וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: אובמה ימנה אישה שחורה לתפקיד התובעת הכללית

8.11.2014 / 19:30

לורטה לינץ' מניו יורק עמדה בראש צוותים שתבעו שוטרים ומחבלים ולאחרונה העמידה לדין את חבר הקונגרס מייקל גרים מפרשת הרב פינטו. במקביל, הנשיא כפה מינוי מטעמו במחלקת המדינה

לורטה לינץ' - מועמדת לתפקיד התובעת הכללית של ארה"ב. ניו יורק, אפריל 2014. AP
לורטה לינץ'/AP

נשיא ארצות הברית ברק אובמה יקרא לסנאט לאשר ללא דיחוי את מינויה של לורטה לינץ' לתפקיד התובעת הכללית. אם יאושר המינוי, לינץ' תהיה האישה השחורה הראשונה בתפקיד, המקביל לזה של שרת המשפטים, והיא תחליף את אריק הולדר, האפריקני-אמריקני הראשון בתפקיד. הולדר התפטר בחודש ספטמבר, אחרי שש שנים בקבינט של אובמה.

זהו המינוי הראשון והמשמעותי ביותר שאובמה מוציא לפועל אחרי הבחירות לקונגרס, שהנחילו תבוסה צורבת למפלגה הדמוקרטית. בתחילת השבוע יצא אובמה לביקור של שבוע במזרח אסיה, ובבית הלבן מקווים שהסנאט החדש, הנשלט על ידי הרפובליקנים, לא יערים קשיים על אישור המינוי. הסנאטור הרפובליקני מאיווה, צ'אק גראסלי, הצפוי לעמוד בראש ועדת המשפט של הסנאט, אמר כי "הוא בטוח שגב' לינץ' תזכה לשימוע הוגן מאוד, גם אם יסודי" עם כינוס הקונגרס ה-114.

התובעת מברוקלין, בת 55, אינה מקורבת לבית הלבן. זו אחת הסיבות שאובמה, המצוי בתקופה רגישה מבחינה פוליטית, בחר בה לתפקיד. קתרין רומלר, שכיהנה עד לאחרונה כיועצת המשפטית של אובמה והוזכרה כמועמדת מובילה לתפקיד, פסלה את מועמדותה בדיוק מסיבה זו.

חבר הקונגרס מייקל גרים הנאשם בהונאה ובהעלמת מס - גבעת הקפיטול, אפריל 2014. GettyImages
הגישה נגדו כתב אישום. חבר הקונגרס הרפובליקני מייקל גרים/GettyImages

לינץ' אינה מוכרת מאוד מחוץ למערכת המשפטית וממאנת להתראיין. כמי שעמדה פעמיים בראש התביעה הפדרלית של מחוז מזרח ניו יורק, אחד ממשרדי התביעה החשובים ביותר בארה"ב, היא טיפלה בתיקי פשע מאורגן, בכתבי אישום הנוגעים לטרור ובמקרי שחיתות ציבורית. בסוף שנות ה-90 היא התפרסמה כתובעת שהעמידה לדין שני שוטרים שהתעללו מינית במהגר מהאיטי בעזרת מטאטא שבור, באחת הפרשות החמורות ביותר של אלימות משטרתית בהיסטוריה של העיר ניו יורק. ב-2012 היא תבעה מחבל מבנגלדש, שניסה לפוצץ את מבנה הבנק הפדרלי במנהטן.

לינץ', ילידת קרולינה הצפונית, לא היססה גם לפעול נגד פוליטיקאים שסרחו. רק בחודש אפריל היא הגישה את כתב האישום נגד חבר הקונגרס הרפובליקני מייקל גרים, ששמו נקשר בעבר בפרשת הרב יאשיהו פינטו. גרים, שהיה סוכן סמוי של ה-FBI ותועד מאיים להרוג עיתונאי, מואשם ב-20 עבירות שחיתות חמורות. השבוע הוא נבחר מחדש לבית הנבחרים.

לינץ' תיכנס לנעליו הגדולות של אריק הולדר, ממקורביו של אובמה. הוא היה התובע הכללי מאז 2009 והוביל את הקו הליברלי בקבינט. כהונתו התאפיינה במאבק נגד גזענות ולמען זכויות האזרח, ובמיוחד למען זכויות ההצבעה בבחירות. מאבקו העיקש נגד המושלים הרפובליקנים, שהערימו קשיים על שחורים ומהגרים בקלפיות, הפך אותו לדמות שנואה בקונגרס. הוא אף הואשם בביזיון בית הנבחרים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

הבית הלבן שולח זרועות למחלקת המדינה

בתוך כך, הודיע הנשיא אובמה אמש על מינוי משמעותי נוסף: טוני בלינקן, בכיר המועצה לביטחון לאומי, ימונה לסגנו של שר החוץ ג'ון קרי. בלינקן, כיום סגנה של היועצת לביטחון לאומי סוזן רייס, יחליף את ביל ברנס, שפרש לגימלאות בחודש שעבר אחרי 32 שנים בשירות מחלקת המדינה.

אובמה בחר בחר את בלינקן לתפקיד, למרות שקרי המליץ דווקא על תת-השרה וונדי שרמן, מס' 4 במחלקת המדינה והממונה על שיחות הגרעין עם איראן.

בלינקן הוא איש אמונו של אובמה, ומינויו הוכרז כשבועיים בלבד לפני תאריך היעד לגיבוש הסכם הקבע עם איראן. המהלך מתפרש כניסיון של הבית הלבן להרחיב את השפעתו בתחום קביעת מדיניות החוץ לתוך מחלקת המדינה בשנתיים האחרונות של כהונת אובמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully