וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן 105 קיבל אות הוקרה על כך שהציל מאות ילדים מהנאצים

סר ניקולס ווינטון, יהודי ממוצא גרמני שהבריח מאות ילדים יהודים ברכבות מפראג ללונדון, קיבל את "אות האריה הלבן" מנשיא צ'כיה. ווינטון, שכונה "שינדלר הבריטי", סיפר: "ידענו מה קורה בגרמניה"

ניקולס ווינטון, תושב בריטניה בן 105 שהציל מאות ילדים בשואה, מקבל את תואר הכבוד הגבוה ביותר בצ'כיה, 28 באוקטובר 2014. AP
סר ניקולס ווינטון, בטקס שבו קיבל את "אות האריה הלבן" בפראג, צ'כיה, אמש/AP

סר ניקולס ווינטון, אזרח בריטניה בן 105, שהציל מידי הנאצים 669 ילדים, רובם יהודים, לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, קיבל אמש (שלישי) את תואר הכבוד הגבוה ביותר בצ'כיה. ווינטון, יהודי ממוצא גרמני, היה בן 29 כשארגן שמונה רכבות שיבריחו ילדים משטחיה הכבושים של צ'כוסלובקיה, שאותם העביר למשפחות מאמצות בלונדון.

ווינטון קיבל את "אות האריה הלבן" מנשיא צ'כיה, מילוש זמאן, במהלך טקס חגיגי שנערך במצודת פראג, אליו הובל בכיסא גלגלים. בנאומו, הודה ווינטון לעם הבריטי על כך שהעניק לילדים מחסה. "אני רוצה להודות לכולכם על הוקרת התודה העצומה על משהו שקרה לפני כמעט מאה שנה. מאה שנה זה חתיכת זמן. אני מאושר שרבים מאותם הילדים נמצאים כאן כדי להודות לי", אמר.

ניקולס ווינטון, תושב בריטניה בן 105 שהציל מאות ילדים בשואה, מקבל את תואר הכבוד הגבוה ביותר בצ'כיה, 28 באוקטובר 2014. AP
ווינטון בטקס בפראג/AP

ב-2003 קיבל ווינטון תואר אבירות מהמלכה אליזבת. סיפורו, שכונה "שינדלר הבריטי", נחשף רק בסוף שנות ה-80'. הכול החל ב-1938, כשהנאצים סיפחו את חבל הסודטים, שהיה אז בשטחה של צ'כוסלובקיה. ווינטון ביקר במחנה פליטים מחוץ לפראג והחליט לסייע בהשגת אשרות כניסה לבריטניה עבור ילדים, כפי שילדים ממדינות אחרות חולצו באמצעות "משלוחי ילדים".

באותה תקופה היה ווינטון סוחר מניות בלונדון. לדבריו, הוא היה מודע למצב בגרמניה ולחומרתו. "ידעתי יותר טוב מרבים, ודאי טוב יותר מהפוליטיקאים, מה קורה בגרמניה", סיפר ווינטון לרשת BBC לפני ביקורו בצ'כיה, שאליה הגיע במטוס מיוחד ששלח עבורו משרד ההגנה במדינה. "היה עלינו להישאר עם הפליטים מגרמניה, שחלקם היו בסכנת חיים, אולם לא פחדנו כלל".

עוד חדשות מסביב לעולם:
בשל חשש מפיגועים: ארה"ב תתגבר האבטחה במבני ממשל
האפיפיור: המפץ הגדול לא סותר את קיומו של אלוהים
שוב תאונת מכרה בטורקיה: 19 כורים לכודים מתחת לאדמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully