וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גרמן אטומה": בקריית שמונה סגרו את המיון, והשרה מתכחשת

28.10.2014 / 18:37

לפני כשנה נסגר חדר המיון הקדמי בעיר הצפונית, אשר נתן מענה רפואי בחינם לעשרות אלפים. במקומו, פועלת מרפאת חירום של מד"א, שאינה מספקת לטענת התושבים שירות ראוי. "אנחנו שקופים בעיני שרת הבריאות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"החלטה לא הוגנת". חדר המיון הקדמי בקריית שמונה, ב-2011/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביום שלישי שעבר, ה-21 באוקטובר, פתחה קבוצת צעירים מהגליל העליון במאבק חברתי נגד משרד הבריאות. הקבוצה, בה חברים מקימי התנועה החברתית "שינוי כיוון – שמים את הצפון במרכז", סימנה לעצמה את היעד: לפעול למען פתיחתו מחדש של חדר המיון הקדמי בקריית שמונה, אותו סגר משרד הבריאות בסוף 2013. חדר המיון היווה סניף של בית החולים זיו בצפת, וסיפק רפואת חירום בסיסית, ללא תשלום, ל-65 אלף תושבי קריית שמונה, צפון רמת הגולן ויישובי אצבע הגליל, המרוחקים עשרות קילומטרים מבית החולים שבצפת.

"קשה לי כאזרחית המדינה וכתושבת הצפון להבין איך אפשר לקבל החלטה כל כך לא הוגנת", כתבה לשרת הבריאות בעמוד הפייסבוק של השרה תושבת אחד היישובים בגליל, השותפה למאבק למען פתיחת חדר המיון הקדמי. "גם ככה שירותי הבריאות שאותם אנו מקבלים נופלים לצערנו ברמתם וזמינותם מהשירותים שמקבלים תושבי מרכז הארץ. חלק גדול מהתושבים פה הם אוכלוסייה מוחלשת, איך אפשר להעביר החלטה כזו שתחליש אותם עוד יותר? את בטח לא מעלה על דעתך, אבל לחלק משמעותי מהאוכלוסייה פה אין כלי רכב פרטי שאתו הם יכולים להגיע לבית חולים אחר. הייתי מצפה ממך להרבה יותר רגישות לנושא. מעליב לראות איך ההתייחסות אלינו היא רק כשנופלות פה קטיושות. אז, פתאום, אנחנו גיבורים שלא עוזבים את הבית. למה בין הקטיושות לא עוזרים לנו להרגיש בבית?".

עוד בוואלה! חדשות:
עבריין המין גואל רצון נידון ל-30 שנות מאסר
עקב חשיפת וואלה!: לא ייקרא רחוב על שם סער באור יהודה
רובה מיקרו-תבור: הלהיט החדש של ארגוני הפשע

יעל גרמן בפתחה של ישיבת הממשלה. דצמבר 2013. אלכס קולומויסקי,
"השרה אטומה". שרת הבריאות, יעל גרמן/אלכס קולומויסקי

אתמול בבוקר (שני) התקבלה מצדה של השרה תשובה שקוממה עליה את המוחים. "שלום רב, נושא סגירת המרכז מעולם לא עלה על הפרק. לא ברור מי מפיץ את שמועות הזדון הזו שאין לה שחר", נכתב על ידי גורם בצוות לשכת שרת הבריאות. בתגובה, טען ניסן זאבי, תושב מטולה החבר בפורום "שינוי כיוון": "אין לי מילים לתאר את האטימות של שרת הבריאות ובכירי משרדה. איך היא יכולה להתכחש לעובדה שהמשרד שלה בכבודו ובעצמו סגר את חדר המיון כבר בתחילת השנה? זה מדהים לראות עד כמה אנחנו שקופים בעיניה".

חדר המיון הקדמי בקריית שמונה הוקם עם פרוץ מבצע שלום הגליל ב-1982, ופעל עד לחודש דצמבר 2013. מאחר שבית החולים זיו ממוקם בצפת, במרחק של עשרות רבות של קילומטרים ממקום מגוריהם, הסתייעו בחדר המיון במהלך השנים בחינם תושבי הצפון. בשנים האחרונות עלתה כמה פעמים על סדר היום סוגיית סגירתו. בדצמבר 2013 מומש האיום וחדר המיון נסגר סופית. עם זאת, שירותי החירום בעיר לא הופסקו לחלוטין, והם פועלים במתכונת שונה במסגרת מרפאת חירום של מד"א.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
יעל גרמן מכחישה שחדר המיון הקדמי בקריית שמונה נסגר. פייסבוק, אתר רשמי
ההכחשה מצד לשכת גרמן בנוגע לסגירת חדר המיון/אתר רשמי, פייסבוק

לטענת התושבים, המתכונת בה מופעלות מרפאות החירום אינה מספקת. "הם אומרים שאין הבדל בין חדר המיון הקדמי לבין מרפאת החירום שמד"א מפעיל בשעות הלילה, אבל יש הבדלים דרמטיים ומהותיים, שלא במקרה הביאו לירידה חדה במספר המטופלים המגיעים למקום", מסביר ירדן ארליך, תושב קריית שמונה וחבר בתנועת "שינוי כיוון", שגם הקימה עמוד פייסבוק מיוחד לצורך גיוס תרומות למאבק.

ואכן, מנתונים פנימיים ולא רשמיים שהגיעו לידי וואלה! חדשות עולה כי חלה ירידה של לא פחות מ-40% במספר החולים שהגיעו השנה למרפאה החלופית ביחס לשנים הקודמות, בהן פעל חדר המיון הקדמי. בפורום "שינוי כיוון" אומרים כי נתונים אלו מצביעים על חוסר האמון של הציבור בצפון בשירותים הרפואיים שניתנים במרפאות החירום. "הירידה החדה במספר החולים המבקרים היום במרפאת החירום מראה שלא מאמינים לטיפול החלופי הזה וגם מי שכן מאמין בטיפול, מצבו הסוציו-אקונומי הנמוך לא מאפשר לו את האמצעים הכספיים ללכת ולקבל את הטיפול הזה", אומר ארליך.

"בחדר המיון הקדמי עבדו שני רופאים, אחות, פקידת קבלה ובמתכונת הנוכחית עובדים במקום רק רופא ופרמדיק", מוסיף ארליך. "במתכונת הקודמת רופא אחד היה נשאר בחדר המיון והרופא השני היה מצוות במקרי חירום לנט"ן (ניידת טיפול נמרץ). היום יוצא אמבולנס עם פרמדיק וחובש בלבד וללא כל ליווי של רופא, שהוא חיוני כל כך להצלת חיים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חוסר אמון במרפאות החירום. ירדן ארליך/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד טוען ארליך, כי "במתכונת של חדר המיון הקדמי לא היה צריך לשלם כסף כדי לראות רופא. היום כדי שתושב יוכל לראות רופא עליו לשלם השתתפות עצמית בסך 80 שקל עבור ביקור שעולה 160 שקל. נוסף על כך, אם פעם היה צריך לשלוח את החולה לזיו, אז היו שולחים אותו באמבולנס בחינם, כי חדר המיון הקדמי היה חלק אורגני מבית החולים והפינוי היה על תקן של העברה ממחלקה למחלקה בתוך בית החולים. היום, אם אומרים לחולה שהוא צריך להתפנות לבית החולים מחתימים אותו על טופס שבו הוא מתחייב לשלם מאות שקלים על שירותי הפינוי, אם הוא לא יאושפז בבית החולים. החולה יכול במקרים מסוימים לבחור להגיע בכוחות עצמו לצפת, אבל אם אין לו כלי רכב הוא יאלץ לקחת מונים בעלות של 300 שקל לפחות לכל כיוון. זאת, מאחר שהתחבורה הציבורית מקריית שמונה לצפת מפסיקה לפעול כבר בשעה 18:30".

משרד הבריאות: מרפאת מד"א היא החלופה ההולמת ביותר

ממשרד הבריאות לא נמסרה התייחסות להכחשה בדבר סגירתו של חדר המיון הקדמי, אותה סיפק הגורם בלשכתה של גרמן בפייסבוק. יחד עם זאת, בתגובה הרשמית שהעביר משרד הבריאות לוואלה! חדשות, הסגירה דווקא כלל לא הוכחשה. "משרד הבריאות משקיע משאבים רבים בצמצום הפערים בין המרכז לבין הפריפריה. צמצום אי השוויון אף הוגדר כיעד אסטרטגי של משרד הבריאות, ולשם כך השקיע משרד הבריאות בשנים האחרונות למעלה ממיליארד שקל לטובת צמצום אי השוויון בבריאות", נמסר ממשרד הבריאות.

"באזור הצפון הושקעו משאבים רבים, כגון תוספת מיטות אשפוז, פתיחת מחלקה נוירו-כירורגית במרכז הרפואי בנהריה, מחלקה לניתוחי לב בבית החולים פוריה בטבריה, יחידה לטיפולי רדיותרפיה בבית חולים זיו בצפת וטכנולוגיות רפואיות נוספות. המשרד מחויב להמשך צמצום הפערים בבריאות. משרד הבריאות מייחס חשיבות רבה לצמצום הפערים הקיימים באזורי הפריפריה. במסגרת זו הוביל המשרד מיזם, בשיתוף הרשויות המקומיות וקופות החולים, להקמת מוקדים לרפואה ראשונית דחופה. לפיכך, נבחנה מחדש פעילותו במתכוננת הנוכחית של חדר מיון קדמי בקריית שמונה, אשר פועל משנת 1982 כשלוחה של בית חולים זיו צפת לשירות תושבי העיר והסביבה. נמצא כי תפיסת ההפעלה הקיימת אינה נכונה מקצועית".

"על כן", נכתב, "הנהלת משרד הבריאות החליטה להסב אותו למוקד רפואה ראשונית דחופה, שתופעל על ידי גורם חיצוני או על ידי מד"א, ולא תחת חסותו של בית החולים זיו. החלופה ההולמת ביותר שנבחרה היא מד"א. המוקד בקריית שמונה פועל על פי סטנדרט מקצועי שקבע משרד הבריאות למוקדי רפואה דחופה ובדומה למוקדי רפואה אחרים הפועלים ביישובים נוספים. חדר מיון תקני חייב לפעול כחלק מבית חולים שבו כל התשתיות המקצועיות והפיזיות".

https://www.mimoona.co.il/Projects/2321' target='_blank'>לתרומה למאבק התושבים - לחצו כאן

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully