וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקשה להתרגל? פרס פרש, אך ממשיך להתנהג כנשיא

נפגש עם האפיפיור, נואם בכנסים ומתחזק מערך דוברות: לא כולם רואים בעין יפה את פעלתנותו של "נשיא הצללים", ש"מגמד את ריבלין". יש החושדים בכוונות פוליטיות, לנוכח ציר שנרקם עם "יש עתיד"

מערכת וואלה!

מתקשה להיפרד מתפקיד "האזרח מספר 1"? נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס עוסק בשבועות שחלפו מאז שעזב את בית הנשיא בפעילות אינטנסיבית בזירה המדינית והפוליטית. הוא נפגש עם מנהיגים ושליחים מרחבי העולם, נואם בכנסים ומחזיק מערך דוברות פעיל במיוחד. ואולם, לא כולם רואים בעין יפה את הפעלתנות של הנשיא לשעבר בן ה-91: פוליטיקאים בכירים בימין כינו את פרס "נשיא צללים" והביעו תמיהה על כך שהנשיא לשעבר, לדבריהם, ממשיך להתנהל כאילו הוא הנשיא בפועל.

עוד בוואלה! חדשות:
צה"ל יחקור הרג הילדים בחוף בעזה והפגיעה במוסד אונר"א
מכה לפרקליטות: מוטי חסין זוכה מהרצח במסעדה בבת ים
מפקד המורדים הנאבקים בדאעש נרצח בפיגוע התאבדות

נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס והאפיפיור פרנציסקוס בפגישה בוותיקן. 4 בספטמבר 2014. AP
פגישת עבודה מיוחדת. שמעון פרס עם האפיפיור פרנציסקוס בוותיקן, בשבוע שעבר/AP

בשבוע שעבר קיים פרס פגישת עבודה מיוחדת עם האפיפיור פרנציסקוס, שבמהלכה דנו השניים במאבק הבינלאומי בטרור ובמאמצים לקידום שלום בין ישראל לפלסטינים. בחודש שעבר הפיצה לשכתו הודעה על "פגישת עבודה מדינית" שקיים הנשיא לשעבר עם שליח הקוורטט למזרח התיכון, טוני בלייר, שבמהלכה דנו השניים בצעדים הנחוצים להפסקת הלחימה ברצועת עזה. "על פניו, מדובר בפגישת עבודה בין שני אנשים שלא ברור על מה יש להם לעבוד ביחד", אמר לוואלה! חדשות גורם ישראלי בכיר. לדבריו, "בלייר לפחות מתהדר בסמכות של הקוורטט, כביכול, אבל לא ברור באיזו סמכות פרס עורך אתו פגישה מדינית ודן אתו בסוגיות הללו".

הפעלתנות המדינית של פרס מרגיזה במיוחד שרים וחברי כנסת משורות הימין. בכיר בליכוד אמר היום לוואלה! חדשות: "זו בדיחה, ככל הנראה האיש לא מבין שהוא סיים את תפקידו ויש לישראל נשיא חדש". חבר כנסת אחר הוסיף: "זכותו של נשיא לשעבר לקדם רעיונות, אך הקמפיין של פרס מגמד את מעמד הנשיא הנבחר. ישנם דברים השמורים לנשיא מכהן, ונראה ששמעון פרס מתעלם מכך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אנשי הלשכה עברו למפלגה

לאחר שעזב את בית הנשיא בסוף יולי, העביר פרס את מוקד פעילותו ל"מרכז פרס לשלום" הממוקם ביפו. המרכז מחזיק זה שנים מערך דוברות פעיל שמקדם את פעילויותיו החינוכיות והחברתיות, אולם מיד לאחר שהנשיא לשעבר "חזר הביתה", החל לפעול מערך דוברות נפרד, תחת הכותרת "לשכת הנשיא לשעבר שמעון פרס". הלשכה החדשה-ישנה מעדכנת בתדירות גבוהה על פגישותיו המדיניות של הנשיא, הופעותיו בציבור וראיונות שהוא מעניק בחו"ל.

טקס הצהרת האמונים של נשיא המדינה העשירי של מדינת ישראל ראובן (רובי) ריבלין, מליאת הכנסת. יולי 2014. נועם מושקוביץ
"מגמד את מעמד הנשיא הנבחר". ריבלין מצהיר אמונים בכנסת, ביולי/נועם מושקוביץ

התנהלותו של פרס מזכירה דפוסים המקובלים בארצות הברית, שם הנשיא לשעבר ביל קלינטון פעיל זה שנים בזירה המדינית ובמקביל מקדם את מועמדותה של רעייתו הילרי לנשיאות. במערכת הפוליטית יש הסבורים שגם הפעילות הנמרצת של הנשיא לשעבר פרס קשורה למהלך פוליטי. בשבועות האחרונים התרקם ציר בין הנשיא לשעבר לבין מפלגת יש עתיד, לאחר שחמישה מאנשי לשכתו של פרס החלו לעבוד במפלגה.

איילת פריש, ששימשה דוברת בית הנשיא, היא כיום יועצת התקשורת הבכירה של יש עתיד. עם זאת, בשבוע שעבר היא הצטרפה דווקא לנשיא פרס בטיסתו לאיטליה, שם פגש את האפיפיור. שני אנשים נוספים שעבדו עם פריש בדוברות בית הנשיא, עפרי אליהו ויאיר זיוון, נקלטו גם כן כדוברים בשורות יש עתיד. עידו שריר, ששימש מנכ"ל בית הנשיא, מונה לאחרונה למנכ"ל משרד המדע והטכנולוגיה, תיק שמחזיקה המפלגה. כמו כן, יועצו המדיני הוותיק של פרס, אבי גיל, החל לייעץ גם לשר האוצר לפיד, כפי שפורסם לאחרונה ב"גלובס". גורמים מדיניים אומרים כי לגיל השפעה ניכרת על הגברת פעילותו של לפיד בתחום המדיני בשבועות האחרונים.

אולם לצד הביקורת, יש מי שמשבחים את פרס על תרומתו למאמצי ההסברה של ישראל בעולם, ומזכירים פרס הוא עדיין אחד הישראלים הפופולריים ביותר בחו"ל.

"ממשיך לסייע למדינת ישראל"

מלשכתו של פרס נמסר בתגובה: "שמעון פרס שירת את מדינת ישראל כ-70 שנה בכל התפקידים הבכירים ובראשם ראש ממשלה, נשיא מדינה, שר ביטחון, וכיהן כשר כמעט בכל משרדי הממשלה. כחתן פרס נובל לשלום וכמדינאי בעל שם ומעמד בינלאומי, הוא ממשיך לפעול בכל הזירות – מדינית, כלכלית חברתית ולשרת ולסייע למדינת ישראל גם ממרום 91 שנותיו.

שר האוצר יאיר לפיד נפגש הבוקר עם נשיא המדינה שמעון פרס וביקש לפרוס בפניו את עיקרי התכנית לשוויון בנטל. מרץ 2014. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
הדוברת לשעבר היא עכשיו יועצת. פרס עם לפיד, בחודש מרץ/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

"עם סיום תפקידו האחרון כנשיא המדינה אמר פרס כי הייתה לו זכות גדולה במשך 70 שנים לשרת את הציבור וגם עם סיום תפקידו אין בכוונתו 'ללכת לטייל בים', כדבריו, אלא ימשיך לשרת את מדינת ישראל ולענות בחיוב לבקשות עזרה וסיוע בזירה המדינית, הכלכלית, במשיכת השקעות זרות למדינת ישראל, בפתיחת דלתות עבור חברות ישראליות בשווקים הבינלאומיים ועוד.

"לשכתו של שמעון פרס ממוקמת במרכז פרס לשלום ביפו ואליה מתקבלות בקשות רבות ממנהיגי מדינות, בכירי ממשל בעולם ומשרד החוץ להיפגש עמו, וכן עשרות פניות בשבוע לשאת דברים בכנסים שונים בפני אזרחים, זרועות הביטחון, אקדמיה וחברות בינלאומיות בנוסף לבקשות לראיונות עם כלי התקשורת העולמיים.

"פרס רואה זכות גדולה לשרת את מדינת ישראל ואזרחי ישראל, כך למשל נפגש בשבוע שעבר עם האפיפיור ודן עמו בקידום המלחמה העולמית בטרור, וכמו כן הופיע בכנס כלכלי גדול באיטליה ונשא דברים בגנות חמאס ובזכותה של מדינת ישראל להילחם בטרור ולהגן על אזרחיה.

נשיא המדינה שמעון פרס מקבל את מדלית החירות הנשיאותית מנשיא ארצות הברית ברק אובמה בבית הלבן וושינגטון, יוני 2012. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
פופולרי בחו"ל. נשיא ארה"ב אובמה מעניק לפרס את מדליית החירות, ב-2012/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

"בהקשר לאמירה של גורמים פוליטיים כי סדר יומו של פרס מערער על נשיא המדינה המכהן, הרינו להדגיש כי שמעון פרס מעריך מכבד ומוקיר את הנשיא העשירי רובי ריבלין. בין השניים שוררים יחסי ידידות עמוקים, ופרס אף ביקש מצוות יועציו ולשכתו להמשיך ולסייע לנשיא ריבלין ולצוותו בחודשים הראשונים לכהונה בכל שיידרש ומתוך אמונה כי רובי ריבלין הוא נשיא מכובד, מוערך וראוי למדינת ישראל. סדר יומו ופעילותו של שמעון פרס אינו קשור להיותו נשיא לשעבר. הוא אינו עוסק בפעילויות של נשיא, אלא ממשיך, מקדם ומסייע למדינת ישראל בכל הזירות כפי שנהג עוד בטרם היה נשיא המדינה".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il
לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

עוד במהדורה:

האם הבאזז סביב אייפון 6 מוצדק? עיני העולם כולו היו נשואות אתמול לקופרטינו, קליפורניה, כשטים קוק, מנכ"ל אפל, חשף את שני הסמארטפונים החדשים - האייפון 6 והאייפון 6 פלוס. אפל הציגה שלל חידושים ושיפורים בסמארטפונים, כשמרבית תשומת הלב הופנתה לשעון החכם ולאפליקציית התשלומים של המכשירים החדשים. מכירת המכשירים תתחיל רק בעוד כשבוע - לרוץ ולקנות או לחכות? מה חושבים מבקרי הטכנולוגיה על האייפון החדש?

חתונה או השקה? אירוע ההשקה של אפל התנגש באיחודם של נינט טייב ויוסי מזרחי. מהדורת וואלה! חדשות בדקה - מה עניין יותר את הישראלים, אייפון 6 או חתונתם של הפאוור קאפל החדש של הרוק הישראלי? צפו בתגובות המשעשעות.

החורף הזה תלבשו כרבולית: בזמן שבחוץ עדיין מזיעים, בחנויות הבגדים כבר החליפו את קולקציית הקיץ בסוודרים, מעילים ומגפיים. מטרנד האוברסייז שכולל מעילי שמיכה (!) ועד לחזרתן של הפרוות למורת רוחם של פעילי זכויות בעלי החיים. רוני ודנאי, כתבת וואלה! אופנה, עם כל מה שאתם צריכים לדעת על אופנת סתיו-חורף 2014.

התחזית: הלילה מעונן חלקית, מחר ללא שינוי של ממש בטמפרטורות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully