וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניגריה "נקייה מאבולה": מה יש לעולם ללמוד ממנה?

ביום שני הקרוב יחלפו 42 ימים מאז גילוי מקרה האבולה האחרון במדינה המערב-אפריקנית. מאמציהן המהירים והממוקדים של הרשויות הביאו למיגור המגפה ומעניקים תקווה במאבק נגד המחלה במדינות נוספות

היגיינה בבתי הספר בניגריה נגד אבולה. רויטרס
תלמידים בבתי הספר בניגריה שומרים על היגיינת ידיים במטרה למנוע את התפשטות המחלה המידבקת/רויטרס

ביום שני הקרוב ניגריה תוכרז באופן רשמי נקייה מאבולה, לאחר שהצליחה למגר את המגפה הקטלנית, שהביאה למותם של יותר מ-4,000 בני אדם במערב אפריקה. אם בשבוע הקרוב, כצפוי, לא יתגלו מקרים חדשים במדינה, יעברו 42 הימים הנדרשים על מנת שארגון הבריאות העולמי יכריז על ניצחון ניגריה במאבק באבולה, שבשטחה מתו שמונה בני אדם מהנגיף.

עם זאת, על האופטימיות הנושבת מכיוון אבוג'ה מעיבות חדשות עגומות יותר מסיירה לאון, גינאה וליבריה, המתקשות למגר את התפרצות המגפה. ארגון הבריאות העולמי הזהיר היום כי עלולים להיות עד כ-10,000 מקרי אבולה חדשים בשבוע במהלך החודשיים הקרובים, אם לא יינקטו צעדים למיגור המגפה. עוד נמסר כי שיעור התמותה מהמחלה עומד כעת על 70%.

המאבק באבולה - עוד בוואלה! חדשות:
עובד האו"ם שנדבק באבולה בליבריה מת בביה"ח בגרמניה
ארגון הבריאות העולמי: האבולה - סכנה לשלום העולם
רופאים בחזית: מטפלים באבולה - ונופלים קורבן לנגיף

בדיקות רפואיות לנוסעים המגיעים לשדה התעופה באבוג'ה, ניגריה. רויטרס
בדיקות רפואיות בשדה התעופה הבינלאומי בלאגוס, ניגריה/רויטרס

התמודדות ניגריה עם המשבר הקשה יכולה לסייע למדינות השכנות להפיק לקחים ולפעול באופן יעיל יותר למיגור האבולה. כשהמחלה הגיעה לניגריה, בחודש יולי, 400 בני אדם כבר נספו במדינות השכנות והרשויות במדינה כבר היו מוכנות להתמודד עם האתגר.

עובד הסיוע הליברי-אמריקני, פטריק סוייר, התמוטט עם הגעתו לשדה התעופה בלאגוס כתוצאה מהמחלה ו-72 הנוסעים שהיו אתו על המטוס ממונרוביה, בירת ליבריה, כמו גם הצוות הרפואי והרשויות בשדה התעופה היו בסיכון מידי של הידבקות.

אילולא היו פועלות הרשויות בניגריה באופן בהול, המגפה הייתה יכולה בקלות להתפשט בלאגוס, ומשם ברחבי העולם. סוייר הושם בבידוד, אולם 11 מאנשי הצוות הרפואי במרפאה בה אושפז נדבקו במחלה, וארבעה מהם מתו לבסוף, כמו גם סוייר עצמו.

גם בישראל:

נתניהו הורה על צעדי מניעה נגד אבולה

לכתבה המלאה
נשיא ניגריה גודלאק ג'ונתן בנאום בעצרת האו"ם, 24 בספטמבר. רויטרס
נשיא ניגריה, גודלאק ג'ונתן, בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם/רויטרס

תחת צו חירום שהוציא הנשיא גודלאק ג'ונתן, פקידי שירותי הרפואה מיהרו לאתר את 900 בני האדם שבאו במגע עם החולה ועם אנשי הצוות הרפואי. על פי ה"אינדפנדנט" הבריטי, כל אחד מהם זכה למעקב רפואי במשך 21 ימים, כדי לזהות בהזדמנות הראשונה סימפטומים לאבולה. כל אחד מ-900 האנשים עדכן את הרשויות במצבו הרפואי פעמיים ביום, לרוב באמצעות הודעות טקסט.

במקביל, רשות שדות התעופה והנמלים רעננה את ההנחיות וכל נוסע הנכנס למדינה עבר בדיקות רפואיות בסיסיות במטרה לשלול מקרי הידבקות באבולה. הממשלה המחוזית בלאגוס, יחד עם מוסדות פדרליים וארגונים פרטיים, נרתמו למאמץ.

הנשיא ג'ונתן הכריז כבר בנאומו בפני העצרת הכללית של האו"ם בסוף החודש שעבר כי "ניגריה נקייה מאבולה". כעת, נראה שהוא כן צדק, ואף זכה לשבחים על התגובה המהירה והממוקדת על מנת למנוע את התפשטות המגפה במוקד נוסף.

תושבת מונרוביה מתאבלת על אחותה, מקיי נגבה, שמתה מנגיף אבולה – ליבריה, אוקטובר 2014. GettyImages
תושבת מונרוביה, בירת ליבריה, מתאבלת על מות אחותה מאבולה/GettyImages

בצדו השני של האוקיינוס האטלנטי, מנהל המרכז האמריקני לבקרת מחלות ולמניעתן, ד"ר תומס פרידן, הצהיר היום כי הוקם צוות תגובה מהירה לאבולה, שיוכל להגיע לכל מקום בארצות הברית "תוך שעות".

זאת, שעה שגורמי הבריאות במדינה מנטרים אחר מצבם של 76 בני אדם שככל הנראה באו במגע עם תומס דנקן, חולה האבולה הראשון שהתגלה בארצות הברית ומת בבית החולים בדאלאס, טקסס. רק הזמן יגלה אם המודל הניגרי של תגובה מהירה וממוקדת יוכיח את עצמו בארצות הברית, ובעיקר, אם עוד יש סיכוי למיגור המגפה באופן דומה במדינות מערב אפריקה – או שבשבילן כבר מאוחר מדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully