וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: כשלים בהליך ניטור זיהום האוויר באזור חיפה

2.11.2014 / 20:13

בדוח שפרסמו ארגוני סביבה נטען כי רוב התחנות לניטור זיהום אוויר באזור אינן פועלות באופן רציף וכי שלוש תחנות כלל לא פעלו במחצית הראשונה של השנה. "במלחמה הזו נהרגים אלפי אנשים מדי שנה"

זיהום אוויר, ערב ועידת האקלים בקופנהגן. רויטרס
זיהום האוויר צורף לאחרונה לרשימת הגורמים המסרטנים/רויטרס

רוב התחנות לניטור זיהום אוויר באזור חיפה אינן פועלות באופן רציף ואינן מנטרות את כל החומרים שהן מסוגלות לנטר – כך עולה מדוח שפרסמו היום (ראשון) ארגוני הסביבה אל"ס (אזרחים למען סביבה) והקואליציה לבריאות הציבור. עוד עולה מהדוח כי במחצית השנה הראשונה של 2014, חלק מתחנות הניטור באזור כלל לא פעלו.

הדוח שפורסם היום אמור להגביר את החשש של תושבי האזור. רק לפני כחודש וחצי צירף משרד הבריאות את זיהום האוויר לרשימת הגורמים המסרטנים. לפני כשבועיים הוא גם פרסם נתונים שלפיהם חיפה היא העיר המובילה בארץ באחוז חולי הסרטן.

עוד בוואלה! חדשות:
בערד מתוסכלים: "גוזרים עלינו קופון, אין פה פתרונות"
רעיית גליק: המענה במוקד 100 הזכיר לי את שלושת החטופים
נעצרה צעירה שהצטלמה עושה צרכיה על דגל ישראל

העמותות הסביבתיות הפועלות בחיפה והצפון עקבו אחרי אופן, תקינות והיקף ניטור האוויר במפרץ חיפה בין התאריכים ה-1 בינואר וה-1 ביולי, 2014. הדוח לא התבסס על נתונים שנאספו בעבודת בילוש מסובכת, אלא על מידע בסיסי שהמוסדות האמונים על ניטור זיהום האוויר מפרסמים כשירות לציבור. העמותות אספו אותו מאתרי האינטרנט של מערך הניטור של איגוד ערים להגנת הסביבה באזור מפרץ חיפה ומערך הניטור הארצי של המשרד להגנת הסביבה. כמו כן, הסתמכו העמותות על נתונים שהתפרסמו במרשם הפליטות לסביבה לשנת 2012, שעליהם דיווחו המפעלים בעצמם, זאת מבלי להתייחס לנתונים מטאורולוגיים.

מפעל בזן בחיפה. נובמבר 2013. ערן גילווארג
מפעל בז"ן בחיפה/ערן גילווארג

בישראל פזורות 146 תחנות לניטור זיהום אוויר, 26 מתוכן נמצאות באזור מפרץ חיפה. מהדוח עולה כי במחצית הראשונה של שנת 2014, שלוש מתוך 26 תחנות הניטור כלל לא פעלו, או שלא התפרסמו נתונים מהן באותה תקופה. אחת מהן היא תחנת קריית חיים-דגניה, שבסביבתה התגלו בשנים האחרונות אחוזים גבוהים במיוחד של תושבים שלקו במחלת הסרטן.

הדוח מצא, בין היתר, כי בתחנת קריית אתא לא נוטר הגז הרעיל CO (פחמן חד חמצני) במשך 181 ימים. עוד קבע הדוח כי "נמצא מספר רב של חריגות מהתקנים". מנכ"לית הקואליציה לבריאות הציבור, ליאורה אמיתי, המשמשת מנכ"לית שותפה באל"ס, סיפרה כי בנוסף גם "המדד של זיהום האוויר לא כולל את רוב החומרים המזהמים שנפלטים לאוויר, חלקם מסרטנים - ועל סמך הפרמטרים האלה אומרים לנו שהאוויר נקי".

לדבריה, "אנחנו נמצאים כאן עכשיו פשוט במלחמה על העובדות. המלחמה הזאת היא מלחמה שבה נהרגים להערכתנו אלפי אנשים מדי שנה. מולנו עובדים המפעלים, משרדי הממשלה והעירייה וטוענים שאנחנו פשוט משקרים. אם העובדות ייחשפו, הממשלה תצטרך לשלם הרבה מאוד כסף על מה שקורה פה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"חלק מהחומרים המסרטנים אינם מנוטרים"

לפי הדוח, רוב התחנות מנטרות את ארבעת המזהמים שלפיהם נקבע מדד איכות האוויר בישראל: אוזון, תחמוצות חנקן, תחמוצות גופרית וחומר חלקיקי עדין, ולעיתים גם חד תחמוצת הפחמן. "רק שלוש תחנות מנטרות בנוסף חומרים מקבוצת המזהמים בנזן, טולואן, אתיל בנזל וקסלינים. בתחנה אחת נמדד גם בוטדיאן ובארבע תחנות נמדדת רק גופרית דו חמצנית", לשון הדוח. "באזור חיפה לא מנוטרים כיום, לא בתחנות הניטור הרציף ולא בשיטות ניטור אחרות, חומרים מסוכנים וביניהם: פחמימנים, מתכות כבדות, אמוניה, דכלורומתאן, טריכלורומתאן, ברום, דיאוקסינים ופורנים ועוד – וזאת על אף שמדובר בחומרים מסוכנים, חלקם מסרטנים ועל אף העובדה שעל פי נתוני המשרד להגנת הסביבה נמצאו ריכוזים העולם על ערך היעד בחלק גדול מהמזהמים הנ"ל בחיפה".

עוד אומרים בארגונים הסביבתיים כי בשעה שעשרות חומרים מסוכנים שחלקם גורמים למחלות קשות כלל אינם מנוטרים במפרץ חיפה, תחנות ניטור במדינות רבות באירופה ובארה"ב בודקות ומנטרות חומרים אלו, בין אם בניטור רציף יומי ובין אם בניטור תקופתי קבוע אחר. לטענתם, הבדיקה האחרונה של חומרים אלו בוצעה על ידי המשרד להגנת הסביבה בלחץ הארגונים בין השנים 2007-2008. בדיקה נוספת מצומצמת יותר בוצעה על ידי המשרד בשנת 2010.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שריפת פסולת בחוף שמן בחיפה, בחודש שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

לטענת הארגונים, תוצאות הבדיקות של החומרים המסוכנים שחלקם מסרטנים, לא פורסמו ברבים למרות שבמהלך הבדיקות נמצאו ערכים גבוהים שחלקם אף חרגו מהתקנים. "תחנת הניטור הכי פעילה במפרץ חיפה מודדת מקסימום עשרה פרמטרים", הוסיפה אמיתי. "אנחנו מוצאים גם כשלים בחומרים שהתחנות מודדות במיקומים בעייתיים. למשל, שלוש תחנות ניטור שאנחנו מגדירים כ"עוטף בז"ן (בתי הזיקוק)", כלל אינן מודדת בנזן. אנחנו מדברים על התחנות בקריית חיים, קריית אתא והעיר התחתית. היינו מצפים שדווקא שם, בסמוך לבתי זיקוק של נפט, ימדדו את הפרמטר הזה. תחנות הניטור הן כמו גבינה שוויצרית, יש בהן חורים מאוד מאוד גדולים".

תגובות

מאיגוד ערים חיפה, האחראית על 15 מתוך 26 תחנות הניטור במפרץ חיפה, נמסר בתגובה: "איגוד ערים מנטר כיום 22 מזהמים, על פי שיטות ותקני ציוד מאושרים באירופה ובארה"ב ובהתאם לחוק אוויר נקי של המשרד להגנת הסביבה. הניטור באזור הוא בהיקף גבוה מכל אזור אחר בארץ וגבוה מאשר אירופה וארה"ב. במידה שנמצא אזור באירופה שבו מנוטר מספר גבוה יותר של פרמטרים, ייתכן שמדובר במזהמים אופייניים לאזור זה, בהתאם לאופי הפליטות במקום. יחד עם זאת, ישנם חומרים שונים שאין ביכולתו של האיגוד לנטר כיום, בשל היעדר ציוד ושיטות מוכחות ואמינות לביצוע ניטור רציף, וכן מחסור בכוח אדם.

"באשר לנושא הניטור בקריית חיים, כידוע, תחנת הניטור שפעלה בבית הספר דגניה הפסיקה את פעילותה לפני כשנתיים, זאת בשל התנגדות מצד הנהלת בית הספר. האיגוד מצוי לקראת סופו של תהליך מורכב לאיתור מקום חלופי להקמת תחנה, תהליך המבוצע בסיוע עיריית חיפה. עד שנושא זה יושלם, מפעיל האיגוד תחנת ניטור ניידת לשם מעקב רציף אחר איכות האוויר במקום. מאחר שתחנה זו איננה חלק ממערך הניטור הקבוע, נתוני הניטור אינם מופיעים באתר האינטרנט אך מגיעים למערכות האיגוד לצורך ביצוע מעקב באזור ויימסרו לכל דורש.

"כמו כן, תחנת הניטור בשוק תלפיות הפסיקה פעילותה לפני כשנה לאחר קריסת הבניין שבו הייתה מצויה. מאז נבחן מקום חלופי להקמת תחנת ניטור חדשה והנושא מצוי בתהליך אישורים וקבלת היתר בנייה להקמתה".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "מפרץ חיפה הוא האזור המנוטר ביותר בישראל. המשרד להגנת הסביבה מבצע בדיקות להימצאות חומרים מסרטנים באוויר אחת לשבועיים ועד כה לא נמצאו חריגות מערכי הסביבה. לגבי הטענה כי לאורך כחצי שנה לא פעלו שלוש תחנות לניטור אוויר באזור חיפה, שלוש התחנות המדוברות אכן לא פעלו באופן זמני. בכרמל צרפתי התחנה הפסיקה את פעילותה עקב הפיכת השטח עליו היא נמצאת לפארק. האוויר באזור מנוטר על ידי התחנות בקריית שפרינצק, איינשטיין ואחוזה ואין כל פגיעה בתושבים. שתי התחנות האחרות אינן פעילות ואנו פועלים מול עיריית חיפה על מנת להעתיקן למיקום אחר ולהשיבן לפעילות. במקביל, ועל מנת לדאוג שתושבי המפרץ ייהנו מאוויר נקי, המשרד להגנת הסביבה מבצע בדיקות להימצאות חומרים מסרטנים באוויר בכל האזור ובפרט היכן שאין תחנה פעילה. עד כה לא נמצאו חריגות.

"לגבי הטענה כי רוב התחנות אינן פועלות באופן רצוף כל ימי החודש, מדובר בטענה תלושה מהמציאות ולא ברור מה מטרתה. העובדות הן: התחנות פועלות באופן רציף כל השנה, למעט תקלות העלולות להתרחש במכשירי המדידה או בתשתיות התחנה.

"לגבי הטענה כי מרבית התחנות אינן מנטרות חומרים מזהמים מלבד אוזון, תחמוצת חנקן, תחמוצות גופרית וחומר חלקיקי עדין, כל החומרים שניתן לנטרם באופן רציף, נמדדים בתחנות הניטור. בנוסף לכך, המשרד להגנת הסביבה מבצע בדיקות אחת לשבועיים בעלות של עשרות מיליוני שקלים, להימצאות מזהמים באוויר שאותם לא ניתן לנטר באופן רציף. עד כה לא נמצאו חריגות".

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully