וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל איומים: השוטרים המעורבים בהרג בכפר כנא יאובטחו

השוטרים נחקרים ביומיים האחרונים במח"ש על נסיבות התקרית, שבה נורה למוות הצעיר חיר א-דין חמדאן. כמו כן, שלושה מפגינים נעצרו בהפרות סדר בכפר וגם באוניברסיטאות הפגינו על התקרית: "אין צדק ואין שלום"

צילום: אדריאן הרבשטיין, שלומי גבאי, אתר פאנט; עריכה: יאיר דניאל

השוטרים שהיו מעורבים בהרג הצעיר חיר א-דין חמדאן בכפר כנא בליל שבת יאובטחו בשל איומים על חייהם - כך נודע היום (ראשון). השוטרים נחקרים ביומיים האחרונים במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) על נסיבות התקרית.

כמו כן, בין 30 ל-40 צעירים הפגינו בשעות הצהריים בכפר במחאה על האירוע. במהלך ההפגנה הובערו צמיגים ופחים, נגרם נזק לתמרורים ואבנים הושלכו לעבר שוטרים שהגיעו למקום כדי לשמור על הסדר. כוחות יס"מ, מג"ב ופרשים נפרסו במקום. שלושה מפגינים בשנות ה-20 לחייהם נעצר בהפגנה והועברו לחקירה. כביש 754 נחסם לתנועה בכניסה לכפר במטרה לפנות אבנים שנזרקו לעבר הכביש.

במקביל, כ-200 סטודנטים ערבים התאספו להפגנה בסמוך לאוניברסיטת חיפה. המפגינים הניפו את תמונתו של חמדאן, קראו לאינתיפאדה שלישית ודרשו להעמיד לדין את השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ. גם באוניברסיטת תל אביב הפגינו כמאה סטודנטים ערבים, חברי תנועת המאבק הסוציאליסטי ואחרים, בסמוך לשער הכניסה למוסד. בין היתר, נשאו המפגינים שלטים שעליהם נכתב "אין צדק ואין שלום", "מירושלים ועד כפר כנא – כולנו אותו סיפור". גם שם נשאו הצעירים את תמונתו של חמדאן וצעקו קריאות נגד הממשלה.

עוד על הירי בכפר כנא:
מנכ"ל מועצת כפר כנא: "הירי בכפר כנא - הוצאה להורג"
השוטרים נחקרים במח"ש: "הצעיר הערבי צעק 'אללה אכבר'"
מחשש למהומות: המשטרה העלתה כוננות ברחבי הארץ

"השוטרים ניצלו את כוחם כדי להרוג אותו"

סלאם חוסרי, סטודנטית באוניברסיטת תל אביב, סיפרה כי הגיע להפגנה כדי להביע תמיכה במפגינים נגד המשטרה בצפון הארץ בעקבות האירוע בכפר כנא. "היו מלא שיטות אחרות כדי לנטרל את חיר א-דין, והם בחרו להרוג אותו. הם ידעו שזאת לא פעולה לאומנית אלא פלילית הקשורה למשפחתו, ובכל זאת ניצלו את הכוח שלהם כדי להרוג אותו".

מול המפגינים במחאה על הירי ניצבו עשרות פעילי ימין מטעם תנועת "אם תרצו" והניפו שלטים שעליהם נכתב "תתביישו בוגדים" ו"נמאס מהטרור הערבי". עמרי, סטודנט שהשתתף בהפגנת הנגד, סיפר: "אנחנו עשינו הפגנת נגד כדי לחזק את כוחות הביטחון. אנחנו גם לא רוצים שאותם קיצונים יכתיבו לנו את סדר היום. הם קראו לנו מדינת טרור, פלסטין, 'ברוח בדם נפדה אותך, יא שהיד'. אין פה עניין של שהיד, זה בן אדם שעבר על החוק. בן אדם מנפנף סכין מול יהודי זה לא לגיטימי".

הפרות סדר בכפר כנא בעקבות מותו של תושב הכפר שנורה על ידי המשטרה. שלומי גבאי
הפרות סדר בכפר כנא בעקבות הירי, אתמול/שלומי גבאי

במקביל להפגנות, מתקיימת היום גם שביתה כללית של המגזר הערבי. תושבי סכנין סיפרו לוואלה! חדשות על התרעומת כלפי מערכת אכיפת החוק. "זה דבר חמור ביותר כשהורגים בן אדם בדם קר", אמר עלי חלאילה. "צריך להביא את האחראים לדין לפני כל אזרחי ישראל, ושיהיו דוגמה לכל האזרחים. זאת מדינת חוק, מדינת סדר, אז שיהיה שווה לכולם".

יש גם אזרחים ערבים שאינם תומכים במחאה ואף לא בשביתה הכללית. "אני לא מצדיק את זה", אמר חוסני טראד, גם הוא תושב סכנין. "לעשות שביתה שקטה – כן, אבל בכל המגזר הערבי, אני לא מצדיק את זה. לא צריך לעקור שלטים, לסגור כבישים". טראד הביע ביטחון בכך שהרשויות יטפלו במה שאירע. "אנחנו במדינת חוק. המדינה תטפל בכל הדברים האלה שקרו, אבל לעשות בלגן כמו שראינו אתמול בלילה... אנחנו חיים במדינת ישראל, למה לשרוף דגל ישראל?"

סטודנטים ערבים מפגינים מחוץ לאוניברסיטת תל אביב בעקבות האירועים בכפר כנא, נובמבר 2014. דנה ירקצי, מערכת וואלה! NEWS
מפגינה באוניברסיטת תל אביב/מערכת וואלה! NEWS, דנה ירקצי

ראש המועצה המקומית כפר כנא, מוג'האד עואודה, סיפר לוואלה! חדשות כי יש בכפר תחושה של מרירות. "זה מקרה חמור כשבמדינת ישראל שוטר שולף נשק חם ויורה באזרח", אמר עואודה. "תפקיד המשטרה להגן על אזרחיה ולא לירות עליהם". לדבריו, השביתה המתקיימת היום ביישובים הערביים נועדה להרגיע את הרוחות. "זה יום למחשבה ולחשבון נפש על מה שקרה". ראש המועצה קרא לשר לביטחון הפנים "לשבת סביב שולחן עגול ולהפיק לקחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully