וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל מחסור ברופאים: מרכזי ההגנה לילדים קורסים

המרכזים הוקמו כדי למנוע מצב שבו ילדים מטורטרים בין מקומות שונים לאחר שעברו פגיעה פיזית או מינית. אולם המצב הקיים מאלץ אותם לעתים לוותר על בדיקות או לעבור אותן בערים אחרות

אילוסטרציות הטרדות מיניות. ShutterStock
ילדה ביטלה בדיקה כי לא הייתה במרכז רופאה/ShutterStock

במשרדי הממשלה עמלו מזה שנים על יישום "חוק הקמת מרכזי הגנה לילדים נפגעי אלימות". כעת, עם הקמת מרכז חמישי במספר, עולה כי המרכזים כושלים בתפקודם בשל מחסור ברופאים. המציאות הזו הובילה לכך שילדה שנאנסה נאלצה לנסוע לבדיקה בבית חולים בעיר אחרת בהיעדר רופא במרכז ההגנה שאליו הגיעה. במקרה אחר ילדה שנפגעה דרשה להיבדק על ידי רופאה, אולם משזו לא נמצא במרכז ההגנה, בוטלה הבדיקה.

המרכזים הוקמו כדי למנוע מצב שבו ילדים מטורטרים לעיתים בין חמישה מקומות שונים - משטרה, לשכת רווחה, חוקרי ילדים, פרקליטות ומרפאה, לאחר שעברו פגיעה פיזית או מינית. הם נועדו ליצור סביבה מכבדת, נעימה ומותאמת לצרכיהם באחד הרגעים הקשים בחייהם. במקום נוכחים תחת קורת גג אחת גורמים מקצועיים המסייעים לילדים בשלבי החקירה, האבחון והטיפול, דבר המקל בין היתר על התיאום בין הגורמים השונים, אך בעיקר על הילדים הנפגעים.

עוד בוואלה! חדשות:
חברת הביטוח זייפה חתימות מבוטחים כדי לחמוק מתשלום?
מנכ"ל לשעבר מואשם שדרס למוות חסרת בית בתל אביב ונמלט
ללא התראה: לשכת רשות האוכלוסין וההגירה בת"א נסגרה

רופאים. ShutterStock
רופאים שנעדרו לא דאגו לממלא מקום/ShutterStock

אולם על אף המחשבה והחזון המתקדם, המרכזים הקיימים עדיין לא מגשימים ייעודם, שכן דווקא בתחום הרגיש של שרותי בריאות מתגלות בעיות קשות של תפקוד חסר וחלקי. על פי מידע שהגיע לידי המועצה לשלום הילד, עולה כי רופאים מעטים ששים לעבוד במרכזי ההגנה, אם בשל קשיים אובייקטיבים בנושא, בעיות תגמול הולם או חוסר זמינות. כמו כן, עולה כי רופאים שעובדים במקום לא מקפידים על מינוי ממלא ממקום בהיעדרם.

הדבר הביא לכך שבמקרה אחד, בהיעדר הרופא הקבוע במרכז ההגנה, ובשל הצורך הדחוף בעריכת בדיקה רפואית-משפטית לילד שנפגע מינית, נאלצו אנשי מרכז ההגנה לבקש מרופא משפטי שנקלע במקרה למקום לצורך מתן הרצאה, להתנדב ולבדוק את הילד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"אסור שחוליה כה קריטית כמו השירות הרפואי תחסר"

מנכ"ל המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן, אמר בתגובה לדברים: "מרכזי ההגנה הם מהפיכה של ממש ומהווים מופת לפעולה נכונה של מסגרת ושירות ששמים את הילד, זכויותיו וטובתו כיעד וכשיקול ראשון כמעלה".

"יחד עם זאת", הוסיף, "צריך להבטיח כי המערך על כל חלקיו יפעל כנדרש ואסור שחוליה כה קריטית כמו השירות הרפואי, תהיה חסרה או בעייתית".

קדמן אף פנה אל פרופ' ארנון אפק, מנכ"ל משרד הבריאות, בבקשה לקיים מפגש עם נציגי המועצה ונציגי קרן שוסטרמן ומכון חרוב (מכון לפיתוח תוכניות למידה מתקדמות בתחום של ילדים אשר עברו התעללות והזנחה במשפחותיהם) על מנת לקדם פתרונות לבעיה באופן מידי.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות שותף בקידום והרחבת פעילות מרכזי ההגנה לילדים. כמו כן, הוא שותף במימון חצי משרת רופא בכל מרכזי ההגנה שפועלים כיום. על פי הגדרה, רופאי הילדים במרכזי ההגנה אמורים להיות זמינים להגעה ו/או התייעצויות בשעות פעילות המרכז. עם זאת, מאחר ומדובר במספר מצומצם יחסית של רופאים, קיימים מקרים שבהם הרופא אינו נמצא ולפיכך מועבר הקטין לבדיקה למרכז רפואי אחר. בשנת 2015 יחל משרד הבריאות בביקורת על עבודת הרופא במרכזי הגנה - במטרה לבדוק את איכות השירות הרפואי הניתן. המידע הגיע למנכ"ל משרד הבריאות אשר ייפגש עם הגורמים המעורבים על מנת ללמוד את הנושא ולנסות למצוא פתרון".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully