וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תופעה נדירה": למה הברקים הבעירו את הצפון?

13.10.2014 / 0:12

בחג ובסוף השבוע נספרו לפחות 12 שריפות בגולן, בגליל ובאזור חיפה. הסיבה הייתה אחת: פגיעת ברקים. במכבי האש הודו: "זה משהו שרואים פעם בכמה שנים, לא בתוך כמה ימים". אז מה ההסבר המדעי?

צילום: ג'יליס, עריכה: מתן חדד

יותר מ-12 שריפות פרצו ברחבי צפון הארץ בארבעת הימים האחרונים - אולם שלא כמו בקיץ, הסיבה לפרוץ האש לא הייתה החום, אלא משהו בלתי שגרתי: פגיעת ברקים. ברקים אמנם יכולים להצית דליקות, ומקרים כאלה תועדו בארץ בעבר, אולם לא בכזה קנה מידה ולא בכזו סמיכות. אז מדוע דווקא כעת הצליחה האש להידלק בקלות? ההסבר מגיע מהשמיים.

זה התחיל ביום רביעי אחרי הצהריים. באופן די מהיר ומפתיע פרצו לפחות שש שריפות, בין היתר בקריית שמונה, באזור חצור הגלילית, בצוק ארבל, בכרמל ואפילו בחורשה בספסופה ליד מתחם צימרים. דובר שירותי הכבאות במחוז חוף הודיע כי "מדובר בתופעה שנתקלנו בה לאחרונה בחורף 2001". יומיים לאחר מכן חזרו המראות הללו לצפון - מה שהפך את רצף המקרים לכמעט ייחודי. המבלים על גדות הכינרת, שביקשו ליהנות מסוף שבוע של סוכות, קיבלו מופע אור-קולי וברקים ניתכו בזה אחר זה באזור.

עוד ידיעות בוואלה! חדשות
ארגוני הטרור בירכו: "שיקום עזה - תנאי להמשך הרגיעה"
נפתרה התעלומה: נמצאה צלמת תמונתו של חלל "צוק איתן"
בפקיסטן טוענים: "זוכת פרס נובל היא סוכנת מוסד"

ברקים פוגעים בטבריה ובכינרת. אלון פליקס, תמונות גולשים
ברק פוגע בכינרת בסוף השבוע/תמונות גולשים, אלון פליקס

בסופת הברקים שהחלה סמוך ל-22:00 פרצו סימולטנית שלוש דליקות במקומות שונים בדרום רמת הגולן. על שתי השריפות הראשונות ליד היישובים כנף ויונתן הכבאים השתלטו מהר, אבל השריפה השלישית שפרצה באזור נחל דליות התפשטה לכיוון שמורת גמלא וכילתה כ-3,000 דונם של חורש טבעי. שריפת הענק שנמשכה לא פחות מ-14 שעות סיכנה יישובים ובסיס צבאי, וגרמה לסגירת שמורת הטבע למטיילים בבוקר יום שבת.

ותיקי שרותי הכבאות בצפון מעולם לא נתקלו במספר רב כל כך של שריפות שפרצו בתוך ימים ספורים כתוצאה מפגיעות ברק. "כבר ראיתי שריפות שפורצות כתוצאה מפגיעת ברק בארץ, אבל זה היה קורה מידי כמה שנים, אפילו לא כל שנה", אמר לוואלה! חדשות מפקד שירותי הכבאות במחוז חוף, טפסר בכיר דני חנניה, כבאי זה שלושה עשורים. "נתקלתי בתופעה הזאת במהלך השנים הארוכות שבהן הייתי מפקד שירותי הכבאות גליל-גולן, אבל זה קרה בעיקר בעמק החולה. ראיתי את זה בכמויות גדולות בארצות הברית, אבל בארץ זה הרבה פחות שכיח. התופעה שראינו בימים האחרונים היא ממש נדירה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ברק פוגע בכינרת. אלכס קיפניס, תמונות גולשים
הנופשים בכינרת זכו למפגן אור-קולי/תמונות גולשים, אלכס קיפניס

ד"ר ברוך זיו, חוקר אקלים מהאוניברסיטה הפתוחה, הסביר מדוע חווינו את התופעה הזו, שאופיינית יותר למקומות אחרים עולם, וטען כי בין הסיבות לכך - היובש והתקופה בשנה.

איך זה קרה?

"לרוב, סופות ברקים בארץ מלווים בגשם. במצב כזה, הגשם מכבה מיד את השריפה שפרצה כתוצאה מפגיעת ברק", אמר וציין כי הפעם היינו עדים לברקים שנגרמו בשל מערכת אקלימית שנקראת אפיק ים סוף פעיל, שהיא מערכת בעלת מאפיינים טרופיים. "מערכת כזו", המשיך ד"ר זיו, "מלווה בגושי אוויר מלאי לחות שחודרים לארץ דרך אזורים מדבריים. הגושים הללו מאופיינים בפוטנציאל של עננים, סופות ברקים וגשם. הבעיה שבדרך אלינו הם עוברים 40 שעות באזורי מדבר, דוגמת מצרים או סעודיה, ולכן הם מפסידים לחות - כך שפוטנציאל העננים קיים, אבל פוטנציאל הגשם נפגע".

בימים האחרונים, אמר ד"ר זיו, המערכת הייחודית הגיעה אחרי חודשים ארוכים שבהם האדמה לא ספגה גשם. "כנראה שבאזור הזה של רמת הגולן עדיין לא ירדו ממטרים מאז החורף האחרון. לכן, כשזה קורה בתחילת הסתיו, כשכל הצמחייה יבשה עדיין, היא נדלקת בקלות, ואם הברק אינו מלווה בגשם, אין מה שיכבה את האש, והנזק הוא אדיר", אמר ד"ר זיו. "מכלל חודשי השנה, חודש אוקטובר הוא החודש המועד ביותר לפורענות כתוצאה מאפיק ים סוף פעיל".

אמנם רק הטבע ורכוש ניזוק בסופות של הימים האחרונים, אולם לדברי ד"ר זיו - יש סכנה גם לבני אדם שנמצאים בשטח. "שלא כמו בסופות שמלוות בגשם, אז הרוב תופס מחסה, יש אנשים שרצים למקומות גבוהים על מנת לצפות במחזה המרהיב וחושפים את עצמם לפגיעה ישירה של ברקים", סיכם והזהיר: "אם יש ברקים חשוב להיכנס למקום נמוך ולהיצמד לבתים או לעמוד ליד עצים, אך לא קרוב מדי אליהם".

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.com

(עדכון ראשון: 23:12)

פגיעת ברק בצוק ארבל. נועם ג'ובני, תמונות גולשים
ברק מצית שריפה בצוק ארבל שליד טבריה/תמונות גולשים, נועם ג'ובני
3,500 דונם נשרפו בשמורת גמלא: "צוות החילוץ נלכד 360 מעלות בתוך האש". ג'יליס
שריפת הענק בגמלא בסוף השבוע/ג'יליס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully