וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מע"מ אפס, חוק הגיור והבנייה בשטחים: מושב החורף נפתח

27.10.2014 / 2:00

הכנסת תחזור לפעילותה בצל מתיחות בין מפלגות הקואליציה, והניסיון להימנע מבחירות. המצב הרגיש הביא את נתניהו וראשי המפלגות למנות צוות הידברות שיעמול על מנת למנוע חיכוכים

שרת המשפטים ציפי לבני בוועידת המשפט באשקלון. אוגוסט 2014. ראובן קסטרו,
לא צפרק את הקואליציה. לבני/ראובן קסטרו

מושב החורף של הכנסת ייפתח היום (שני) בצל מתיחות בקואליציה מחד, וחוסר עניין של השותפות בממשלה ללכת לבחירות מאידך. כבר היום, יעלו בוועדות הכנסת שתי הצעות חוק טעונות הנוגעות לנושאי המחלוקת בין המפלגות השונות.

בשעה 10:00 תדון ועדת החוקה של הכנסת בחוק הגיור. מדובר בחוק המבקש להקל על הליך הגיור ולאפשר גם לרבני ערים להעביר אותו. הליכוד והבית היהודי מתנגדות לחוק, ואילו התנועה, יש עתיד וישראל ביתנו תומכות בו. כדי להעביר את החוק, יש צורך בתמיכת חברי הכנסת הערבים, ונכון לשעה זו קשה לדעת כיצד יצביעו. אם החוק יאושר, המשבר הקואליציוני צפוי להתעורר מחדש. במידה שהחוק ייפול, שרת המשפטים ציפי לבני הבהירה כי לא תפרק את הקואליציה. חוק נוסף שיעלה מחר לדיון בוועדת הכנסת הוא חוק מע"מ אפס. הדיון בחוק יהיה טכני בעיקרו, אולם התייצבות הקואליציה מאחוריו תלמד כי פניהן של השותפות הקואליציוניות אינם למשבר בשלב זה.

עוד בוואלה! חדשות:
בעבודה תקפו: "נתניהו מעדיף את בנט על פני הדמוקרטיה"
נתניהו מתכנן: בנייה מסיבית בהתנחלויות תמורת שקט פוליטי
דרעי: "נשתף פעולה עם כחלון גם אם נאבד לו מנדטים"

השבעת הנשיא הנבחר ראובן ריבלין בכנסת. יולי 2014. נועם מושקוביץ
אדלשטיין וריבלין יפתחו את המושב/נועם מושקוביץ

מליאת הכנסת תתכנס בפעם הראשונה מאז חודש אוגוסט בשעה 16:00. הדיון ייפתח בנאום של יושב ראש הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, ומיד לאחר מכן יעלה לנאום בפעם הראשונה מאז שנכנס לתפקיד הממלכתי נשיא המדינה, ראובן ריבלין. בהמשך, ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי למסור הודעה מדינית, ואילו יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, ישיב לו. לאחר החלק הטקסי, יגישו כל סיעות האופוזיציה הצעות אי-אמון בממשלה, אשר צפויות להידחות על הסף.

במרכז המושב הקרוב צפוי לעמוד תקציב המדינה לשנת 2015, לאחר הפשרה עליה סיכמו נתניהו ולפיד, לפיה תינתן תוספת של שישה מיליארד שקלים לתקציב הביטחון, והגרעון הממשלתי יעלה ל-3.4% מן התוצר. התקציב צפוי לעבור ללא קשיים של ממש, אף שחברי מפלגת העבודה מאיימים לסכל את התקציב באמצעות שורה של הסתייגויות. עם זאת, הסיכויים שיצליחו קלושים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שר האוצר יאיר לפיד בראיון באולפן וואלה! עם ינון מגל, אוקטובר 2014. נמרוד סונדרס
חברי הכנסת של העבודה יצליחו לסכל את התקציב? לפיד/נמרוד סונדרס

גם חוק מע"מ אפס על דירה ראשונה בהובלתו של לפיד, יהיה בחוקים המרכזיים שיידונו במושב הזה. חוקים נוספים שיש עתיד תבקש לקדם הם חוק הפונדקאות, חוק ברית הזוגיות ותחבורה ציבורית בשבת. כל אלה יכולים לגרום לזעזועים, אולם עד כה נמנעה הסיעה מלהעלותם להצבעה במליאת הכנסת כדי לא לעורר משבר, ועושה רושם שכך יקרה גם במושב הקרוב.

הבית היהודי מנגד, יבקשו לקדם את "חוק עוקף בג"ץ" שאושר היום בוועדת השרים לענייני חקיקה. שרת המשפטים לבני כבר הגישה ערר על החוק, ועיתוי העלאתו לדיון נמצא בידי נתניהו. מלבד זאת, ידרשו בבית היהודי להגביר את קצב הבנייה בהתנחלויות. אם נתניהו יאמץ את הדרישה, הדבר צפוי לגרום למתיחות מול לבני ולפיד. מנגד, החלטה להמשיך בקו הנוכחי של "הקפאה שקטה", עלולה לעורר משבר מול הבית היהודי.

כדי לפתור את כל אותם משברים פוטנציאליים, סיכמו בשבוע שעבר ראש הממשלה וראשי המפלגות על הקמת צוות הידברות שתפקידו יהיה למפות את נקודות המחלוקת וההסכמה, כדי להימנע מחיכוכים ומשברים תכופים, כמו אלה ששיתקו את הקואליציה במושב החולף.

הצבעה שנייה בבחירות לנשיאות בכנסת, יוני 2014. נועם מושקוביץ
ישוב לתפקיד יו"ר הקואליציה. אלקין/נועם מושקוביץ

ישנן לא מעט סוגיות פוליטיות שיעלו על הפרק במהלך המושב הקרוב ולרובן נגיעה במפלגת השלטון. הליכוד צפויה לקיים בחודשיים הקרובים בחירות מקדימות לראשות המפלגה, בהן צפוי נתניהו לנצח ללא קושי ממשי. לאחר הבחירות לראשות התנועה, ייאלץ נתניהו להחליט למי יעניק את תיק התקשורת, שיתפנה בהנחה שהשר גלעד ארדן יחליט להתמנות לשר הפנים. לתפקיד מתמודדים כמה חברי כנסת וסגני שרים בכירים בליכוד, בהם יריב לוין, גילה גמליאל, אופיר אקוניס וצחי הנגבי. נתניהו צפוי לדחות את ההחלטה בנוגע לזהות המחליף על מנת להבטיח לעצמו שקט בסיעה, אולם לאחר הבחירות לראשות המפלגה ידרשו ממנו חברי הכנסת להכריע מי מהם יקבל את התפקיד.

בנוסף, ישוב מחר לתפקידו יו"ר הקואליציה החדש-ישן, זאב אלקין. בהתאם לסיכום מוקדם בינו ובין יו"ר הקואליציה היוצא, יריב לוין, השניים יתחלפו בתפקידים ולוין יחל לכהן כיו"ר ועדת החוץ והביטחון. בהמשך הקדנציה, סיכמו השניים להתחלף בשנית.

שאלה פוליטית נוספת נוגעת למפלגת התנועה. בעוד הרצוג היה רוצה לראות את לבני ופרץ חוברים למפלגת העבודה לרשימה משותפת, קיימת גם האפשרות של שיתוף פעולה בין לפיד ולבני לאור מצבה העגום של מפלגת התנועה בסקרים, והאפשרות שלא תעבור את אחוז החסימה.

לפניות לכתב: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully