וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הניצחון באוויר": הרפובליקנים ישתלטו על הסנאט?

ברק אובמה לא עמד היום לבחירה, אבל מאות מיליוני אמריקנים בחרו הלילה את נציגיהם בסנאט ובבית הנבחרים, ולפי כל הסקרים, הם יעבירו את השליטה בסנאט ליריביו של הנשיא. מדגמים ראשונים: החל מ-02:00

מצביעים בבחירות לקונגרס – מנהטן, ניו יורק – 4 בנובמבר 2014. רויטרס
בוחרים מצביעים בקלפי במנהטן, הבוקר בניו יורק/רויטרס

אזרחי ארצות הברית סיימו היום (שלישי) להצביע בבחירות "אמצע הכהונה". המצביעים בחרו בעלי תפקידים שונים, בהם כשליש מחברי הסנאט, כל חברי בית הנבחרים, מושלים במדינות שונות, וכן הצביעו על הצעות חוק בנושאים חשובים, בהם הפלות ולגליזציה של מריחואנה. אף שבבחירות הללו לא תוכרע זהות היושב בבית הלבן, תוצאות הבחירות היום עשויות בהחלט להשפיע על השנתיים האחרונות שנותרו לברק אובמה בתפקידו, ועל יכולתו להעביר תהליכי חקיקה משמעותיים.

לפי המצב הקיים, המפלגה הדמוקרטית, היא מפלגתו של הנשיא, שולטת ברוב קטן בסנאט, בעוד שהרפובליקנים נהנים מרוב בבית הנבחרים. לפי כל הסקרים, הרפובליקנים צפויים להשתלט הלילה גם על מרבית המושבים בסנאט, לראשונה זה שמונה שנים, ובכך להקשות עוד יותר על אובמה ליישם את מדיניותו, בעיקר בענייני פנים, ולאשר מינויים חשובים.

בחירות לקונגרס || ידיעות נוספות:
סמים, דובים וסופגניות: על מה עוד מצביעים בארה"ב?
אובמה והדמוקרטים מתכוננים ליום שאחרי התבוסה בבחירות
הקונגרס אישר לתבוע את אובמה "משום שחרג מסמכותו"

הנשיא ברק אובמה בעצרת תמיכה במועמד הדמוקרטי למשרת מושל פנסילבניה טום וולף. פילדלפיה, 2 בנובמבר 2014. AP
יתקשה ליישם את מדיניותו. אובמה בעצרת של המועמד הדמוקרטי למשרת מושל פנסילבניה, טום וולף, שלשום/AP

בימים האחרונים נרשם סחף לטובת הרפובליקנים במרבית "המדינות המתנדנדות" שבהן מתקיימות היום הבחירות לסנאט, בהן קרולינה הצפונית, ניו המפשייר, קנזס, איווה, אלסקה, קולורדו, ג'ורג'יה, לואיזיאנה, ארקנסו וקנטאקי. יצוין כי כדי להשיג רוב, על הרפובליקנים להצליח לנצח בלפחות שישה מושבים המצויים כעת בשליטה דמוקרטית; מתוך 36 המושבים העומדים לבחירה, 21 מוצעים ל"גניבה" מידי הדמוקרטים, ורק 15 מקרב הרפובליקנים. עם זאת, רבים מהמרוצים במדינות שהוזכרו עדיין מוגדרים צמודים, ועל כן הדמוקרטים יקוו ליצור הפתעה של הרגע האחרון, ולהצליח לשמור על הסנאט.

אחד המרוצים הצמודים נרשם, כאמור, בקנטאקי. הסנאטור המכהן, מיץ' מקונל, שמשמש כיום כמנהיג המיעוט בסנאט, צפוי להתמנות למנהיג הרוב הרפובליקני, אם מפלגתו אכן תזכה לרוב בבחירות הלילה. אלא שעצם היבחרו לסנאט מוטל בספק, והוא מנהל מאבק עיקש מול אליסון לונדרגראן גריימס הדמוקרטית. במהלך סיור שערך היום אמר מקונל כי "הניצחון הוא באוויר", והבטיח שיקדיש את כהונתו כמנהיג הרוב לביטול המהלכים שהוביל אובמה בשש השנים האחרונות. "צריך לעצור את האנשים האלה, וזה הולך לקרות מחר בלילה", אמר מקונל.

בשל מצבו הרעוע של אובמה בסקרי דעת הקהל, רבים מהמועמדים הדמוקרטיים ניסו להרחיק עצמם מהנשיא המכהן. את הימים האחרונים הקדיש הנשיא לטובת סיוע למועמדים במדינות דמוקרטיות מובהקות - כמו המרוץ למושלות בפנסילבניה ובקונטיקט. רעייתו, מישל אובמה, שנהנית מאחוזי תמיכה גבוהים הרבה יותר, ביקרה בימים האחרונים ביעדים רבים, במטרה לעודד דמוקרטים לצאת ולהצביע.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
מיץ' מקונל, מנהיג הרפובליקנים בסנאט ומתמודד על מושב מטעם מדינת קנטאקי – 3 בנובמבר 2014. GettyImages
היבחרו לסנאט מוטל בספק. מנהיג הרפובליקנים בסנאט, מיץ' מקונל/GettyImages

מיד עם סגירת הקלפיות בחוף המזרחי, החל מהשעה 02:00 (שעון ישראל) יחלו ערוצי הטלוויזיה לפרסם את מדגמי הקלפיות שלהם. עם זאת, תחילה יפורסמו רק המדגמים במדינות שהניצחון בהם יהיה מובהק, ולמעשה זהות המנצח בהן כבר ידועה. בחלוף מספר שעות יפורסמו זהות המנצחים גם במדינות הצמודות יותר. רק כעבור שש שעות יפורסמו המדגמים באלסקה.

עם זאת, ייתכן ולא נדע בתום היממה הקרובה את התוצאות המלאות בבחירות; זאת בשל הסיכוי שייערך סיבוב שני בין המועמדים לסנאט במדינות לואיזיאנה וג'ורג'יה בחודש ינואר. לכן, לא מן הנמנע שהסנאט יתכנס בפתיחת 2015 מבלי לדעת את הרכבו הסופי.

מישל אובמה לובשת שמלת מעטפת של דיאן פון פירסטנברג בביקור בסין, מרץ 2014. Feng Li, GettyImages
נהנית מאחוזי תמיכה גבוהים. מישל אובמה/GettyImages, Feng Li
אליסון לנדרגאן גריימס, מועמדת דמוקרטית למושב סנאט מטעם מדינת קנטאקי – 3 בנובמבר 2014. GettyImages
אליסון לנדרגאן גריימס, מועמדת דמוקרטית למושב סנאט בקנטאקי/GettyImages
המועמדת לסנאט קיי הייגן לצד הילרי קלינטון – שרלוט, אוקטובר 2014. AP
קיי הייגן, המועמדת מקרולינה הצפונית בכנס תמיכה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully