וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטייסים שיובילו את המערכה מול חיזבאללה

11.10.2014 / 18:00

הוא דוחה את הביקורת על אופן הפעלת הכוח ב"צוק איתן" ("יש לנו יכולות כירורגיות"), מודה שהקיצוצים פגעו בכשירות ("התאמנו פחות"), ולא, הוא לא חושש מנסראללה. רס"ן יוחאי, סגן מפקד טייסת "מגע הקסם" בראיון מיוחד

צילום: דובר צה"ל, עריכה: גדי וינסטוק
מסוק אפאצ'י של חיל האוויר. AP
מסוק אפאצ'י של חיל האוויר/AP
"אנחנו כוח חי"ר לכל דבר שפועל מהשמים"

שלושה ימים לאחר פתיחת המערכה הקרקעית במבצע "צוק איתן", קיבלו טייסי מסוקי האפאצ'י מטייסת "מגע הקסם" מידע, לפיו חוליות חמאס הצליחו להוציא לפועל התקפה מסודרת נגד כוחות גולני בשכונת שג'אעיה שבמזרח רצועת עזה. על הקרקע נפצעו כמה חיילים וקצינים בכירים, בהם מפקד החטיבה, אלוף-משנה רסאן עליאן. הטייסים העניקו סיוע אווירי לכוחות החי"ר, והצליחו לשתק את מקורות הירי. יתרה מכך, האש המדויקת שהמטירו הטייסים מהשמים איפשרה את הוצאת הפצועים משטח הרצועה והעברתם לישראל.

במהלך המבצע האחרון בא לידי ביטוי שיתוף הפעולה המתואם בין אנשי הטייסת לבין מפקדי חטיבות החי"ר. מלבד משימות התקיפה הרגילות, שכללו הפצצת יעדי חמאס וסיכולים ממוקדים, סייעו הטייסים לכוחות על ידי כך שפתחו צירים, ריככו אזורי לחימה על הקרקע ואפילו שימשו תצפיתנים וכתחנות ממסר המקשרים בין הכוחות. לדברי סגן מפקד הטייסת, רב-סרן יוחאי, ההיכרות עם מפקדי השטח היא אינטימית ביותר, והוא אף טוען כי הוא מסוגל לזהות ברשת הקשר את קולותיהם. "אנחנו כוח חי"ר לכל דבר שפועל מהשמים", הוא אומר בגאווה. "פעלנו רבות לפני תחילת הכניסה הקרקעית כדי לשתק מקורות אש, לפגוע בעמדות תצפית של החמאס ולפגוע ביכולת שלהם לאסוף מודיעין על כוחותינו".

רס"ן יוחאי היה טייס צעיר במלחמת לבנון השנייה, במהלכה אירע האירוע שטלטל את הטייסת, בו נהרג הטייס רס"ן רן יהושע כוכבא: התנגשות של שני מסוקים בדרך לתקיפת יעדי חיזבאללה בדרום לבנון. לתפקידו הנוכחי הוא מונה במבצע "עמוד ענן". בראיון לוואלה! חדשות מספר יוחאי על פעילות הטייסת במהלך המבצע האחרון ושיתוף הפעולה המיוחד עם כוחות החי"ר, על בעיות התקציב, על היחס לביקורת שנשמעת בעולם, על אופן הפעלת הכוח של הצבא וגם על האיום הנשקף מהגבול הצפוני.

עוד ידיעות בנושא צבא וביטחון:
לוחמי יהל"ם נפגעו בפיצוץ המטען שהפעיל חיזבאללה
אלף לוחמי גדוד 13 של גולני לדורותיהם בכנס יוצא דופן
"כיפת ברזל" הוכיחה את עצמה - אך נחלה כישלון מסחרי

אל"מ רסאן עליאן, מפקד חטיבת גולני, אוגוסט 2014. דרור עינב
"יורים כדי להוריד להם את הראש ולאפשר את פינוי הפצועים". מח"ט גולני, אל"מ רסאן עליאן/דרור עינב

היכן אתה מזהה את הקושי של טייס מסוק קרב, בשונה מכלי טיס אחרים שפועלים במרחב?

"אנחנו צריכים להיות זמינים לפגוע במטרות, שחלקן קרובות מאוד לכוחות. אנחנו צריכים להיות מספיק חדים כדי לא לפגוע בכוחותינו. הפעילות שלנו נעשית תחת איום מתמיד של ירי מהקרקע לעברנו. הזווית ממנה אנחנו צריכים לראות את המטרה לא תמיד נוחה. לשם כך התאמנו - והרבה".

מפקד חטיבת גולני נפצע על הקרקע בשג'אעיה, ובאותו זמן אתה מרחף באוויר. נדרשת לתת מכת אש כדי לשתק את אנשי חמאס שמאיימים להרוג את החיילים. מה עובר לך בראש?

"לא הרבה, רק המשימה. אנחנו יורים כדי להוריד להם (למחבלים – א"ב) את הראש וכדי לאפשר את פינוי הפצועים. הביצוע היה טוב, אבל לא היינו לבד".

מסוקי הקרב של הטייסת לקחו חלק במה שמכונה נוהל "הקש בגג". התכלית שלו היא לאפשר לגורמים לא מעורבים בטרור לצאת ממבנים לפני התקיפה שלהם.

"כן. יש לנו יכולות כירורגיות. אנחנו יודעים איך לפגוע בדירה אחת בבניין. המטרה שלנו היא לדייק ולהימנע מפגיעה בבלתי מעורבים. תקפנו כך בתי פעילים, חמ"לים, משרדי חמאס ועוד".

"אחת המערכות המורכבות שידע חיל האוויר"

לקחתם גם חלק בסיכולים ממוקדים?

"אני מעדיף לא להתייחס לשאלה".

היו ניסיונות להפיל מסוקי קרב?

"הטיסה מאוד מאוימת. הנחת העבודה שלנו היא שיש איום תמידי ושאנחנו פועלים בהתאם. לא קרה מקרה שכזה, ואני מקווה שגם לא יקרה".

הטייס שתפקידו הוא להוביל את מבנה מסוקי הקרב למערכה קיבל בשנים האחרונות סמכויות נרחבות. איך זה בא לידי ביטוי בקרב?

"התחושה שלנו היא שיש על מי שסומך עלינו. המוביל פועל כמו מג"ד בשמים, והוא יודע לנהל שיח מקצועי בזמן אמת. כלומר, מאיפה לירות, על מה ועוד. המג"דים והמח"טים מאוד מעריכים את השיח הזה, שלא נולד באותו הרגע אלא בשלב האימונים והתכנון שלפני היציאה לקרב. היו מקרים שמנענו כך ירי של כוחותינו על כוחותינו וירי על בלתי מעורבים".

כלי טיס רבים ריחפו ברצועת עזה במהלך המבצע, ולזה צריך להוסיף את הרקטות ששוגרו. איך טסים במרחב אווירי כזה?

"זו אחת המערכות המורכבות שידע חיל האוויר. בסופו של דבר, הרצועה היא מרחב גיאוגרפי קטן מאוד. מדובר בתא שטח שיש בו המון אלמנטים. רמת הדיוק והשליטה האווירית מעוררת כבוד, למרות זאת יש עדיין מה לתחקר ומה ללמוד".

הרס בבית לאהיא בצפון ברצועת עזה אחרי תקיפת צה"ל. 25 באוגוסט 2014. רויטרס
"שלמים עם המערכה שעשינו". מבנים הרוסים בבית לאהיא/רויטרס
"בסוף צריך להגיד את זה: התאמנו פחות"

יש לא מעט ביקורת בכלי התקשורת הזרים על חוסר מידתיות שצה"ל הפעיל במבצע "צוק איתן". אתה ישן טוב בלילה?

"ברור. אתה יודע למה? כי אנחנו יודעים לענות לעצמנו על כל השאלות, יש לנו ביקורת עצמית. אפילו החיילת שמתכננת את המטרות בטייסת שואלת את עצמה שאלות. כל אדם שמבקר את עצמו כנראה ישן טוב בלילה. המשימה שלנו שבוצעה במינימום נזק סביבתי ואנחנו שלמים עם המערכה שעשינו".

העובדה שלא התאמנתם במשך כמה חודשים לפני המבצע בגלל מחסור בכסף פגעה בכשירות שלכם?

"זה לא פגע, אבל השפיע. התאמנו את עצמנו בכל נקודת זמן לאפשרות הזו. התכוננו למצב שבו ישמע האות ואנחנו בלחימה. אבל בסוף צריך להגיד את זה: התאמנו פחות".

במהלך "צוק איתן" התפרסמה ידיעה בעיתונות האמריקנית על עצירה של טילי "הלפייר" עבור מסוקי הקרב. זה פגע ביכולת התקיפה שלכם?

"האמריקנים לא יכולים למנוע מאתנו לנצח במערכה. אנחנו יודעים לנהל סד"כ (סדר כוחות - א"ב) וחימוש. אבל אני מעדיף לא לדבר על סוגיות מדיניות".

מזכל חיזבאללה חסן נסראללה נואם בפני תומכיו. ביירות, נובמבר 2013. רויטרס
רוחות רעות מנשבות מצפון. מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה/רויטרס

אתה חושב שניצחתם במבצע?

"אני בטוח בזה, ולא בקטע מתנשא. אנחנו יכולים להכתיב טון בצורה הומנית, עם פגיעה מזערית בסביבה, ועדיין לייצר הרתעה שתשמר שקט. הגדרה של ניצחון היא רחבה, זה לא משחק כדורסל. התמונה מורכבת. אבל אנחנו ניצחנו כי אנחנו עדיין כאן, כי יש פחות איומים עלינו וכי הצד השני יחשוב פעמיים אם הוא עושה משהו".

רוחות רעות מנשבות מגבול הצפון. אתם ערוכים לאיום גדול ומורכב יותר בדמות חיזבאללה?

"אנחנו מוכנים לכל תרחיש אפשרי, אבל זה גם יהיה תלוי בחוסן האזרחי. שום דבר לא צריך לאיים עלינו, ואנחנו נדע להתמודד עם מה שיתפתח. אנחנו לא חוששים מאירוע גדול. הטייסת יכולה לתת הרבה יותר ממה שנתנה ב'צוק איתן'. אנחנו מוכנים להתמודד במערכה קשה ומורכבת, כולל אבדות, ובלבד שנשיג את המטרה ונצא עם ידנו על העליונה. אנחנו מאמינים שאנחנו יכולים לנצח".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully