וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה נשאר מהדיבורים היפים של לפיד על אוטובוסים בשבת?

1.10.2014 / 19:56

שר האוצר הבטיח לנפץ את זכות הווטו של המפלגות הדתיות, ולהוביל להפעלת תחבורה ציבורית בחגים ושבתות. אולם, בדיקת וואלה! חדשות מעלה כי לא נעשה דבר בשנה האחרונה כדי להעביר את החקיקה

מערכת וואלה!

חילונים רבים, שאינם מחזיקים בכלי רכב פרטי חוו בסוף השבוע האחרון - כמדי שנה בחגים - קשיים משמעותיים בניסיון לפגוש את המשפחה או החברים במשך ארבעת ימי השבתון של ראש השנה, שבהם הייתה התחבורה הציבורית מושבתת. אלה שידם אינם משגת להחזיק מכונית פרטית נאלצו לבחור בין הישארות בבית, לבין ניסיון להגיע לארוחת חג בהליכה ברגל או בנסיעה במונית, שתי אפשרויות שכמובן לא קיימות עבור אנשים הגרים במקום מרוחק מיקיריהם.

הסטטוס-קוו ביחסי דת ומדינה משתק אמנם כל ניסיון לקדם תחבורה ציבורית בשבתות וחגים, אלא שבשונה משנים אחרות, הזעם הציבורי תורגם הפעם למחאה של ממש. קבוצת הפייסבוק "מקדמים את התחבורה הציבורית" זכתה לאלפי לייקים, כשמנהליה ביקשו מגולשים לצלם את עצמם עם שלט המציין כי הם "נצורים" בעירם. עשרות בני אדם נענו לקריאה ושיתפו את תמונותיהם במחאה על מדיניות הממשלה, אשר משקיעה בתחבורה ציבורית 86% פחות מהממוצע העולמי: 1,400 אירו בשנה לתושב לעומת 10,000 בממוצע העולמי - כך על פי נתונים של משרדי התחבורה והאוצר. בהשקעות בכלי רכב פרטיים המגמה הפוכה לחלוטין: ישראל משקיעה עד פי שניים מהממוצע העולמי בתשתיות לתושבים בתחום זה.

וואלה! חדשות - הסיפורים החמים:
גזירות התקציב: קיצוץ בהתנחלויות, יום חינוך ארוך ידחה
להורים לא היה כסף, הילדה לא קיבלה אוכל בצהרון
באיזו עיר בישראל יש הכי הרבה עברייני מין?

יאיר לפיד מציג את תקציב 2015 במסיבת עיתונאים במשרד האוצר. נועם מושקוביץ
הצעת חוק מעולם לא הוגשה. שר האוצר, יאיר לפיד/נועם מושקוביץ

לאור המחאה הציבורית, וואלה! חדשות בדקה את הבטחתו של שר האוצר, יאיר לפיד, שלפיה מפלגתו תצליח לנפץ את זכות הווטו של המפלגות הדתיות בסוגיה, ותוביל להפעלת תחבורה ציבורית בחגים ושבתות. בשנתיים האחרונות, גם לפני וגם אחרי הבחירות לכנסת ה-19, ניהלה מפלגת יש עתיד קמפיין ציבורי נרחב בנושא, שכלל הבטחה להפעיל תחבורה ציבורית באופן מצומצם באזורים חילוניים בימי שבתון. בין היתר, ניהלו חברי הסיעה מסע יחצ"ני תחת הכותרת "אוטובוס השבת של יש עתיד", שבמסגרתו נסעו חברי הכנסת יואל רזבוזוב ובועז טופורבסקי באוטובוס ששכרה המפלגה בחודש אוגוסט 2013 על מנת להביא את תושבי בת ים מהבית אל חוף הים ביום שבת.

ההבטחה המשמעותית ביותר מצד לפיד להפעיל תחבורה ציבורית בשבת הגיעה בדיוק השבוע לפני שנה, אז הצהירו במפלגה כי הם "מנסחים חוק שיאפשר הפעלת תחבורה ציבורית באופן מצומצם בשבת". שבועיים לאחר מכן, עם פתיחת מושב החורף של הכנסת ב-14 באוקטובר 2013 חזר לפיד על ההבטחה לקדם תחבורה ציבורית בשבת, הפעם בקולו. בפתח ישיבת סיעת יש עתיד אמר שר האוצר: "נוביל במושב הזה חקיקה שתאפשר תחבורה ציבורית בשבת בצירי תחבורה ראשיים באזורים חילוניים. זה לא מהלך נגד חרדים, אלא הצעה סוציאלית, כדי שלא נמשיך במצב שבו סבא עשיר יכול לנסוע בשבת לבקר את הנכדים שלו וסבא לא עשיר לא". חרף המילים היפות דבר בשטח לא נעשה, והצעת חוק כזו מעולם לא הוגשה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אוטובוס השבת של יש עתיד בבת ים. פייסבוק, אתר רשמי
חברי הכנסת של יש עתיד עם תושבי בת ים, אוגוסט 2013/אתר רשמי, פייסבוק

לאחרונה דווח שוב כי במפלגה "מתכוונים" להגיש את החוק עם פתיחת מושב החורף, אך היוזמת, חברת הכנסת רות קלדרון, נחשבת לחסרת כל השפעה פוליטית וסיכוייה של ההצעה לעבור ללא התערבות אישית של השר לפיד ושל שאר שרי יש עתיד, בין אם בחקיקה ממשלתית ובין אם באולטימטום לראש הממשלה, הם אפסיים. הצעה דומה שהגיש חבר הכנסת ניצן הורוביץ ממרצ נדחתה בוועדת השרים לענייני חקיקה בחודש יוני השנה. שרי יש עתיד תמכו בהצעה, ואילו שרי הבית היהודי והשרה לימור לבנת התנגדו. שרי ישראל ביתנו והשרה ציפי לבני נמנעו.

במפלגת יש עתיד בחרו שלא להשיב לפניות חוזרות ונשנות מצד וואלה! חדשות בשאלה מה נעשה בשנה שחלפה מאז הבטיחה הסיעה להעביר חקיקה שתאפשר תחבורה ציבורית בשבת, ועד היום.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully