שעיצב למונומנט הצרפתי את נורות הזהב והנצנוצים ואחראי על התאורה כבר 30 שנה, מביא את נושא זכויות היוצרים לשיא חדש של מופרכות שישפיע על תמונות הסלפי בעיר האהבה.

התחזית: בשישי מעונן חלקית עם עלייה קלה של הטמפרטורות. בשבת ירידה בטמפרטורות עם סיכוי לגשם מקומי בשעות היום.

צפו במהדורה המלאה.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully