וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לונדון נגד עצמאות סקוטית: "צעד נבון - או נואש?"

הממשלה הבריטית הציעה לסקוטים סמכות מיסוי נרחבת, בניסיון להשפיע על ההצבעה במשאל העם. המדיניות המוניטרית עומדת בלב הדיון הער. בצפון אירלנד "לא רוצים לאבד חבר משפחה"

הפגנות לקראת משאל העם בסקוטלנד, אדינבורו. רויטרס
מפגינים "בעד" ו"נגד", היום באדינבורו/רויטרס

בניסיון למנוע את עצמאותה של סקוטלנד והיפרדותה מהממלכה הבריטית, הממשלה בלונדון הציעה לרשויות הסקוטיות את הסמכות להעלות מסים ולקבוע רמת מינימום להוצאות הממשלתיות לתקציב הרווחה – כך נחשף הערב (שני) ברשת ITV) הבריטית. "כעת, נותר לראות אם מדובר בהצעה נבונה, או במעשה נואש", הוסיף כתב הרשת, טום בראדבי.

בתוך כך, הרוחות בממלכה, ומחוצה לה, סוערות לקראת ההצבעה במשאל העם ביום חמישי הבא. ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, אמר כי במהלך ועידת נאט"ו שנערכה בשבוע שעבר, נציגי מדינות רבות הביעו דאגה בנוגע לעצמאות סקוטית. "הרוב המכריע של בעלות בריתנו הבהירו כי ההחלטה היא בידי העם בסקוטלנד, אך הם מקווים שנישאר יחד", אמר בדיון בפרלמנט.

עוד בוואלה! חדשות:
פאניקה בלונדון מחשש שסקוטלנד תכריז על עצמאות
המרד הסקוטי: נפט ונשק גרעיני עומדים להצבעה

דגלי סקוטלנד בברוויק-אפון-טוויד, על גבול אנגליה. רויטרס
דגלי סקוטלנד בעיירה ברוויק-אפון-טוויד, סמוך לגבול אנגליה, אתמול/רויטרס

פיטר רובינסון, ראש ממשלת צפון אירלנד, חלק מהממלכה הבריטית, טען מצדו כי יעשה כל שביכולתו על מנת לעודד את המצביעים הסקוטים לא לעזוב את הממלכה המאוחדת. לדבריו, יהיה זה טראגי לאבד "חבר משפחה", אשר יש לו כל כך הרבה במשותף עם צפון אירלנד.

ובאי הבריטי, הדיונים היום סבבו על כסף. ראש הממשלה הסקוטית ומנהיג המפלגה הלאומית הסקוטית, אלכס סלמונד, המשיך לטעון כי סקוטלנד עצמאית תמשיך לחלוק בנק מרכזי עם הממלכה, כמו גם מטבע – לירה שטרלינג. מנהיגי שלושת המפלגות הגדולות בלונדון, עם זאת, הבהירו כי לא יהיו מוכנים לקבל איחוד מוניטרי.

עם התקרבות התאריך לקיום משאל העם – 18 בספטמבר – נדמה ששאלת המטבע הסקוטי העתידי תופסת את מקומה במרכז הדיון. אלא אם המנהיגים בווסטמינסטר יחזרו בהם, הסקוטים יאלצו לבחור בין אימוץ חד-צדדי של הליש"ט, או הקמת בנק מרכזי עצמאי והנפקת מטבע חדש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ראש ממשלת סקוטלנד אלכס סלמונד בקמפיין למען עצמאות. רויטרס
ראש ממשלת סקוטלנד, אלכס סלמונד, עם עוגיות "כן" לעצמאות סקוטית/רויטרס

גורמים באיחוד האירופי הזהירו כי אם סקוטלנד תאמץ את הפאונד, הצעד "יחריב את הסיכויים" להצטרף לאיחוד האירופי – מרכיב מרכזי במדיניות העתידית שמציע סלמונד. הנציב לשעבר לעניינים מוניטריים בבריסל, אולי רן, הבהיר כי סקוטלנד תהיה חייבת לאמץ את האירו על מנת להצטרף לאיחוד, והיא תוכל לעשות זאת רק אם תקים רשות מוניטרית עצמאית.

נשיא הנציבות האירופית, חוזה מנואל ברוסו, מסר היום כי אם תקבל עצמאות, סקוטלנד תהיה חייבת לעזוב את האיחוד האירופי ולהגיש מועמדות מחדש. כך גם נמסר לגבי ברית נאט"ו. "אם חלק מהטריטוריה של מדינה חברה אינה עוד חלק מאותה מדינה, אמנות האיחוד האירופי אינן חלות עליה עוד", הסביר ברוסו.

ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון – ספטמבר 2014. EPA, מערכת וואלה! NEWS
"מקווים שנישאר יחד". דיוויד קמרון/מערכת וואלה! NEWS, EPA

עם זאת, לא היו בפיו חדשות משמחות לסקוטים התומכים בעצמאות: "זה יהיה קשה מאוד להשיג את אישורן של כל המדינות החברות. אני מאמין שזה יהיה קשה מאוד, אם לא בלתי אפשרי". ספרד, למשל, צפויה להתנגד לצעד, בשל החשש שהוא יעורר דרישות בדלניות מצד מחוז קטלוניה. אולם סלמונד נחוש להצליח, ולדבריו אף יוכל להבטיח באמצעות משא ומתן עם המדינות החברות הצבעה בעד קבלה מחודשת לאיחוד עוד לפני הכרזת העצמאות בחודש מרץ 2016.

אפשרות פשוטה יותר, לטענת כלכלנים רבים, היא הנפקת מטבע סקוטי חדש על ידי בנק מרכזי עצמאי, אשר יאפשר שליטה מדויקת יותר במדיניות הכלכלית במדינה. המומחים מסבירים כי הקמת בנק מרכזי אינה צעד מסובך, והממשלה באדינבורו כבר החלה לתכנן את הקמת "הרשות המוניטרית הסקוטית".

וים בונסטרה, כלכלן בכיר בבנק ההולנדי "רבובנק", העריך כי לסקוטלנד לא תהיה בעיה "למצוא את האנשים הנכונים". לדבריו, "במובן הטכני, במהלך תקופת מעבר של שנתיים, כמובן שניתן להקים בנק מרכזי".

ראש ממשלת סקוטלנד אלכס סלמונד בקמפיין למען עצמאות. רויטרס
"במהלך תקופת מעבר של שנתיים, כמובן שניתן להקים בנק מרכזי". סלמונד/רויטרס

אולם פרופ' רונלד מקדונלד, מרצה לכלכלה באוניברסיטת גלזגו, טען כי הקמת מאגרים כלכליים עשויה להיות בעייתית יותר. מדינות נורדיות בקנה מידה דומה נהנות ממאגרים בשווי של כ-40 מיליארד לירות שטרלינג, ואילו חלקה היחסי של סקוטלנד במאגרים הבריטיים עומד על כשישה מיליארד בלבד. לדברי מקדונלד, "על מנת לפצות על כך, יהיה צורך בתכנית צנע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully