וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארה"ב הסתירה חשיפת חיילים לנשק כימי בעיראק"

הניו יורק טיימס טוען כי חיילים אמריקנים נפגעו בשורה של תקריות, שטושטשו על ידי הפנטגון, כשלקחו חלק בהשמדת הנשק בין 2004 ל-2011. בחלק מהמקרים טיפלו בנשק חיילים שלא היו מיומנים לכך

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חלק מהנשק יוצר באמצעות חומרים שנרכשו בארצות הברית. פקח או"ם נוטל דגימות מנשק כימי, 1991/מערכת וואלה!, צילום מסך

חיילים אמריקנים ושוטרים עיראקים נפגעו כתוצאה מחשיפה לנשק כימי נטוש בשנים 2004 -2011, בשורה של תקריות שהוסתרו על ידי הפנטגון – כך דווח אתמול (רביעי) בניו יורק טיימס. על פי הדיווח, הכוחות שנפגעו חשפו כ-5,000 ראשי קרב, פגזים ופצצות המכילות חומרים כימיים, שיוצרו בתקופת שלטונו של רודן עיראק לשעבר סדאם חוסיין בשנות ה-80, אז התרחשה מלחמת איראן-עיראק.

מלבד מלחמת איראן-עיראק, סדאם השתמש בנשק כימי גם בדיכוי הכורדים במזרח המדינה ועל אף שחלק גדול מהארסנל הכימי של עיראק הושמד בתום מלחמת המפרץ ב-1991, אלפי שיירי תחמושת כימית נקברו או הוסתרו עד שאותרו על ידי צבא ארצות הברית לאחר תחילת מלחמת עיראק.

הדיווח מתבסס על עשרות מסמכים מסווגים ועל ריאיונות עם חיילים ופקידים. העיתון הצליח לאתר 17 חיילים אמריקנים ושבעה שוטרים עיראקיים שסיפרו כי נפגעו במהלך שש תקריות נפרדות לפחות. על פי הדיווח, חלק מכלי הנשק תוכננו על ידי ארצות הברית ויוצרו באירופה. כלי הנשק היו מלאים בחומרים כימיים שיוצרו בעיראק באמצעות חומרים שנרכשו בחלק מהמקרים בארצות הברית.

עוד ידיעות מהעולם
קרוב ל-500 קורבנות חדשים לאבולה בחמישה ימים
פוטין תוקף את אובמה: "עוין כלפי רוסיה"
ארה"ב הכריזה על שם המבצע נגד דאעש: "נחישות טבועה"

נשיא עיראק סדאם חוסיין. 1991. AP
עשה שימוש בנשק כימי נגד איראן ונגד הכורדים. סדאם חוסיין/AP

בנוסף לכך, חלק מממצאיהם של החיילים האמריקאים תועדו בצורה גרועה ובחלק מהמקרים חיילים השמידו את הנשק בכוחות עצמם מבלי להיעזר בצוותים מיוחדים המיועדים לכך. על פי הדיווח בעיתון, הפנטגון הסתיר מהציבור ומהקונגרס מידע על הממצאים, בהם נתונים על מספר ראשי הנפץ שהתגלו. מרבית מצבורי התחמושת אותרו במתקן אל-מות'נא, שנחשב לאתר המרכזי שבו יוצר הנשר הכימי בעיראק בשנות ה-80. בחודש יוני נפל המתקן לידיו של ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש).

דובר הפנטגון, אדמירל ג'ון קירבי, מסר לרשת BBC כי שר ההגנה צ'אק הייגל היה "מודאג מכל אינדיקציה או טענה לכך שהכוחות שלנו לא קיבלו את הטיפול והתמיכה שהגיעו להם" וכי הוא הורה לבחינה נרחבת של שירותי הבריאות בצבא. "אף על פי שאנחנו לא יכולים להתייחס להחלטות פרטניות שנעשו על ידי מפקדי יחידות או גורמי רפואה בזמן המודבר - או להדרכה שהם העבירו את חייליהם סביב האפשרות לקיומו של נשק כימי בעיראק – משרד ההגנה גילה לציבור על תקריות מסוג זה כבר ב-2006 והודה כי ייתכן שיימצאו מקרים נוספים", הוסיף קירבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully