וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמנעו מסקנדל: הפגישה המנומנמת והמאולצת של אובמה ונתניהו

שני המנהיגים דקלמו את אותן הצהרות מוכרות לעייפה, והותירו תחושה כי הם נפגשים בעיקר משום שהימנעות מפגישה תסבך את שניהם. בשנה הבאה ייפגשו שוב, אך נראה שניהם לא ממש מצפים לכך

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

האווירה הערב (רביעי) בבית הלבן בפתח פגישתם של ראש הממשלה נתניהו והנשיא אובמה הייתה עייפה, עד כדי מנומנמת. שני המנהיגים ישבו לצד זה מול המצלמות ודקלמו את אותם טקסטים מוכרים לעייפה שנשמעים בכל פעם שהשניים נפגשים. לא היו הפתעות או חריגות מהתסריט. אובמה דיבר על כך שחשוב לשנות את הסטטוס קוו ולחתור לפתרון עם הפלסטינים. נתניהו מצדו הודה לנשיא על מערכת "כיפת ברזל" והזהיר מפני הסכם גרעין רע עם איראן.

בשעה ששני המנהיגים דיברו למצלמות, עמדו והאזינו לדבריהם שורת בכירים משתי המדינות: סגן הנשיא ביידן, שר החוץ קרי, השגרירים דן שפירו ורון דרמר, היועצת לביטחון לאומי, סוזן רייס ומקבילה הישראלי, יוסי כהן. גם שליחו המיוחד של ראש הממשלה לתהליך השלום, מקורבו עו"ד יצחק מולכו, הצטרף לפגישה. נוכחותו של מולכו בפגישה מרמזת על כך שמלבד איראן והמאבק בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), המנהיגים דנו - גם אם בקצרה - בסוגיה הפלסטינית.

ביקור ראש הממשלה בארה"ב - עוד כותרות:
אובמה לנתניהו: "חייבים לשנות את הסטטוס קוו בעזה"
נתניהו הציג עוד תמונה: "זה לא דאעש - זה חמאס"
נתניהו באו"ם: "אבו מאזן שותף לפשעי המלחמה של חמאס"
נאום נתניהו באו"ם היה מצוין - אז מה? | דעה

פגישת בנימין נתניהו והנשיא ברק אובמה – הבית הלבן, אוקטובר 2014. AP
לא היו הפתעות או חריגות מהתסריט. אווירה מנומנמת. אובמה ונתניהו בפתח פגישתם בבית הלבן, הערב/AP

האמירה היחידה של נתניהו שהצליחה לעורר עניין כלשהו בתחילת הפגישה נגעה לשיתופי פעולה אפשריים בין ישראל לבין מדינות ערב, נושא שראש הממשלה מדבר עליו יותר ויותר בחודשים האחרונים. שלשום בעצרת האו"ם הוא התייחס לשיתופי פעולה כאלה כאילו אין שום קשר בינם לבין הנושא הפלסטיני, והבהיר כי מימושם תלוי ב"שינוי דיסקט" בעולם הערבי. היום בבית הלבן, אולי כדי לרצות את שומעיו, הוא היה מפויס יותר, הדגיש כי הוא מחויב לפתרון שתי המדינות וקשר בין שינוי ביחסים עם מדינות ערב לבין פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

לכאורה, מדובר בהתבטאות חשובה שמצביעה על מדיניות חדשה מצד נתניהו, אבל בממשל האמריקני ממש לא מתרגשים מהדברים. אחרי חמש שנים שבמהלכן אובמה ונתניהו מתקוטטים בנושא הפלסטיני, נקודת המוצא בבית הלבן היא שאצל ראש ממשלת ישראל, דיבורים לחוד ומעשים לחוד. מול המצלמות נתניהו נמצא מרחק פסיעה מאימוץ יוזמת השלום הסעודית, אבל בתחום המעשי הוא נמצא מרחק מכרז או שניים ממניעה סופית של חלוקת ירושלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
פגישת בנימין נתניהו והנשיא ברק אובמה – הבית הלבן, אוקטובר 2014. GettyImages
קרי, רייס וביידן מאזינים לדברי אובמה ונתניהו/GettyImages

האמריקנים סבורים כי ההבדל בין המילים של נתניהו לבין מעשיו, שבולט כל כך בנושא הפלסטיני, נכון גם בסוגיה האיראנית. נתניהו אמר כי הוא "מאמין ומקווה" שארצות הברית לא תאפשר לאיראן להישאר מדינת סף-גרעינית. ההתייחסות של אובמה לנושא הייתה קצרה, כמעט אגבית, ללא כל התחייבות. על האפשרות שישראל תפציץ באיראן כבר מזמן לא מדברים פה ברצינות. בישראל מבינים שההסכם שהולך ומתגבש עם האיראנים רחוק מלהיות מושלם, ומבינים גם שאין יותר מדי מה לעשות בנדון.

פגישה של כשעה, עם הצהרות ממוחזרות בתחילה

בשורה התחתונה, התחושה שהותירה הפגישה היא ששני המנהיגים נפגשו בעיקר משום שהימנעות מפגישה הייתה יוצרת סקנדל מיותר. הרפובליקנים היו תוקפים את אובמה, ערב הבחירות לקונגרס, על פגיעה ביחסים עם ישראל. האופוזיציה בישראל הייתה תוקפת את נתניהו, דווקא אחרי שהבטיח "להציג לעולם את האמת", בהרס היחסים עם ארצות הברית. פגישה של כשעה, עם הצהרות ממוחזרות בתחילה, נראתה לשניהם כאופציה הסבירה ביותר.

בתום הפגישה, לנתניהו נותרה עוד יממה בארצות הברית, שאת רובה הוא יקדיש לריאיונות בתקשורת האמריקנית ואולי גם בערוצי הטלוויזיה בישראל. הפעם הבאה ששני המנהיגים ייפגשו תהיה כבר ב-2015. שניהם לא ממש מצפים לכך בכיליון עיניים.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully