וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן האשים את ארדואן בסיוע לדאעש - והתנצל

סגן נשיא ארה"ב טען שנשיא טורקיה הודה בפניו "שעשה טעויות שסללו את עליית 'המדינה האיסלאמית'. ארדואן זעם בתגובה: "אם אמר זאת, הוא היסטוריה". מאוחר יותר חזר בו ביידן

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן – אנקרה, 22 ביולי 2014. AP
"מעולם לא נתתי הצהרה כזו". נשיא טורקיה, ארדואן/AP

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, זעם אתמול (שבת) על ההצהרה של סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, שאמר בשיחה עם סטודנטים כי "ארדואן הודה בפניו שעשה כמה טעויות שסללו את עלייתו של ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש)". מאוחר יותר שוחח ביידן עם ארדואן והביע את התנצלותו.

"אם ביידן באמת אמר את זה, הוא היסטוריה מבחינתי", אמר ארדואן לכלי התקשורת בטורקיה. "מעולם לא נתתי הצהרה שכזו. אם הוא אכן אמר את המילים האלה, הוא צריך להתנצל בפנינו". מטעם הבית הלבן נמסר אחר כך כי "סגן הנשיא התנצל על כל רמיזה על כך שטורקיה או כל בעלת ברית אחרת באזור סיפקה סיוע או תרמה לצמיחת דאעש וארגונים קיצוניים נוספים בסוריה".

מסע הכיבוש של דאעש - סיקור מיוחד
"חשש מטבח ומהרס": דאעש נכנסו לקובאני הנצורה
אנשי דאעש בזזו את הכפר - החיילים הטורקים התעלמו
לראשונה: מטוסי קרב בריטיים תקפו מטרות של דאעש

סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. וושינגטון, יולי 2013. GettyImages
"הבעיה הכי גדולה שלנו היא בעלות הברית שלנו". ג'ו ביידן/GettyImages

ביידן אמר את הדברים במהלך הרצאה בעניין מדיניות חוץ, שניתנה באוניברסיטת הרווארד – כך דיווח ה"דיילי ניוז". "הנשיא ארדואן אמר לי, 'צדקת, נתנו ליותר מדי אנשים לעבור, כעת אנחנו מנסים לחסום את הגבול'", אמר ביידן בהתייחסו למעבר של לוחמי ג'יהאד מטורקיה לסוריה דרך הגבול המשותף.

במהלך ההרצאה שארכה שעה וחצי תיאר ביידן את פעולותיה המהירות של ארה"ב לעומת ההתנהלות המדשדשת ורצופת הטעויות של בעלות הברית שלה. לדבריו, הנחישות של המדינות הללו להפיל את שלטון אסד, הביאה אותן "לשפוך מאות מיליוני דולרים, ועשרות אלפי טונות של אמצי לחימה לידיהם של כל מי שהיה מוכן להילחם באסד". לדבריו, "הן קיבלו את האנשים שהיו מוכנים להעביר אספקה לג'בהת א-נוסרה, אל-קאעדה, ושלוחות קיצוניות של ג'יהאד מחלקים אחרים בעולם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אנשי דאעש בבסיס חיל האוויר הסורי "טבקה" שנכבש במחוז רקה – אוגוסט 2014. AP
ראש ממשלת טורקיה: אנו המדינה היחידה שאין לה כל אחריות להשלטות דאעש. לוחמי דאעש בבסיס חיל האוויר הסורי שכבשו/AP

ביידן הוסיף כי "הבעיה הגדולה ביותר שלנו היא בעלות הברית שלנו". לדבריו, על אף "מערכת היחסים הנהדרת עם ארדואן", טורקיה, סעודיה, ובעלות ברית נוספות של ארצות הברית לא עושות מספיק בשביל לפעול נגד האיסלאמיסטים הקיצוניים. "אז מה שקורה עכשיו, הוא שכולם מתעוררים", אמר. הוא הוסיף, כי כפי שטורקיה "הודתה בטעויותיה", כך גם ערב הסעודית וקטאר עצרו את מימון הג'יהאד.

לדבריו של ביידן, חלק מההיגיון מאחורי הרכבת הקואליציה נגד דאעש כי שארצות הברית לא יכולה "לפלוש לאומה מוסלמית ולנהוג באגרסיביות שוב", ולכן מי שצריכים להוביל את הצעדים נגד דאעש הם דווקא סונים שיילחמו בארגון סוני. "לקח לטורקיה, אומה סונית, זמן רב כדי להבין שדאעש הם איום מידי וישיר לשלומם", אמר ביידן.

ראש ממשלת טורקיה, אחמד דוואטולו, דחה גם הוא את דבריו של ביידן ואמר כי טורקיה היא המדינה היחידה שאין לה כל אחריות להשתלטות של דאעש על מחוזות בסוריה. "הצהרתו של ביידן בלתי מתקבלת על הדעת", אמר דוואטולו. "אם הוא היה מקשיב לטורקיה מלכתחילה, דבר מזה לא היה קורה".

(עדכון ראשון: 22:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully