וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע נאסר על נתניהו להיכנס למשרד החוץ בוושינגטון?

ג'יימס בייקר, שר החוץ בממשל בוש האב, סיפר שחסם את הגישה למחלקת המדינה בפני שר החוץ דאז בנימין נתניהו. "הוא טען שאנחנו שקרנים. אפילו מבריה"מ לא היינו סובלים דיבורים כאלה"

בנימין נתניהו בוועידת מדריד – אוקטובר 1990. AP
סגן שר החוץ נתניהו עם ראש הממשלה שמיר בוועידת מדריד ב-1991/AP

ג'יימס בייקר, שהיה שר החוץ בממשל ג'ורג' בוש האב, מספר כי הורה שלא להכניס את בנימין נתניהו למחלקת המדינה בוושינגטון. בייקר, איש המפלגה הרפובליקנית, שירת תחת הנשיא בוש מתחילת 1989 ועד קיץ 1992. הוא הכיר את נתניהו שכיהן אז כסגן שר החוץ בממשלות שמיר, כסגנו של משה ארנס ואח"כ דוד לוי).

בראיון לתכנית "מצב האומה" ברשת סי-אן-אן, התבקש בייקר להתראיין למאמר שהתפרסם בכתב העת "אטלנטיק", ושבו בכירים בממשל אובמה כינו את נתניהו בשמות גנאי שונים, ובהם "פחדן עלוב" ("צ'יקנשיט" במקור). המראיינת, קנדי קרולי, אמרה כי לדעתה, מדובר במילה שאינה מבטאת את חששם של האמריקנים ממלחמה ביוזמת ישראל, אלא במילה שמתארת בקווים כלליים את מערכת היחסים הרעועה שבין נתניהו לאובמה ("כזו שאין בה עודף אהבה", כלשונה).

בייקר אמר כי "מצב כזה לא יכול להיות חיובי. אני מזכיר שכשאנחנו היינו בשלטון, עבדנו קשה מאוד עם ממשלת ישראל כדי להשיג כמה דברים - וזה קרה אחרי שראש הממשלה נתניהו - שהיה בזמנו סגן שר החוץ – נהג להסתובב ולומר: 'המדיניות האמריקנית במזרח התיכון מבוססת על שקרים וסילופים'".

עוד על יחסי ארה"ב-נתניהו
מהו מקור הקללה העסיסית שהוטחה בנתניהו?
יחסינו לאן: המשברים הגדולים עם ארה"ב
המאמר שעורר סערה: נתניהו פחדן ומשקר בקשר לאיראן

מזכיר המדינה לשעבר ג'יימס בייקר בפגישה עם הנשיא לשעבר גורג' וו. בוש – יוסטון, טקסס, 2011. AP
ג'יימס בייקר עם ג'ורג' ה.וו בוש, ב-2011 ביוסטון/AP

המדינאי האמריקני הבכיר סיפר: "ישבתי במשרדי במחלקת המדינה, ואמרתי לעצמי: לא היינו סובלים דבר כזה אפילו מסגן שר החוץ של ברית המועצות. בטח שלא נסבול את זה מסגן שר החוץ של מדינה שעבורה אנחנו עושים כל-כך הרבה. ולכן, אסרתי עליו להיכנס למחלקת המדינה".

בייקר המשיך ואמר כי "זה אולי לא ידוע לרבים, אבל התוצאה מכך הייתה שהספקנו להשיג הרבה עם הממשלה הישראלית". בין היתר, הוא ציין כי "השגנו את ועידת מדריד, שבה כינסו את כל שכנותיה הערביות של ישראל לשולחן השלום בפעם הראשונה, כדי לדבר איתה ולהכיר בזכותה להתקיים". לדבריו, "דברים כאלה, אם כך, יכולים לקרות".

בסוף השבוע שוחח שר החוץ האמריקני ג'ון קרי עם נתניהו, בעקבות הפרסום ב"אטלנטיק" שבו כונה ראש הממשלה "סרבן, קצר ראיה, ראקציונר, אטום, רברבן, שחצן" ואף "נוטה לאספרגר". דוברת מחלקת המדינה, ג'ן סאקי אמרה כי קרי הבהיר שוב כי הדברים "אינם משקפים את דעתו או את דעת ממשל אובמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully