וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר ישראלי: אובמה בדרך להסכם גרעין רע עם איראן

2.11.2014 / 8:48

לדברי הבכיר, האיראנים לא נסוגו "במילימטר" מעמדותיהם, אולם מספר הצנטריפוגות שהאמריקנים מוכנים לקבל הולך וגדל. "המצור על איראן מוסר ואז לא יהיה לעולם מקל של ממש להשתמש בו"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

גורם ישראלי בכיר אמר הבוקר (ראשון) כי הסכם בין ארצות הברית לאיראן בנושא הגרעין, או הארכת השיחות ביניהן, הן שתי חלופות גרועות. לדברי הגורם, במשא ומתן שהתקיים עד כה נסוגה איראן מעמדותיה, ואילו הצד האמריקני מוסיף להתקדם לעברה. "זה יהיה הסכם רע", אמר הגורם לוואלה! חדשות. "מספר הצנטריפוגות שהאמריקנים מסכימים להן הולך וגדל. בנושא הצבאי אין שום שינוי וכך גם לגבי מחקר ופיתוח. כבר כעת מדברים איתם על 5,000 צנטריפוגות, וברור שהם לא זקוקים לכך למטרות אזרחיות. ברור שנעשה ניסוי בהדק נויטרונים במתקן בפרצ'ין והם עד עכשיו לא נותנים לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לבדוק את המקום. פיתוח הטילים לטווח ארוך כלל לא על השולחן, וגם דחייה של השיחות תעניק להם עוד זמן לפיתוח פרויקט הגרעין".

מתקן המים הכבדים בעיר אראק, איראן. AP
הכור באראק/AP

הגורם הוסיף כי איראן מעורבת כיום בכל סכסוך ברחבי האזור והאמריקנים זקוקים לה כדי ליישב אותם. "הממשל רואה באיראן צד חשוב לפתרון הבעיות באפגניסטן, בעיראק, בסוריה ובתימן", טען הגורם. "איראן מזכירה כרגע את הסרט של צ'רלי צ'פלין, ששולח את בנו לשבור חלונות כדי שהוא יוכל לבוא לתקן אותם. אפילו שם הם מספקים אמצעי לחימה לחות'ים (המורדים השיעים בתימן - א"י). המצור המדיני מעל איראן הוסר ובחלקו גם המסחרי".

הבכיר לא פירט באשר לכוונותיה של ישראל בנושא. "אנחנו בוחנים את המצב, מסתכלים איפה איראן ואיפה הקו האדום שהצבנו בזמנו, 240 קילוגרמים של אורניום מועשר לרמה של 20%, שהם בינתיים התרחקו ממנו. עם זאת, הם לא התרחקו עשור אלא שנה, והחשש שלנו הוא שהם ינצלו את הריפיון במערכת הבינלאומית באשר לסנקציות כדי לשקם את הכלכלה. ואז אין לקהילה הבינלאומית מקל של ממש להשתמש בו כלפי איראן".

עוד על תכנית הגרעין האיראנית:
בכיר איראני: הושגה פשרה משמעותית בשיחות הגרעין
דוח חדש: איראן מקיימת את תנאי הסכם הביניים
דיווח: "מדינה זרה" מאחורי הפיצוץ במתקן הגרעין האיראני

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיא איראן חסן רוחאני – טהראן, אוגוסט 2014. AP
רוחאני/AP

בסוף השבוע האשים ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), יוקיה אמאנו, את איראן בכך שהפסיקה להשיב לשאלות של הסוכנות בנוגע למאמציה לפתח מרכיבי פצצה גרעינית. על פי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", אמאנו ציין כי איראן לא עמדה בהתחייבויותיה לספק מידע על "היבטים צבאיים" בתכנית הגרעין שלה ולשתף פעולה עם הגורמים הבינלאומיים. זאת, אף שנשיא המדינה, חסן רוחאני, הבהיר לו כי הוא "מוכן לפזר את העמימות" בסוגיה.

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, התראיין בימים האחרונים לתכניתו של צ'רלי רוז והתייחס למשא ומתן בסוגיית הגרעין. "אנחנו קרובים להסכם יותר משהיינו לפני שבוע, או עשרה שבועות", אמר קרי, לקראת סבבי השיחות בנושא בעומאן ובווינה. עם זאת, הוא סייג את דבריו ואמר כי "עדיין יש פערים משמעותיים בין הצדדים".

לפניות לכתב: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully