וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד תיראה סקוטלנד ביום שאחרי העצמאות מבריטניה?

ביום חמישי יערך משאל עם שבו ייקבע אם הממלכה המאוחדת תתפרק אחרי 307 שנה. מה צפוי לקרות בתרחיש שכזה? שמה של בריטניה ישתנה? המלכה תישאר? והאם תצורף המדינה החדשה לאיחוד האירופי?

ראש ממשלת סקוטלנד אלכס סלמונד בקמפיין למען עצמאות. רויטרס
ראש הממשלה הסקוטי, אלכס סלמונד, בקמפיין תמיכה בלאומנים/רויטרס

ביום חמישי הבא יצביעו תושבי סקוטלנד במשאל עם שיקבע אם יתנתקו מבריטניה לאחר איחוד שנמשך ב-307 השנים האחרונות. על פי הסקרים האחרונים, ישנה עליה ללאומנים המבקשים עצמאות מהממלכה המאוחדת, אך מה יקרה אם הסקוטים אכן יחליטו להיפרד מבריטניה?

על פי החלטת המפלגה הלאומית הסקוטית, יום העצמאות של המדינה יהיה ה-24 במרץ 2016. מאחורי הקלעים, אמור להתחיל משא ומתן מידי על הדרך שבה תעזוב סקוטלנד את האיחוד. ראש הממשלה הסקוטי, אלכס סלמונס, אמר כי סגנו ניקולה סטרג'ון ינהל את השיחות מטעמם של הלאומנים, אך בלונדון לא הודיעו מי ייצג אותם במשא ומתן.

סוגיה נוספת שעולה מאפשרות העצמאות הסקוטית היא שמה של בריטניה, שייתכן שישונה מ"הממלכה המאוחדת" ל"יתר הממלכה המאוחדת", כששני שמות נוספים – "הממלכה המאוחדת נמשכת" ו"הממלכה המאוחדת העתידית" – עלו כאפשרויות. עם זאת, ייתכן שהשם הנוכחי יוותר על כנה גם במקרה שבו הלאומנים יזכו במשאל העם. לגבי קיומה של המלוכה בסקוטלנד – הלאומנים כבר הודיעו כי לא יתנגדו לכך שהמלכה אליזבת' תהיה גם "מלכת סקוטלנד", וגם ארמון בקינגהאם מסר כי המלכה היא ניטרלית מבחינה פוליטית ולא תתערב בסוגיית העצמאות. עם זאת, ישנה אפשרות שבעתיד יתקיים משאל עם נפרד על המשך המלוכה.

סקוטלנד תיפרד מבריטניה? לקריאה נוספת
קמרון: אל תיפרדו רק בגלל "השמרנים המזורגגים"
לחץ בממלכה: קמרון ייצא לביקור חירום בסקוטלנד
לונדון נגד עצמאות סקוטית: "צעד נבון - או נואש?"

המלכה אליזבת השנייה צופה ביריד משחקים – 6 בספטמבר, סקוטלנד. GettyImages
הלאומנים הודיעו שלא יתנגדו שתמשיך לכהן כמלכתם. אליזבת', ביריד משחקים בסקוטלנד, השבוע/GettyImages

עניין אחר שבו תצטרך הממשלה העתידית באדינבורו לעסוק הוא שאלת הצטרפות המדינה לאיחוד האירופי. הלאומנים טוענים שקבלתם לאיחוד היא ודאית, אולם ייתכן שהם ייתקלו בקשיים. הסכמי האיחוד לא עוסקים במקרה שבו אחת מהמדינות מתפרקת, ומבריסל כבר נמסר כי סקוטלנד תצטרך להגיש בקשה על מנת לחבור לאיחוד.

התהליך צפוי להיות איטי בשל הדיון שיתקיים על האפשרות שסקוטלנד תוכל לצאת מגוש היורו, שאליו אמורות כל חברות האיחוד להיכנס כשהתנאים במדינות יבשילו לכך, ובשל החשש במדינות כמו ספרד ובלגיה, שגם בהן פועלות תנועות בדלניות. העובדה שתקנות האיחוד כבר מתקיימות בסקוטלנד אמורה להקל על המשא ומתן בין הצדדים, אך בזמן שסלמונד טוען כי ההצטרפות לאיחוד יכולה להתבצע תוך 18 חודשים, אישור המהלך על ידי 28 צפוי להימשך זמן רב יותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
דיוויד קמרון בסקוטלנד 10 בספטמבר 2014. רויטרס
בבריטניה מאיימים להטיל וטו על צירוף סקוטלנד לנאט"ו. ראש הממשלה הבריטי דיוויד קמרון/רויטרס

כמו כן, מזכ"ל נאט"ו, אנדרס פו ראסמוסן, הבהיר כי סקוטלנד עצמאית לא תתקבל לברית באופן מידי. היא תזדקק להגשת בקשת חברות בנאט"ו, וכל 28 מדינות הברית יצטרכו לאשר פה אחד את הרחבתה, כשתהליך כזה עלול לקחת שנים רבות. בנוסף לכך, שרים בריטים איימו להטיל וטו על צירוף סקוטלנד לנאט"ו, אם זו תמשיך בהתעקשותה לפנות את בסיס חיל הים של מחופה המערבי, שבו מוחזק הנשק הגרעיני של בריטניה.

מבחינת המטבע שבו ישתמשו אזרחי סקוטלנד, ראש הממשלה סלמונד אמנם מתעקש כי הם יוכלו להמשיך ולשלם בפאונד הבריטי, אך שלוש המפלגות הגדולות בפרלמנט הבריטי – השמרנים, הלייבור והליברל-דמוקרטים – שללו אפשרות שכזאת. אפשרויות אחרות שעומדות בפני סקוטלנד היא להשתמש בפאונד משלם עצמם, מה שעלול לפגוע בביטחון הכלכלי, להצטרף ליורו או ליצור מטבע חדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully