וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בזמן שיורים עלינו, אנחנו רצים ספרינט בחול טובעני"

8.10.2014 / 8:00

מיחידת מסתערבים לכוח משימה מיוחד לשטחים בנויים: לוחמי "דובדבן" גילו תעוזה יוצאת דופן בקרב קשה בדרום הרצועה. מפקד פלוגה טיפס על דחפור בוער כדי למנוע את חטיפת הנהג, ולוחם מילואים משך את חברו לאחור והציל אותו מרימון

כתבתו של אמיר בוחבוט, צילום: עומר מירון, דו"צ, עריכה: מתן חדד

חירבת אחזעה, דרום רצועת עזה. היום הרביעי ללחימה במבצע צוק איתן. כוח מיחידת דובדבן מדווח בקשר כי דחפור נפגע ממטען חבלה רב עוצמה וכי מחבלים מכתרים אותו. מפקד הפלוגה סרן ש' רץ יחד עם קשר ולוחם נוסף דרך כמה מבנים, שמהם נפתחת אש לעבר הדחפור. המ"פ מטפס על הדחפור ומסכן את חייו כדי לחלץ את הנהג שנפצע באורח אנוש. האש נמשכת מכמה מבנים, אך סרן ש' מבין כי אם ייסוג לאחור עלול מחבל לחטוף את הפצוע לאחת המנהרות במתחם.

עוד בנושא צבא וביטחון:
לוחמי יהל"ם נפגעו בפיצוץ המטען שהפעיל חיזבאללה
אחרי הפיצוץ בגבול: ישראל בדרך להסלמה מול חיזבאללה?
אלף לוחמי גדוד 13 של גולני לדורותיהם בכנס יוצא דופן

לפתע נשמעת זעקה: "רימון!". מחבל שמתקרב אל הדחפור, ככל הנראה כדי לחטוף את הנהג הפצוע, משליך רימון אך נורה על ידי הכוח. במקביל מתקבל מידע על חוליית נ"ט שמתכוונת לירות לעבר סרן ש'. הנהג, סמל-ראשון משה דוינו מירושלים, מחולץ אך למרבה הצער מאוחר יותר נקבע מותו. המ"פ מועמד לקבל צל"ש על פועלו בקרב זה.

לוחמי יחידת דובדבן. ספטמבר 2014. נועם מושקוביץ
"המחבלים האמינו שנבוא אליהם מלפנים. הגענו אליהם מהגב ומרוב הלם רובם ברחו". לוחמי דובדבן שהשתתפו ב"צוק איתן", השבוע/נועם מושקוביץ

מבצע צוק איתן נפתח בהפצצה כבדה של חיל האוויר על מטרות לאורך כל רצועת עזה. כל החטיבות הסדירות למעט חטיבת כפיר קיבלו פקודה להיערך לתמרון קרקעי. מפקד יחידת דובדבן סא"ל ק', שהיה בעבר מפקד בכיר בחטיבת גולני, פנה למפקד פיקוד המרכז האלוף ניצן אלון וביקש לצרף את יחידת המסתערבים למבצע, אף שהיא לא נכללה בתכניות הראשוניות.

אלוף פיקוד המרכז לחץ, ולבסוף הוחלט כי דובדבן תפעל בחסות מפקד חטיבת גבעתי אלוף-משנה עופר וינטר, מפקד היחידה לשעבר. היחידה שהייתה שקועה עד הצוואר במצוד אחר חוטפי ורוצחי שלושת הנערים, לצד אנשי שירות הביטחון הכללי, גייסה כוחות מילואים להמשך המרדף ושלחה את פלוגות הלוחמים שלה לרצועת עזה.

אחרי 24 שעות של אימונים, צעדו ראשוני הלוחמים אל השטח הפלסטיני. הכול החל מפעולת הטעיה בחירבת אחזעה: כוחות שריון פתחו באש כבדה, והמחבלים חשבו שחיילי צה"ל יגיחו מתוך העשן ויסתערו עליהם. באותה שעה איגפו סרן ש' ולוחמיו את המקום במסע רגלי לאורך חמישה קילומטרים. "בזמן שהמחבלים האמינו שנבוא אליהם מלפנים, הגענו אליהם מהגב ומרוב הלם מרביתם ברחו. השאירו את הציוד וברחו", מספר מפקד הפלוגה ה"אדומה" של דובדבן בריאיון לוואלה! חדשות.

"לא כולם כאן מסתערבים"

יחידת דובדבן הוקמה בסוף שנות השמונים וממקימיה היה גם ניצב בדימוס אורי בר-לב. היא הוקמה כיחידת מסתערבים שמטרתה לבלום את הטרור ביהודה ושומרון שינתה את פניה. בשנים האחרונות היא נהפכה לכוח משימתי לשטחים בנויים, לא רק בגדה אלא גם ברצועת עזה. בעתיד, כך לפחות על פי התכניות המבצעיות, היא עשויה לפעול גם בדרום לבנון נגד חיזבאללה.

מפקד היחידה סא"ל ק' מדגיש בריאיון לוואלה! חדשות כי במבצע צוק איתן רשמה היחידה פרק משמעותי בתולדותיה. "היחידה לחמה במבצע עופרת יצוקה אבל במבצע צוק איתן היא הצליחה להביא לידי ביטוי את היתרון היחסי שיש לה באזור בנוי וצפוף", הוא אומר. "יתרונה של היחידה הוא באיכות הלוחמים שלה. לא כולם כאן מסתערבים אלא חלק קטן מאוד שמופעל באופן כירורגי. אני אביא את היחידה למקומות שבהם אני חושב שיש לה יתרון יחסי כמו בדרום לבנון. המטרה היא לא להילחם אלא להשיג את היעדים".

מג"ד דובדבן. ספטמבר 2014. נועם מושקוביץ
"אביא את היחידה למקומות שבהם יש לה יתרון, כמו דרום לבנון". מפקד דובדבן, סא"ל ק/נועם מושקוביץ
"היה חשוב לי מאוד להחזיר את משה הביתה. לא חשבתי על כלום. עבדתי כמו מכונה" (מפקד הפלוגה, סרן ש')

מטרתם של הלוחמים במבצע הייתה לאתר מנהרות ואתרי לחימה. ביום הרביעי ללחימה מגיעה הפלוגה של סרן ש' למתחם של הג'יאהד האיסלאמי ובו 12 מבנים. על בסיס מידע מודיעיני, הכוח מחפש פירים, אמצעי לחימה ואתרי שיגור רקטות. מהר מאוד הלוחמים מבינים כי הם נמצאים למתחם שורץ מחבלים, שעוברים ממקום למקום דרך מנהרות הגנתיות. בזמן חילופי האש נשמע לפתע פיצוץ עז. לוחמי היחידה מדווחים בקשר על הדחפור שעלה על מטען; מחבלים צרים עליו ויורים עליו מכמה כיוונים.

מפקד הפלוגה עוזב את משימת איתור המנהרות ורץ יחד עם הקשר ולוחם המילואים ע' אל הדחפור, מטפס עליו למרות הירי מסביב. הוא מעריך שאם לא יעשה כן נהג הדחפור ייחטף. "אני רץ עם הקשר קדימה", הוא מספר. "אנחנו רואים נהג פצוע קשה מאוד. הלוחם ע' פונה אליי ואומר לי: 'אני אסתער ראשון. לך יש אישה וילדים'. אין לי מושג למה הוא חשב שיש לי. הוא מסתער ראשון. במקביל אני מקבל מידע על חוליית נ"ט במרחב. אנחנו מזהים את החוליה. היא יורה עלינו ופתאום אני שומע צעקה: 'רימון'. רימון נזרק לעברנו. כמה שניות ואנחנו פותחים לעברם באש. עיקר הקושי היה להוציא את הנהג. בהתחלה לא הצלחנו להוציא אותו. חששתי שייחטף על ידי החוליה. היה חשוב לי מאוד להחזיר אותו הביתה. לא חשבתי על כלום. עבדתי כמו מכונה. בסוף לצערי הוא נפטר".

בשלב זה מגיע למקום סגן מפקד הפלוגה סגן י'. הוא מעלה על אלונקות את נהג הדחפור משה דוינו ואת מפקד הדחפור. "אני עומד בפתח של דלת, צופה החוצה ורואה מחבל 15 מטר ממני מוציא קלצ'ניקוב. הוא זרק רימון וירה לעבר ש'. אני מניח עליו כוונת ויורה", מספר סגן י'. "בזמן שיורים עלינו אנחנו רצים בין בתים כמעט 200 מטר בחול ים טובעני. נתנו ספרינט, זה היה קשה מאוד". לוחמי דובדבן מחלצים את הפצועים, והם מפונים בנגמ"ש לשטח ישראל. לאחר הפינוי, הלוחמים חוזרים להילחם; הם תופסים מחסה במבנים ומנסים לכתר את חוליות המחבלים.

סגן י' שמפקד על צוות לוחמים נכנס לאחד המבנים אך מהר מאוד מקבל הנחיה לעזוב משום שהמבנה ממולכד. הלוחמים סורקים מבנה נוסף כדי לשלול את האפשרות שיש בו מחבלים. "אנחנו שומעים מטח של עשרה כדורים", מספר י'. מחבל שעומד במרחק שלושה מטרים מהם פותח באש מנשק אוטומטי ופוצע כמה לוחמים. רימון נוסף נזרק לעברם. לוחם המילואים ע' מבחין ברימון, מושך את אחד הלוחמים לאחור למבנה מוגן ומציל את חייו. מאוחר יותר, תוך כדי התקדמות, הוא נורה בידי מחבל וחוטף קליע בירך.

בסדרת ההיתקלויות נהרגו שמונה מחבלים ונפצעו עשרה לוחמי יחידת דובדבן. מפקד היחידה סא"ל ק' מסכם כך את הלחימה: "איתרנו מידע מודיעיני יקר ערך שכלל מפות, אמצעי לחימה ואתרי לחימה. בכל מקום שבו הייתה לנו היתקלות עם מחבלים ניצחנו". בקרוב יוגשו שתי המלצות להענקת צל"ש למפקד הפלוגה סרן ש' וללוחם המילואים ע' על אומץ לבם בקרב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully