וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא החדש של אפגניסטן הושבע ברקע הפיגועים בקאבול

29.9.2014 / 12:48

אשרף ראני ינהיג את המדינה יחד עם יריבו ממערכת הבחירות, עבדוללה עבדוללה. בארה"ב מצפים שהממשל החדש יחתום על הסכם שיאפשר ל-10,000 חיילים אמריקנים להישאר במדינה

נשיא אפגניסטן אשרף ראני אחמדזאי בטקס השבעתו עם נשיא בית המשפט העליון סלאם עזימי - קאבול, 29 בספטמבר 2014. רויטרס
הנשיא אשרף ראני/רויטרס

נשיא אפגניסטן, אשרף ראני אחמדזאי, הושבע הבוקר (שני) לתפקידו בטקס שנערך בבירה קאבול. הוא מחליף את חמיד כרזאי, שהנהיג את המדינה מאז הפלישה האמריקנית אחרי פיגועי 11 בספטמבר 2001, והיה הנשיא הראשון בתולדותיה שנבחר בבחירות חופשיות.

בארה"ב מצפים מהממשל החדש באפגניסטן לחתום על הסכם ביטחוני, שיאפשר ל-10,000 חיילים להישאר במדינה גם אחרי הנסיגה הצפויה של הכוחות בסוף 2014. זמן קצר לפני טקס ההשבעה, נהרגו לפחות ארבעה בני אדם בפיגוע סמוך לשדה התעופה של קאבול. מכונית ממולכדת נוספת התפוצצה במחוז פקטיה שבמזרח המדינה, ואנשי טליבאן הסתערו על מתחם ממשלתי במחוז. שניים מהם נהרגו בחילופי אש עם המשטרה.

ראני, לשעבר כלכלן בבנק העולמי, הושבע בתום שישה חודשים של מחלוקת סוערת על תוצאות הבחירות לנשיאות, בינו לבין המועמד השני עבדוללה עבדוללה. מערכת הבחירות הסתיימה ללא הכרעה ברורה, והשניים החליפו האשמות בדבר זיופים, למרות שמשקיפים חיצוניים קבעו כי היא התנהלה בצורה הוגנת.

כותרות נוספות על אפגניסטן
שבעה גברים נידונו למוות בגין אונס קבוצתי
גנרל אמריקני נרצח על-ידי חייל אפגני בקאבול

זירת פיגוע התאבדות – קאבול, אפגניסטן, ספטמבר 2014. רויטרס
ילדה מציצה מחלון בית שניזוק בפיגוע, הבוקר בקאבול/רויטרס

נציגים של האו"ם סייעו לוועדת הבחירות האפגנית לבצע ספירה חוזרת של הקלפיות, שבה נקבע כי ראני קיבל 55% מהקולות. שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, סייע לצדדים להיכנס למשא ומתן ארוך, שבסופו גובש עבור עבדוללה תפקיד חדש - "המנהל הכללי", מעין סגן בכיר לנשיא. עבדוללה יוכל למנות סגן, שישמש כראש הממשלה.

אחת הסוגיות המסקרנות ביותר בשלטון העתידי של אשרף ראני, תהיה התפקיד שתתפוס בו הגברת הראשונה. רעייתו, רולה, היא לבנונית-אמריקנית, שנאמה בכמה מעצרות הבחירות שלו ונחשבת לתומכת בזכויות האישה. אלא שהחברה האפגנית היא אחת השמרניות ביותר בעולם בכל הנוגע לסוגיה זו. רעייתו של הנשיא היוצא הייתה אמנם רופא בכירה, אך הוסתרה מהציבור במשך רוב ימי שלטונו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully