וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלכה אליזבת לסקוטים: "חשבו על עתידכם"

בהתבטאות פומבית ראשונה בנושא פנתה המלכה, השוהה בימים אלו בסקוטלנד, לציבור המצביעים במשאל העם על היפרדות מבריטניה. הסקרים האחרונים מצביעים על יתרון למתנגדי הפירוק

המלכה אליזבת השנייה בהלוויית מרגרט תאצ'ר, לונדון, 17 אפריל 2013. Olivia Harris, GettyImages
המלכה אליזבת/GettyImages, Olivia Harris

המלכה אליזבת התייחסה אמש (ראשון) לראשונה באופן פומבי למשאל העם שתקיים ביום חמישי הקרוב סקוטלנד על היפרדות מבריטניה. "אני מקווה שהאנשים (בסקוטלנד) יחשבו בזהירות רבה על עתידם", אמרה המלכה, ששוהה בימים אלה בטירת בלמורל שבמדינה, כחלק מחופשת הקיץ השנתית שלה.

הסקרים האחרונים שפורסמו בנוגע למשאל העם מצביעים על עצירת הסחף לכיוונם של הלאומנים ועל יתרון קל למתנגדי פירוק הממלכה המאוחדת. עם זאת, התוצאות עדיין צמודות ובשני המחנות ינסו לשכנע את המתלבטים עד לרגע האחרון. בשלושה מתוך ארבעה סקרים שפורסמו הלילה, זכו היוניוניסטים, מתנגדי העצמאות, ביתרון, ואילו רק באחד נרשם יתרון קל ללאומנים הסקוטים.

עוד על משאל העם בסקוטלנד:
4 ימים למשאל העם בסקוטלנד: יתרון קל לפרו-בריטים
כיצד תיראה סקוטלנד ביום שאחרי העצמאות מבריטניה?
קמרון: אל תיפרדו רק בגלל "השמרנים המזורגגים"

12 אלף איש הפגינו באידנבורו, סקוטלנד, נגד עצמאות המדינה, ספטמבר 2014. רויטרס
הפגנה בעד עצמאות סקוטלנד באדינבורו, השבוע/רויטרס

ההפרש הגדול ביותר היה בסקר שנערך על ידי ארגון "Better Together", התומך באיחוד, וממנו עלה כי 53.5% מתנגדים לעצמאות לעומת 46.5% שתומכים בה. הסקר היחיד שבו זכו הלאומנים ביתרון, שבוצע עבור העיתון "הסנדיי טלגרף", הצביע על 54% תמיכה למחנה שלהם, אך הוא התבסס על מדגם של 705 איש בלבד, קטן ממדגמם של רוב הסקרים האחרים. כל הסקרים לא מנו את קולותיהם של המתלבטים והם יהיו המטרה של המחנות בימים הקרובים.

ביום רביעי בשבוע שעבר התבטא בחריפות ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, נגד עצמאותה של סקוטלנד. בשיחה עם עיתונאים באדינבורו, קרא קמרון למצביעים "לא להשתמש במשאל הזה כדי להעיף את השמרנים המזורגגים", לדבריו. "מאחר שזו הצבעה, יש אנשים שחושבים שזה כמו בבחירות הכלליות - אתה מקבל החלטה וחמש שנים לאחר מכן אתם יכולים לקבל החלטה אחרת - ואם נמאס לך מהשמרנים המזורגגים, תן להם בעיטה", אמר קמרון. "אך זו החלטה אחרת לחלוטין מהבחירות הכלליות. זו החלטה לא על חמש השנים הבאות, זו החלטה למאה השנים הבאות".

קמרון, שנראה בחלקים מנאומו על סף דמעות, התחנן בפני הבוחרים להבין את גודל ההחלטה שיקבלו, ואמר כי לבו יישבר אם המצביעים יכריעו בעד עצמאות סקוטלנד. הוא הזהיר כי לסקוטלנד ייגמר הכסף אם תבחר בעצמאות, כי לונדון תסרב ליצור מטבע משותף עם אדינבורו. הוא אמר כי הממלכה הבריטית עוצרת "את נשימתה בעוד שהעם הסקוטי מקבל את החלטתו", והוסיף כי המצביעים יבינו בהמשך, שהחלטתם היא בלתי הפיכה.

(עדכון ראשון: 22:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully