וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וינשטיין דרש הבהרות בנוגע להפרדה באוטובוסים בגדה

היועץ המשפטי לממשלה פנה למשרד הביטחון ודרש את תמונת המצב העובדתית המלאה בנושא, את פירוט השיקולים שהנחו את יעלון בקבלת ההחלטה ואת החלופות שנבחנו. "יש דין": "אנשים הגונים חייבים לסרב לקחת חלק"

יהודה וינשטיין היועמ"ש בטקס חילופי פרקליט המדינה. דצמבר 2013. טלי מאייר
העלה את שאלת סמכותו של יעלון למנוע מהפלסטינים שימוש בתחבורה ציבורית. וינשטיין/טלי מאייר

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, פנה אתמול (שני) למשרד הביטחון וביקש הבהרות בנוגע להחלטתו של שר הביטחון, משה יעלון, לא להרשות לפלסטינים לעלות לאוטובוסים שמופעלים ממרכז הארץ ליהודה ושומרון. וינשטיין דרש מיועץ המשפטי של משרד הביטחון, אחז בן ארי, באמצעות משנתו לענייני ייעוץ, דינה זילבר, את תמונת המצב העובדתית המלאה. כמו כן, הוא ביקש את פירוט השיקולים שהנחו את השר בקבלת ההחלטות ואת חוות הדעת המשפטית שליוותה אותן.

נוסף על אלה, העלתה משנתו לענייני ייעוץ את שאלת סמכותו של השר למנוע מפלסטינים שימוש בתחבורה הציבורית, את החלופות שנבחנו בנושא וכן את עמדת הגורמים הביטחוניים לגבי העניין. כל אלה נדרשו לשם גיבוש עמדה משפטית בסוגיה.

עוד ידיעות בוואלה! חדשות:
אישום: הסייעת בגן הורתה לכל הילדים להכות בן שלוש
חרף ההבטחות: רק צהרון אחד נפתח בערים החלשות
יממה לאחר הערעור על זיכויו: מוטי חסין יצא מהארץ

חייל במחסום קלנדיה ליד רמאללה. איריס דומאני, איריס דומאני
"יוגבר הפיקוח על הכניסה לישראל". חייל במחסום קלנדיה/איריס דומאני, איריס דומאני

ממשרד הביטחון נמסר בעניין החלטתו של יעלון, כי מדובר בהשבת הגלגל לאחור ולא בנוהל חדש. "כביש 5 אינו נמנה על המעברים שדרכם רשאים הפלסטינים לצאת לישראל ולשוב לאיו"ש ואולם, לפני כשנה קבע ראש המנהל האזרחי, בתוקף סמכותו, כי ניתן לחזור לאיו"ש דרכו, ובלבד שהדבר נעשה בתחבורה ציבורית". עוד נכתב, כי המנהל האזרחי עומל על מנגנון להגברת הפיקוח על הכניסה לישראל משטחי הגדה. מדובר ב"מנגנון בידוק שלפיו יהיה רישום ממוחשב של פלסטינים שנכנסו לישראל (במעברים המורשים) ורישום כזה גם לגבי מי שחזרו לאיו"ש". לדברי משרד הביטחון, "באופן זה, יוגבר הפיקוח על הכניסה לישראל ויתאפשר זיכוי של מי ששהו בישראל שלא כדין".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"התכנית היא פשע שדגל שחור מתנוסס מעליו"

בתוך כך, ארגון זכויות האדם "יש דין", הוציא אתמול מכתב למפקד פיקוד מרכז, אלוף ניצן אלון, וליועמ"ש באיו"ש, אל"מ דורון בן ברק, ובו הוא קורא לשניים להודיע לשר הביטחון כי אין ביכולתם לקיים את משאלתו. "כי 'נפרד' הוא לעולם לא 'שווה', וכי בקשתו מכם היא להוציא לפועל תכנית שהיא בגדר פשע שדגל שחור מתנוסס מעליו, ואנשים הגונים חייבים לסרב לקחת בו חלק". כך, על פי לשון המכתב.

עורך דין מיכאל ספרד, ביצע את הפנייה לשניים מטעם הארגון. במכתב, כתב בנוסף לכתוב לעיל כי "יצירת מערך משפטי שמטרתו הפרדה אתנית ו/או לאומית בין הנוסעים בתחבורה הציבורית – בין אם המדובר בהפרדה ישירה או עקיפה – הינה תועבה מוסרית ומשפטית וכניעה לגזענות חשוכה ומסוכנת".

אירוע זיכרון של "שלום עכשיו" לציון 30 שנה להירצחו של אמיל גרינצוויג, פברואר 2013. טלי מאייר
"לא מדובר בהחלטה של שיקולי ביטחון, אלא כניעה לדרישה הגזענית של המתנחלים". יריב אופנהיימר/טלי מאייר

ספרד הוסיף בסיום המכתב כי מדובר בפעולה ראשונה לקראת עתירה לבג"ץ במידה שבקשתם לא תענה. "אם לא תעשו כן, נבקש כי תעבירו אלינו את טיוטת ההסדר המתגבש כדי שנוכל לשקול את צעדנו המשפטיים".

אמש התקיימה עצרת מחאה נגד ההחלטה בתחנת אוטובוס בתל אביב בה נוסעים מתנחלים ליתם שבשומרון. 15 פעילי "שלום עכשיו" עמדו במקום עם שלטים עליהם תמונות מהשנים בהן היה נהוג להפריד בין שחורים ללבנים בתחבורה הציבורית בארה"ב. לדברי מנכ"ל "שלום עכשיו", יריב אופנהיימר, "ההחלטה של שר הביטחון לא מונעת משיקולי ביטחון אלא מהווה כניעה לדרישה הגזענית של המתנחלים. הפועלים הפלסטינים מספיק כשירים לעבוד בישראל ובמפעלים בהתנחלויות אך כשהם עולים על אוטובוס לפתע הם הופכים 'מסוכנים'. ההחלטה משוללת היגיון ונובעת ממניעים גזעניים".

ראיון עם משה בוגי יעלון. ראובן קסטרו
הודיע על ההפרדה עקב תלונות המתנחלים. יעלון/ראובן קסטרו

יעלון הודיע ביום ראשון על החלטתו השנויה במחלוקת. זאת, עקב דרישת ועד מתיישבי השומרון, הטוען כי הפלסטינים גורמים לעומס באוטובוסים, ומטרידים את הנוסעים האחרים. בצה"ל, עם זאת, טוענים שאין סכנה ביטחונית במצב העניינים הנוכחי.

מדובר בפגיעה באוכלוסיית הפועלים הפלסטינים שעובדים בשטח ישראל ושבים בתום יום העבודה אל שטחי הגדה. לפי המצב הקיים, פועלים פלסטינים שמבקשים לצאת ולעבוד בשטח ישראל יוצאים בדרכם לעבודה ממעבר אייל ונרשמים בו. את החזרה לגדה, הם יכולים שלא דרך המעבר ולבצע באמצעות האוטובוסים הללו, שעוברים בכביש 5.

מאות תושבי רצועת עזה יוצאים דרך מעבר ארז להתפלל בהר הבית בחג הקורבן, אוקטובר 2014. רויטרס
מעתה ייאלצו הפלסטינים להגיע למעבר אייל שבקלקיליה ורק משם להתפזר לבתיהם. פלסטינית בדרכה לישראל/רויטרס

המתנחלים נאבקו שלא יוכלו לעשות כן וטענו כי הנוסעים הפלסטינים מטרידים את הנוסעים האחרים, וגורמים לעומס באוטובוסים. לכן, לפי ההוראה החדשה, כדי לשוב לבתיהם ייאלצו הפלסטינים להגיע למעבר אייל שליד קלקיליה, ורק משם להתפזר לבתיהם בערי הגדה. הם לא יוכלו לעלות על האוטובוסים המשותפים, שמביאים אותם ישירות לאזור מגוריהם.

(עדכון ראשון: 19:33)

פניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully