וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר "עמוד ענן": ירידה בזכאות לבגרות בעוטף עזה

ירידה של 16% בשיעור הזכאים נרשמה במועצה האזורית אשכול. במקביל, הפער בין הערים המבוססות לאלה החלשות לא השתנה, למרות העלייה באחוזי הזכאות לבגרות בכמה ערים מהפריפריה

מערכת וואלה!

נתוני אחוז הזכאים לבגרויות שפורסמו אתמול (שני) על ידי משרד החינוך הראו עלייה באחוז הזכאים בכל מדרגי הטיפוח - מערים "חלשות" כלכלית ועד לערים "חזקות". יחד עם זאת, הנתונים מדגישים את הפערים בין היישובים החזקים כמו כוכב יאיר ואבן יהודה, הנמצאים שוב בראשית הרשימה, לבין הערים החלשות, מרביתן מהמגזר הערבי והחרדי.

לצד היישובים מהמגזר הלא-יהודי ומהמגזר החרדי, נכנסו שחקנים חדשים בטבלת הנתונים השליליים - תלמידי עוטף עזה. במועצה האזורית חוף אשקלון, עומד אחוז הזכאים לבגרות על 64.07%, לעומת 69.71% שהיו זכאים בשנת הלימודים תשע"ב - ירידה של 5.64%. נתון חמור עוד יותר נרשם במועצה האזורית אשכול אשר נמצאת בתחתית הרשימה עם צניחה של 16.18% בשיעור הזכאים לבגרות, העומד על 60.69% בשנת הלימודים תשע"ג לעומת 76.87% בשנה שלפני כן.

ראש מועצת אשכול, חיים ילין, תולה את הירידה התלולה בהשלכות מבצע "עמוד ענן" על התלמידים באותה שנה. "הנתונים היו ידועים לנו", אמר ילין, "מדובר במחזור מאוד מיוחד ואיכותי שהיה מעורב מאוד חברתית בבית הספר ובקהילה. תלמידי המחזור הושפעו מאוד מ'עמוד ענן' ומההסלמות האינטנסיביות שקדמו לו".

עוד בנושא חינוך:
ירוק, צהוב ואדום: כך ייאבקו בהעתקות בבגרויות
התכנית שמעניקה תקווה לסטודנטים אוטיסטים בדרום
5,000 שקלים לסטודנטים ב"ספיר" ששירתו ב"צוק איתן"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דירוג הערים הגדולות בנתוני הזכאות לבגרות שהתפרסמו אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

ילין הדגיש כי אחוז גבוה מהתלמידים יצא לשנת שירות והתגייס ליחידות מובחרות בצה"ל והוסיף כי "בית הספר שלנו נמצא שלוש שנים ברציפות במקום הראשון בדרום והנתונים של השנתונים הבאים מראים על חזרה לנתונים גבוהים מאוד, אף יותר מבשנים הקודמות". לדברי ילין, "חשוב להדגיש שאנו שואפים להיות מקום ראשון בהקניית ערכים חברתיים וכלים שיאפשרו לתלמיד להיות אדם תורם לקהילה ולאו דווקא מוביל בציונים. זה לא בית ספר תיכון - זה בית חינוך - ואנחנו גאים בכל התלמידים שלנו".

בין הערים הגדולות, בלטה ראשון לציון עם נתון של 76.25% תלמידים הזכאים לבגרות - עלייה של 5.11%. בעיר קושרים את העלייה המתמדת בהשקעה האישית שנעשית בכל תלמיד ותלמיד. "ההשקעות בחינוך באו לידי ביטוי הן במשאבים רבים והן בשינויים ארגוניים", נמסר מעיריית ראשון לציון. "ההשקעה בכל תלמיד עלתה מ-1,600 שקל עבור כל תלמיד בשנת 2007 ל-3,600 שקל בשנת 2014".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
שיגור רקטות מעזה במבצע עמוד ענן, 2012. AP
השפיע על ציוני תלמידי עוטף עזה? שיגור רקטות במהלך מבצע "עמוד ענן"/AP

"העירייה הובילה תכניות רבות, בניהן תכניות לשיפור הישגים והשלמת בגרויות", הוסיפו בעירייה. "כמו כן, העירייה מובילה תכנית לאיחוד חטיבות הביניים והתיכונים לבתי ספר שש-שנתיים על מנת לצמצם את נשירת התלמידים במעברים וכן כדי לשפר הישגים, שכן במצב כזה מנהל אחד אחראי לתלמיד החל מכיתה ז' ועד כיתה י"ב". בעירייה ציינו כי הם עסקו רבות בשנים האחרונות בנושא הנשירה וכי נתוני הלמ"ס מראים שכיום העיר היא בעלת אחוז הנשירה הנמוך ביותר בקרב הערים הגדולות.

"הפערים הם אינם גזירה משמיים"

פרופ' זמירה מברך, נשיאת המכללה האקדמית לחינוך דוד ילין וראשת בית הספר לחינוך בר אילן לשעבר, הסבירה על המשמעויות של הפערים הקבועים: "הקשר בין המצב הסוציו-אקונומי וההישגים הלימודיים בישראל עולה בהרבה מאד מחקרים, גם במחקרים פנימיים בארץ, כמו מבחני המיצ"ב, וגם במבחנים בינלאומיים כמו מבחן פיז"ה". לטענתה, "הפערים אמנם נשארים אבל הקשר בין המצב הסוציו-אקונומי להישגים אינו גזירה משמיים. יש הרבה מדינות בעולם שהצליחו כמעט לאפס את הקשר הזה בין שההישגים של התלמידים לבין הרקע הכלכלי של המשפחה".

החשש העיקרי העולה מפרסום נתונים כאלו מדי שנה הוא שהפער החברתי-כלכלי בערים החלשות יישמר ואף יעמיק לאחר שמשפחות יעתיקו את מגוריהן לערים הנחשבות "חזקות" בתחום החינוך. פרופ' מברך עדיין מאמינה שיש להמשיך בנוהג פרסום אחוזי הזכאים. "הסוגיה הזו עלתה שוב ושוב סביב פרסום תוצאות בחינות המיצב אבל בית המשפט דחה את הטענה הזאת", אמרה מברך. "אני חושבת שזכות הציבור לדעת היא זכות בסיסית, הנתונים חייבים להיות שקופים ואזרחים במאה ה-21 צריכים לדעת לקרוא בין הנתונים. כשמדברים על אחוזים לבגרות צריך לקחת בחשבון נתונים בסיסיים נוספים כמו האם בית הספר מנשיר תלמידים? האם בית הספר מגיש את כל התלמידים לבגרות או אולי רק חלק מהבגרויות, התשובות לשאלות הללו עשויים ליצור הבדלים משמעותיים".

"איפה שמשקיעים יותר מקבלים יותר"

"ישנו פקטור נוסף המשפיע על אחוזי ההצלחה והוא מעורבות ההורים"

פרסום נתוני הזכאות גרר תגובות מגופים נוספים, שקשרו את התוצאות בסיבות שונות. "ישנו פקטור נוסף המשפיע על אחוזי ההצלחה והוא מעורבות ההורים", אמר עו"ד גדעון פישר, יו"ר ארגון ההורים הארצי. "גם בערים מוחלשות יש לתלמידים סיכוי להצליח אם ישנו ועד הורים חזק שפועל לחיזוק הקשר עם הרשות המקומית. בית ג'אן היא דוגמה מצוינת לשיתוף פעולה מוצלח בין ועד ההורים לרשות המקומית, שהקפיץ את אחוז הזכאות במעלה הטבלה. נקודת המוצא שלי היא כי אין השקעה מספקת בחינוך, דבר שאמור להיות בראש הרשימה. במקומות שבהם אין כסף אז יש אלטרנטיבה, ולכן שיתוף פעולה בין הרשויות לבין ארגון ההורים הארצי הוא אקוטי".

פורום יו"ר ועדי ההורים היישוביים, ניתח את תוצאות הטבלה קצת אחרת: "מיצג הזכאות לתעודת הבגרות נראה כמו תכנית ההתנתקות של מערכת החינוך מחלקים הולכים ומתרחבים של החברה הישראלית", מסרו פז כהן וזאב גולדבלט החברים בפורום. "המצוינים מצטיינים והמוחלשים ממשיכים להיחלש. אין קסמים בחינוך - איפה שמשקיעים יותר מקבלים יותר. רק לפני פחות משנה הצהיר שר החינוך ש'בחינות הבגרות הפכו לעגל הזהב, ומצוינות הפכה לציון' והנה היום משרד החינוך מעלה שוב את קורבן השווא".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד:revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully