וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירי בגבול לבנון: טעות אחת עלולה להבעיר את האזור

6.10.2014 / 0:06

בשנה האחרונה חיזבאללה מגביר את החיכוך עם ישראל, אך בשלב זה אף אחד מהצדדים לא מחפש עימות. יחד עם זאת, החשש במערכת הביטחון הוא כי בכוחה של אי הבנה קטנה כדי להצית עימות

צילום: יותם אסרף – ג'יליס, עריכה: קשת סידי

התקרית אתמול (ראשון) בצהריים בגבול לבנון בסמוך לחוות שבעא, במהלכה ירה כוח של צה"ל לעבר כוח חמוש של צבא לבנון (יש סברה כי מדובר בחוליה משולבת של צבא לבנון וחיזבאללה, שסרקה תא שטח לאיתור לוחמי ג'יהאד עולמי שחדרו מסוריה), יכול היה להסתיים בחילופי אש הדדיים ואף בהרוגים לכוח צה"ל. זה החשש המרכזי כיום בקרב צמרת המערכת הביטחונית בישראל. טעות אחת קטנה, אי הבנה בין הצדדים בשטח, אשר עשויה לגרור את האזור לעימות. בצה"ל לא ממהרים לשכוח את חיסולו של פעיל חמאס שהניח מטען חבלה בגבול רצועת עזה, שבעקבותיו החליט הארגון לאשר ירי רקטות לעבר ישראל - ומשם הדרך למבצע "צוק איתן", ששני הצדדים לא תכננו, הייתה קצרה.

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, התייחס בשבוע שעבר בראיון מיוחד לוואלה! חדשות לאפשרות של עימות מול חיזבאללה, והודה: "אני לא יודע להבטיח לכם שמחרתיים או עוד שבוע לא יהיה לנו אירוע ביטחוני בצפון". מצד אחד, הרמטכ"ל לא הדגיש כי יש בידיו מידע מודיעיני נקודתי על כוונות של ארגון הטרור לפתוח בעימות מול ישראל. למעשה, הערכות המודיעין מצביעות בדיוק ההיפך, ולפיהן חיזבאללה מורתע וחושש מעימות מול צה"ל. אולם, מצד שני, הרמטכ"ל מפוכח, ויודע שהגבול משנה את פניו בשל מעורבותן של קבוצות לחץ רבות. למשל, איראן או ארגוני הג'יהאד העולמי שנמצאים כעת תחת מתקפה של קואליציית מדינות המערב.

מתיחות בגבול עם לבנון - כותרות אחרונות:
צה"ל: ירינו לעבר חוליה שחצתה מלבנון, אדם אחד נפגע
גורם ביטחוני: "החוליה שחדרה מלבנון ונורתה בידי צה"ל הייתה חמושה"

לוחם חיזבאללה ליד משגר רקטות בדרום לבנון, 2010. AP
הגבול משנה את פניו. לוחם חיזבאללה ליד משגר רקטות/AP

חיזבאללה של שנת 2014 הוא ארגון גמיש, שמשתנה כל הזמן ולומד במהירות להתמודד עם אתגרים רבים: ישראל, עיראק, איראן ואויבים מבית, בדגש על ארגוני הג'יהאד העולמי שחודרים מסוריה - חלקם כחוליות צבאיות וחלקם כתאים רדומים בתוך זרם הפליטים בלבנון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

חיזבאללה במצוקה

האתגרים של הארגון מגוונים. אחד מהם הוא לייצב את הגבולות מחשש לפגיעה במרכז העצבים שלו בבקעא שבמזרח לבנון ובדאחיה שבביירות. אתגר נוסף הוא להרחיב את הפעילות שלו לאורך הגבול הישראלי. לא ברור האם הוא עושה זאת עקב חשש שישראל תנצל את פרישת כוחותיו במקומות מרוחקים מלבנון ותבצע התקפה נגדו, או שהוא בכלל נערך לדרדר את האזור לעימות מול ישראל אם יגיע למצב ביטחוני מורכב בתוך לבנון, בתקווה שכך הוא יוכל לאחד את השורות בארץ הארזים.

הרמטכ"ל בני גנץ, אוקטובר 2014. ראובן קסטרו
חייבים להיות ערוכים למדרגות תגובה שונות ומגוונות. הרמטכ"ל, בני גנץ/ראובן קסטרו

בשנה האחרונה נראה שחיזבאללה מוכן לא רק לבצע שינויים, אלא גם לקחת סיכונים. הוא ביצע בשנה האחרונה פיגועים נגד ישראל בסיוע שליחים בגבול, פיגועים בחו"ל נגד יעדים ישראליים. כעת הוא מגביר את פעילות אנשיו לאורך הגבול - גם באיסוף מידע מודיעיני וגם בפעילות ביטחון שוטף שנועדה לאותת לצה"ל כי הוא פועל בגלוי וכי כללי המשחק השתנו. בישראל חשפו לפני כמה שבועות כמה מלוחמי חיזבאללה לבושים במדי צבא לבנון, עם מצלמות שמשוטטים חמושים בכלי נשק לאורך הגבול עם ישראל. לכן, בהתאמה, הפעילות של צה"ל במוקדי החיכוך מתגברת, כשהדגש הוא על האזורים ללא גדר, כמו למשל בחוות שבעא.

חיזבאללה במצוקה, אך הוא מנהל את מהלכיו במשחק בצורה מאוד מפוכחת. יחד עם זאת, צריך לקחת בחשבון שגם כשאתה פועל בצורה מבוקרת אתה עלול לטעות והצד השני לא בהכרח תמיד מבין למה התכוונת. לכן, החשש מעימות בשל טעות נקודתית אשר תביא לעימות נרחב מרחף באוויר. ישראל וחיזבאללה לא מחפשים עימות שכזה, אבל בניהול הסיכונים שמבצעים חברי צמרת המערכת הביטחונית, חובה להיות ערוכים למדרגות תגובה שונות ומגוונות.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

(עדכון ראשון: 23:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully