וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באיזו עיר בארץ חופי הרחצה המזוהמים ביותר?

24.10.2014 / 0:05

מדוח של עמותת "צלול" לאיכות הסביבה, עולה כי מרבית המקרים בהם נסגרו חופי ישראל לרחצה בשנת 2014, אירעו בגלל תקלות במערכת הביוב. שיאנית הזיהום - חיפה, שבה נסגרו חופים רבים עקב דליפת נפט

מטיילים בראש השנה בחוף נוף גינוסר, ספטמבר 2014. ראובן קסטרו
זה לא כל כך נעים לראות חוף סגור/ראובן קסטרו

עם תום עונת הרחצה, שהחלה ב-1 במאי והסתיימה אתמול (חמישי), פרסמה עמותת "צלול" לאיכות הסביבה כמה נתונים מדאיגים. מתוך 176 ימי הרחצה הרשמיים נסגרו חופי רחצה ברחבי הארץ למשך 24 ימים. שיאנית סגירות החופים השנה היא חיפה, עם 19 ימי סגירה שמחציתם אירעו בעקבות דליפת נפט, שמקורו בצינורות תשתית ישנים הדולפים לסביבה ומזהמים אותה.

לפי דוח סיכום עונת הרחצה 2014 שפורסם אתמול, מרבית אירועי הסגירה נגרמו בעקבות תקלות במערכת הביוב ונמשכו בממוצע אחד עד שלושה ימים. לשם השוואה, בעונת הרחצה 2013 נסגרו החופים למשך 23 יום.

עוד ידיעות בנושא טבע ואיכות סביבה:
תמונות חושפות: פינוי שפכים בלתי-חוקי ומסוכן
התכנית לשיקום הירדן מתקדמת: "על האזור לקבל המגיע לו"
ביום כיפור: זיהום האוויר צנח ב-99% ברחבי הארץ

חוף זיקים תחנת כוח רוטנברג זיהום אוויר. ShutterStock
הרשויות "הופתעו" מהגשם. מתרחצים בחוף זיקים/ShutterStock

נתון נוסף שעולה מן הדוח הוא כי בעקבות הגשם הראשון התרחש אירוע זיהום חמור שלטענת העמותה לא זכה להתייחסות מצד הרשויות. בעקבות הגשם זרמו לים דרך צינורות הניקוז העירוניים פסולת רבה, פגרי חולדות וחולדות חיות, אבק, שמנים ודלקים. למרות הנחיות המשרד להגנת הסביבה לרשויות המקומיות לנקות את תעלות הניקוז ולהיערך לגשם הראשון מבעוד מועד, הרשויות - ככל הנראה - לא פעלו בהתאם להנחיות ו"הופתעו" מן הגשם. "חשוב לזכור", נכתב בדוח, "שעונת הגשמים בישראל מתאפיינת לעיתים בהפוגות ממושכות הגורמות לכך שתופעת 'הגשם הראשון' חוזרת על עצמה מספר פעמים בעונה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
חוף פלמחים. צילום: דב גרינבלט, מערכת וואלה! NEWS
ולמרות הכל, יש גם נתונים מעודדים. חוף פלמחים/מערכת וואלה! NEWS, צילום: דב גרינבלט

הפיתרון לתופעות הללו, לטענת העמותה, הוא להפריד בין צינורות הביוב לבין תעלות הניקוז ולמנוע כניסת מים הזורמים על פני הקרקע וגשם לצינורות הביוב. הפרדה זו תמנע את הצפת צנרת הביוב ואת הזרמתו לים. עוד דורשת "צלול" ממשרד הפנים וממשרד הבריאות להודיע על חופים מזוהמים בעקבות גשמים ולא להסתפק באזהרה כללית. "בחופים רבים מתקיימת פעילות שחייה וגלישה בכל ימות השנה ומחובתו של משרד הבריאות להתריע על קיומם של מזהמים במים". "צלול" חוזרת על דרישתה להכריז על חופים נוספים כעל חופים מוכרזים וזאת כדי למנוע את הצפיפות הרבה בחופים, השולחת את הציבור אל החופים הלא מוכרזים, תוך סיכון חיי המתרחצים.

יחד עם זאת, בהשוואה לשנים קודמות, ניכרת מגמת שיפור קלה בהיקף סגירות החופים: בעונת הרחצה 2013 נסגרו החופים שמונה פעמים למשך 23 ימים. ב- 2012 נסגרו החופים 11 פעמים למשך 33 ימים ובעונת הרחצה 2011 נסגרו החופים 14 פעמים למשך 75 ימים. כך שאולי בעונת הרחצה הבאה נזכה ליהנות מחופי הארץ יותר ימים בשנה.

(עדכון ראשון: 23:05)

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully