וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: הצעירה החולה סיימה את חייה במועד שבחרה

בריטני מיינרד בת ה-29 שחלתה בסרטן המוח, מתה בחיק משפחתה בעזרת תרופת מרשם. בחודשים האחרונים לחייה נלחמה על הזכות "למות בכבוד". "אני רוצה למות בתנאים שלי"

עריכה: גדי וינסטוק

בריטני מיינרד, חולה סופנית בת 29 מארצות הברית, הצליחה לעורר מחדש בחודשים האחרונים את הדיון על המתות חסד: מיינרד שמה הלילה (שני) קץ לחייה לאחר שאובחנה בתחילת השנה בסוג קטלני ביותר של סרטן מוח. היא מתה בביתה, בחיק משפחתה וחבריה, לאחר שנטלה תרופה קטלנית שרשם לה רופא.

לצד מאבקה האישי, הפכה מיינרד לדוברת עבור זכויות חולים סופניים לסיים את חייהם כרצונם. מיינרד, במקור מפורטלנד, אורגון, אמרה בחודש ינואר שהיה חלתה בגידול סרטני ממאיר ושנותרו לה שישה חודשים לחיות. עם ההבנה שהאבחון שלה הוא סופני, החליטה מיינרד לשתף את העולם בהחלטה ליטול את חייה. אולם לא מדובר בניסיון אחרון לזכות ב-15 דקות של תהילה, אלא בכוונתה האמיצה להעלות את המודעות החברתית לנושא המתות החסד.

בריטני מיינרד. פייסבוק, צילום מסך
מיינרד, לפני שחלתה. אורגון היא אחת מ-5 מדינות בארה"ב בהן מותר לבצע המתת חסד/צילום מסך, פייסבוק

בתחילת השנה פרסמה מיינרד סרטון שבו היא אמרה באופן גלוי שהיא רוצה "למות עם כבוד". התאריך שנקבע לכך היה ב-1 בנובמבר, רגע לפני יום הולדתה ה-30. לאחר שעברה ניתוח שלאחריו חזר הגידול, מיינרד החליטה באופן חריג שלא לעבור טיפולי כימותרפיה. "הגליובלסטומה (גידול בעל דרגת הממאירות הגבוהה ביותר) שלי הולכת להרוג אותי וזה מחוץ לשליטה שלי", היא אמרה. "היכולת ללכת בכבוד היא פחות מפחידה".

עוד בוואלה! חדשות:
שלט "העבודה משחררת" נגנב ממחנה הריכוז דכאו בגרמניה
שרת החוץ השוודית: "אשמח לשלוח לליברמן חבילה של איקאה"
ארה"ב: "חללית התיירים" התרסקה בניסוי, טייס נהרג

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
בריטני מיינרד. פייסבוק, צילום מסך
"היכולת ללכת בכבוד היא פחות מפחידה". מיינרד ומשפחתה/צילום מסך, פייסבוק

באחת ההודעות האחרונות שפרסמה עבור משפחתה וחבריה היא אמרה שהמצב שלה הידרדר בשבועות האחרונים. ביום שבת היא כתבה: "להתראות לכל חבריי היקרים והמשפחה שאני אוהבת כל כך". "היום הוא היום בו בחרתי ללכת עם כבוד לאור המחלה הסופנית שלי... העולם הוא מקום יפהפה, הטיולים היו המורים הכי טובים שלי, החברים הקרובים שלי הם הנותנים הכי גדולים.. להתראות עולם. הפיצו אנרגיה חיובית. תעבירו את זה הלאה!".

ביום חמישי היא פרסמה סרטון, שהפך להיות הסרטון האחרון שלה, שבו היא מבשרת על דחיית מועד המוות המקורי, זאת משום שהיא עדיין חווה "מספיק שמחה" כדי לרצות לחיות. "אני עדיין מרגישה מספיק טוב, ועדיין יש לי שמחה, אני עדיין צוחקת מספיק ומחייכת עם המשפחה והחברים שלי, כך שזה לא נראה כמו הרגע הנכון עכשיו", היא אמרה. "אבל זה יגיע, כי אני מרגישה שאני נהיית חולה יותר. זה קורה בכל שבוע". הדבר גרוע ביותר שיכול לקרות לה, לדבריה, הוא שהיא תחכה יותר מדי זמן עד שהעצמאות שלה תילקח ממנה על ידי המחלה. האיחור יכול להיות קטן ביותר, היא הסבירה.

מיינרד התלוננה כי בשבועות האחרונים היא חווה התקפים שדומים לשבץ וסיפרה על יום מפחיד במיוחד שבו היו לה שני התקפים והיא לא הצליחה לומר את השם של בעלה. בסרטון האחרון היא אמרה שנמאס לה שאנשים אומרים שהיא לא נראית חולה. מי שמכיר אותה, לטענתה, מזהה את השינויים האדירים שעובר גופה. הניכר שבהם הוא העלייה המסיבית במשקל "מבלי להכניס שום דבר לפה", כפי שסיפרה.

בריטני מיינרד. פייסבוק, צילום מסך
שכחה את השם של בעלה. מיינרד באחד הסרטונים שפרסמה כמה ימים לפני מותה/צילום מסך, פייסבוק

בחודשיה האחרונים לחייה חברה מיינרד לעמותה שנקראת "חמלה ובחירות", הפועלת למען הסדרה בחוק של המתות חסד. "בריטני מתה, אבל האהבה שלה לחיים ולטבע, התשוקה והרוח שלה ממשיכות", אמרה ברברה קומבס לי, נשיאת הארגון. "לשם הנצחתה של בריטני, עשו מה שהכי חשוב לכם. אמרו לאהובים עליכם כמה הם חשובים לכם. אנו נפעל להמשיך את המורשת שלה ולהביא את הבחירה לסיים את החיים בכבוד לכל האמריקנים".

בעקבות האבחון הטראגי החליטו מיינרד ובעלה דן דיאז לעבור מסן פרנסיסקו לאורגון – אחת מחמש מדינות בארה"ב שבהן מותר לבצע המתות חסד בסיוע רופא. במסגרת החוק, האדם שעובר המתת חסד חייב להיות כשיר, מבוגר, להיות תושב אורגון ולהיות מאובחן במחלה סופנית שעשויה להביא למותו תוך חצי שנה. החוק המדובר אפשר למאות חולים סופניים לסיים את חייהם על ידי לקיחת תרופות מרשם.

בריטני מיינרד. פייסבוק, צילום מסך
הגידול שהשתלט על מוחה/צילום מסך, פייסבוק

"החלום שלי הוא שלכל חולה סופני בארצות הברית תהיה גישה לזכות למות בתנאים שלו, בכבוד", היא כתבה באתר של העמותה. באחד הסרטונים שהיא פרסמה בתחילת השנה, שזכה בינתיים לתשע מיליון צפיות, היא אמרה: "אני לא רוצה למות, אבל אני גוססת. ואני רוצה למות בתנאים שלי".

מיינרד זכתה לתמיכה רבה לצד לא מעט ביקורת: "עצוב לשמוע על בריטני מיינרד, התאבדות היא תמיד מוטעית. היא עשתה החלטה שגויה", כתב תושב וירג'יניה בחשבון הטוויטר שלו. והיו אחרים שטענו כי ההחלטה שלה אנוכית. "בריטני מיינרד הייתה מדהימה, אמיצה, דוברת בעד החירות. היא יישמה את הזכות החשובה ביותר – הזכות לבעלות עצמית", כתב אמריקני אחר שהסכים עם מה שמיינרד אמרה לאורך כל הדרך, שהמוות שלה הוא בכלל לא התאבדות.

בריטני מיינרד. פייסבוק, צילום מסך
מיינרד בילדותה/צילום מסך, פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully