וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד לוואלה! חדשות: "אין משבר, הממשלה לא הולכת ליפול"

שר האוצר התיישב לראיון מיוחד באולפן וואלה!, והזים את השמועות על בחירות באביב הקרוב. "הקואליציה חזקה, אין סיבה שלא אעביר את התקציב הבא". על כחלון: "אשמח אם ייכנס לפוליטיקה"

מערכת וואלה!

"אין משבר. הקואליציה חזקה והממשלה לא עומדת ליפול" – כך הבהיר אתמול (שלישי) שר האוצר, יאיר לפיד. בראיון מיוחד שהעניק לוואלה! חדשות, שלל יו"ר יש עתיד את ההערכות לפיהן ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מבקש להקדים את הפריימריז לראשות הליכוד בשל רצונו לקיים בחירות באביב הקרוב. "אני לא רואה סיבה ללכת לבחירות. רק ביום שלישי לפני שבועיים הצבענו על התקציב", אמר לפיד. "אתה שואל אותי אם הממשלה עומדת ליפול, היא לא עומדת ליפול. האם הקואליציה הזאת חזקה? היא חזקה".

כשנדרש שר האוצר להתייחס לעובדה כי ראש הממשלה הסיר את תמיכתו בחוק הגיור שאותו מקדמת סיעת התנועה, ואשר תרם רבות למתיחות הנוכחית בקואליציה הוא אמר: "בעיניי זו החלטה לא טובה שלא להעביר את חוק הגיור בישיבת הממשלה הקרובה מחר. זה חוק טוב, ויש עתיד תתמוך בו בכנסת או בממשלה, או בכל מקום שבו הוא יהיה. זה חוק שצריך לעבור".

וואלה! חדשות - הסיפורים החמים:
דילמת הנטישה: האם מוסרי לעזוב אחר כדי להציל את עצמך?
בהלת האבולה: עובדים בנתב"ג סירבו לבדוק נוסעים מאפריקה
אלמונים ירו לעבר עד המדינה בפרשת נמל אשדוד בכפר סבא

שר האוצר יאיר לפיד בראיון באולפן וואלה! עם ינון מגל, אוקטובר 2014. נמרוד סונדרס
"חוק הגיור צריך לעבור". לפיד באולפן וואלה! חדשות, אתמול/נמרוד סונדרס

יהיה עוד תקציב שאתה תעביר?

"אף פעם אי אפשר לדעת, אבל אני לא רואה סיבה שלא. מבחינה כלכלית אין סיבה שלא".

נתניהו עוזר לך או מקשה עליך?

"שיתפנו פעולה והעברנו את התקציב הזה ביחד. אנחנו יושבים זה לצד זה".

היו דיבורים על כך שראש הממשלה כן מדבר על בחירות אולי בעוד שנה, ושכנראה לא יהיה עוד תקציב. בסקרים אתם מקבלים בין 11 ל-14 מנדטים, ככה שאין לך שום אינטרס כרגע גם לקדם איזה מהלך שכזה.

"קודם כל, היות שאתה בחור עם זיכרון טוב אז אתה יודע שזה הרבה יותר ממה שהיה לנו בסקרים לפני הבחירות, וזה נגמר ב-19. לא מפחיד אותי בחירות, אני רק לא חושב שזה טוב למדינת ישראל עכשיו בחירות, ואני לא חושב שיש לזה סיבה אמיתית. אי לכך, אין סיבה שהקואליציה הזאת לא תמשיך לפעול. אגב, אף פעם התקשורת הישראלית לא עצרה לשאול את עצמה איך קרה שהם החמיצו כל כך בגדול את יש עתיד, ואני חושב שאולי תיאלצו לעשות את זה שוב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
פגישת בנימין נתניהו והנשיא ברק אובמה – הבית הלבן, אוקטובר 2014. AP
"שיתפנו פעולה". נתניהו/AP
"אני לא פועל מתוך פחדים. אני פועל לפי מה שאני חושב שנכון"

כן, אבל היו לאורך ההיסטוריה תמיד היו הפתעות כאלה בבחירות שאחר כך התרסקו. אתה מכיר את זה אפילו משפחתית.

"זה נכון, אבל אני אבל לא פועל מתוך פחדים. אולי זה עניין של מבנה. אני פועל לפי מה שאני חושב שנכון. אני עשיתי את התקציב הקודם בידיעה ברורה שהוא יגרום לי נזק פוליטי ושהיינו צריכים להציל את המשק הישראלי מקריסה. עשינו את התקציב הזה מתוך הבנה שזה מה שצריכה עכשיו מדינת ישראל. בעיקר להקל על האזרחים, בעיקר לתת להם יותר חינוך, יותר בריאות, יותר רווחה, ולא להעלות להם מסים בשום אופן. אני עושה מה שנראה לי נכון".

אבל לא נראה לי שהאזרחים כל כך מרוצים לאור מה שקורה ברשת ו"מחאת המילקי", כל הביקורת האדירה שיש נגדך.

"אני מבין את זה ואני לא מאשים אותם לרגע, מפני שיוקר המחייה בישראל באמת בלתי נסבל. אני עשיתי עכשיו את התקציב שרציתי לעשות בסיבוב הקודם, אבל לא יכולתי".

איפה הכסף?

זה באמת התקציב שאתה רצית?

"כן. תראה, לא ולא אף אחד אחר רצה להיות אחרי מבצע 'צוק איתן' ולשלם את המחירים שהמבצע הזה דורש. אני רציתי תקציב שמוסיף כסף לחינוך, לבריאות ולרווחה. אני רציתי תקציב למשל שבו יש כבר 1.7 מיליארד שקלים, שהם תוצאה ישירה של מסקנות ועדת אלאלוף".

וגם 6 מיליארד לביטחון. אתה כל פעם מדבר על 'מעילי רוח' ועל 'כיפות ברזל'. הוא הולך לזה או שהוא ילך לפנסיות?

"תהיה ישיבת קבינט מדיני-ביטחוני בדיוק על השאלה לאן הולכים הכספים. התביעה שלנו היא שהכסף הזה ילך לצורכי לחימה וללוחמים, ולא ייבלע".

שר האוצר יאיר לפיד בראיון באולפן וואלה! עם ינון מגל, אוקטובר 2014. נמרוד סונדרס
"יוקר המחיה בישראל באמת בלתי נסבל". לפיד, אתמול/נמרוד סונדרס

כשמדברים עם שר האוצר על סדר העדיפויות הלאומי בתקציב, ועל ההשפעה שיש להגדלת תקציב הביטחון על סוגיית יוקר המחיה, לא ניתן להתעלם מהמשמעויות הפוליטיות שיש לדברים. והמשמעות הפוליטית הבולטת ביותר בהקשר זה הוא מי שמסתמן, לפחות לעת עתה, מחליפו של לפיד כ"כוכב" של הבחירות הבאות, הלא הוא משה כחלון.

אחד האנשים ש"מתחממים על הקווים", כמי שכן יכול אולי להוריד את יוקר המחיה, זה משה כחלון, שמכריז מדי כמה שבועות בכנס שהוא הולך לחזור. אתה מוטרד ממנו?

"אני שמח על כך".

למה?

"אני מאוד מחבב את משה".

אבל הוא על אותו טיקט פחות או יותר.

"אם הוא יוריד לנו שלושה או ארבעה מנדטים, אבל ייכנס עוד אדם טוב או תיכנס עוד קבוצה טובה של אנשים לפוליטיקה, זה דבר טוב".

נפגשת אותו?

"בטח, אני מכיר את משה ואני מחבב אותו".

הגשת דו"ח העוני בבית סוקלוב , נובמבר 2012. בן קלמר
"אני מחבב את משה". כחלון/בן קלמר
"אני מדבר עם כולם כל הזמן על כל שיתופי הפעולה האפשריים. אני רוצה שאנשים טובים ייכנסו לפוליטיקה"

יכול להיות שתאחדו כוחות?

"אני מדבר עם כולם כל הזמן על כל שיתופי הפעולה האפשריים. אני רוצה שאנשים טובים ייכנסו לפוליטיקה. אני חושב שאחת הבעיות שלנו זה שאנחנו רואים שנה אחרי שנה, ודור אחרי דור, ומערכת בחירות אחרי מערכת בחירות, את אותם אנשים".

ואותנו מעניין פוליטית אם יכול להיות שתרוצו ביחד.

"אני לא מדבר עכשיו עם אף אחד על לרוץ. יש לי מפלגה מצוינת שתרוץ בבחירות".

אם נשאל אותך אם נפגשתם בארבע עיניים ודנתם באפשרות של שיתוף פעולה, מה היית עונה?

"לא היינו בארבע עיניים, היינו בשש ובשמונה. לא ראיתי אותו כבר כמה חודשים, ואני אומר שוב - אני מחבב את משה כחלון, אני חושב שכוונותיו טובות, ואני אשמח מאוד אם הוא ייכנס לפוליטיקה הישראלית".

שר החוץ אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים באו"ם. רויטרס
"אפשר לסמוך על איווט". ליברמן/רויטרס

במהלך תהליך הרכבת הממשלה כרת לפיד ברית עם יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, אשר חישקה את ראש הממשלה וזכתה לכינוי "ברית האחים". במהלך השנה האחרונה התגלעו בקעים באותה ברית אמיצים, אך לאחרונה נראה שלשר האוצר ישנו בעלת ברית חדש: יו"ר ישראל ביתנו, שר החוץ אביגדור ליברמן.

בעבר אמרת שאסור לתת לו את תפקיד שר הביטחון כי הוא חסר אחריות. אדם שכך הגדרת אותו בעבר הוא בעל ברית שלך היום?

"אנחנו עובדים טוב מאוד ביחד בעניינים הפנימיים, אבל יש איתו ויכוח עמוק מאוד על העניין המדיני. איווט נמצא ימינה ממני על המפה הפוליטית, יש לנו ויכוחים. הוויכוחים האלה מתנהלים באווירה טובה, וזה ויכוח אינטליגנטי שצריך לנהל אותו. בסך הכול איווט ואני יודעים להרים טלפון אחד לשני ולפתור בעיות. למשל, הייתה לנו שביתה במשרד החוץ, הרמנו טלפון אחד לשני ופתרנו בעיות.

מילה שלו זו מילה?

"כן, אפשר לסמוך על איווט".

דיברנו על המחלוקת ביניכם בנושא המדיני. אמרת שלא תשב בממשלה שלא מנהלת משא ומתן, אבל הנה - הממשלה לא מנהלת משא ומתן.

"השאלה גם מי פוצץ את המשא ומתן. מי שגרם לזה שאין כרגע משא ומתן זה אבו מאזן, והוא לא ינהל את יש עתיד או יחליט אם יש עתיד תשב בממשלה או לא תשב בממשלה. אני חושב שמדינת ישראל צריכה להיות במשא ומתן מדיני. אני אומר לראש הממשלה שיש לי סבלנות, אבל גם לסבלנות שלי יש גבול ואנחנו נצטרך לחזור לתהליך מדיני. קשה לעשות את זה בתקופות שבהן אבו מאזן מדבר על שאהידים בהר הבית, אבל אנחנו נצטרך לחזור לדיאלוג. הדיאלוג שאני חושב שאנחנו צריכים לנהל זה דיאלוג אזורי, שבו מעורבות מדינות האזור, בראשן מצרים, שהפכה בשנה האחרונה לבעל ברית טבעי לכל ניסיון של הידברות".

טומי לפיד. אביב חופי
"הוא נמצא בתוכי". טומי לפיד/אביב חופי

אנחנו תוהים אם לפיד עדיין נהנה ממה שהוא עושה, או שאולי הוא חש שעשה את טעות חייו כשנכנס לפוליטיקה בכלל, ולקח על עצמו את תפקיד שר האוצר בפרט.

"אתה מצטער שלקחת את התפקיד? כי יש עליך המון ביקורת", אנחנו שואלים אותו. "לא. אי אפשר לעשות משהו כמו 'מע"מ 0' שלא בתור שר האוצר", הוא אומר. "אי אפשר היה להעביר את מיליארד השקלים לניצולי שואה, אלא אם אתה שר האוצר. ידעתי שתהיה ביקורת. כשנכנסתי לתפקיד וראיתי איזה תקציב צריך להעביר כינסתי את החבר'ה ואמרתי: 'הולכת להיות שנה מהגיהנום, מפני שאנחנו צריכים להציל את המשק הישראלי מקריסה. זה רק יעלה לנו בפופולריות שלנו'. אני חושב שהגשמתי את הבטחתי. אבל בסופו של דבר אני חושב שאנשים מעריכים נחישות ואחריות".

אבל הביקורת היא אדירה, וכואבת ופוגענית הרבה פעמים. בכל זאת, למרות שאתה בחור חזק, נאה מרשים וחכם, זה פוגע.

"לפעמים. אבל אני אומר לעצמי ואני אומר לחבריי, שציניקנים לא בנו דבר בעולם הזה מעולם. הם רק עמדו על הקווים והיה להם דברים לעגניים להגיד. אנחנו פה בשביל לעשות משהו, ואני, כשאני מאמין במה שאני עושה, אז לא לעג ושנינויות יניעו אותי מזה. אז זה לא תמיד נעים, אבל עובדתית, היות שאני מאמין במה שאני עושה, זה לא יזיז אותי מזה".

יכול להיות ששמענו קצת את טומי בטון שלך?

"לא שמתי לב, אבל הוא נמצא בתוכי גנטית ומכל בחינה אחרת".

סוגיה בוערת נוספת, שמעסיקה בימים האחרונים אזרחים רבים, היא הזקן שגידל שר האוצר. כששאלנו אותו על כך הוא ענה בחיוך: "הייתי בחופשה אחרי התקציב אז החלטתי לתת לפרצוף לנוח".

(עדכון ראשון: 16:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully