וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחות באוקראינה: הפסקת אש או החרפת הסנקציות?

נשיא אוקראינה ומנהיגי הבדלנים אותתו בזהירות רבה כי הם מוכנים ליישם הפסקת אש. העיניים נשואות לשיחות השלום במינסק ולוועידת נאט"ו, שמשם עשויות לצאת סנקציות נוספות על רוסיה

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(אובמה, אתמול: "על נאט"ו להתחייב לביטחונה של אוקראינה")

נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו הצהיר היום (חמישי) כי יורה לכוחותיו הנלחמים בבדלנים הפרו-רוסים במזרח המדינה להפסיקת את האש החל ממחר, בצעד ראשון לקראת יישום "תכנית שלום" לסיום המשבר באוקראינה. בדברים שנשא בוועידת נאט"ו בוויילס, בריטניה, הבהיר פורושנקו כי הפסקת האש מותנית בקיום הפגישה המתוכננת במינסק, בירת באלרוס, בהשתתפות נציגי אוקראינה, רוסיה והארגון האירופי לשיתוף פעולה ולביטחון (OSCE).

הסלמה: נאט"ו תבצע תרגיל צבאי באוקראינה

"בשעה 14:00, בהינתן שהפגישה במינסק תתקיים, אקרא למטה הכללי ליישם את הפסקת האש המחייבת את שני הצדדים, בתקווה שיישום תכנית השלום תחל מחר גם כן", אמר הנשיא, על רקע המתיחות הקשה בין מדינות אירופה והמערב לבין רוסיה בנוגע למשבר באוקראינה.

עוד כותרות מהעולם בוואלה! חדשות:
לוחם דאעש שנמלט: "חבריי המחבלים בדרך לאירופה"
מנהיג אל-קאעדה הכריז על הקמת "שלוחת ג'יהאד" בהודו
נאט"ו: ממתינים לבקשה מעיראק כדי לפעול נגד דאעש

חיילי צבא אוקראינה במזרח המדינה, 3 בספטמבר. רויטרס
חיילי אוקראינה במזרח המדינה, אתמול/רויטרס

הצהרות דומות נשמעו גם מצד מנהיגי המורדים, שהבהירו כי ינצרו את האש אם ייחתם הסכם עם קייב בשיחות הנערכות במינסק. אלכסנדר זחרצ'נקו, מנהיג "הרפובליקה העממית של דונייצק", ואיגור פלוטינסקי, מנהיג "הרפובליקה העממית של לוהנסק", שעליהן הכריזו הבדלנים במזרח אוקראינה, הצהירו כי המורדים "מוכנים להורות על הפסקת אש החל משעה 15:00 אם הנציגים האוקראינים יחתמו על התכנית להסדר מדיני לסיום העימות".

בהצהרה שפורסמה באתר האינטרנט של המורדים, הם הוסיפו כי על ההסכם "לפרט כיצד יובטח מילוי הפסקת האש מצד המשטר". מנהיג נוסף המעורב בשיחות עם קייב מסר לסוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס" כי המורדים ינצרו את האש בתנאי שכוחות צבא אוקראינה יעשו כן.

"אם תהיה הפסקת אש אמתית מצדם, אולי גם אנחנו ננצור את האש", אמר אנדריי פורגין, מנהגי הבדלנים בדונייצק. "נראה איך הם מיישמים את הפסקת האש".

חיילי צבא אוקראינה במזרח המדינה, 3 בספטמבר. רויטרס
"אם תהיה הפסקת אש אמתית מצדם, אז אולי אנחנו גם ננצור את האש"/רויטרס

מנהיגי המורדים הציגו היום את דרישותיהם להפסקת אש, בהתאם ל"תכנית שבע השלבים" שהציג אתמול נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. לפי הדיווח ב"אינטרפקס", קראו מנהיגי המורדים ליצור "אזור ביטחוני" שיהיה בפיקוח אנשי OSCE. כמו כן, הבהירו המורדים כי יאפשרו פתיחת מסדרון הומניטרי ויתמכו בהפסקת אש "על מנת להביא ליציבות ולהפסיק את שפיכות הדמים".

בתוך כך, מהבית הלבן נמסר היום כי מנהיגי מדינות נאט"ו הסכימו היום בכינוס ועידת הברית כי יש להטיל על רוסיה סנקציות נוספות בשל פעולותיה במזרח אוקראינה. זאת בעקבות פגישה בין נשיא ארצות הברית ברק אובמה, ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון וראש ממשלת איטליה מתיאור רנצי לפורושנקו.

מנהיגי נאט"ו בוועידת הארגון בווילס. רויטרס
אנגלה מרקל ופרנסואה הולנד בוועידת נאט"ו בווילס, היום/רויטרס

"המנהיגים הצהירו על מחויבותם לגינוי ההפרה המתמשכת של הריבונות האוקראינית מצד רוסיה והסכימו על כך שיש לגרום לרוסיה לשלם יותר על פעולותיה", נמסר מוושינגטון. נשיא צרפת פרנסואה הולנד הוסיף כי מדינות אירופה יחליטו על צעדים נוספים נגד רוסיה בהתאם לאירועי השעות הקרובות והמגעים להפסקת אש במינסק.

אתמול הודיעה ממשלת צרפת על השעיית משלוח נשק לרוסיה במסגרת עסקה למכירת שתי נושאות מטוסים "מיסטרל", שספגה ביקורת קשה מהמערב. "הנשיא קבע כי למרות האפשרות של הפסקת אש, אשר טרם אושרה או נכנסה לתוקף, התנאים שבמסגרתם אושרה העסקה אינם תקפים עוד", נמסר מלשכתו של הנשיא פרנסואה הולנד. היום הבהיר הולנד כי התנאים למימוש העסקה, שנחתמה ב-2011, הם יישום הפסקת אש והגעה להסדר קבע מדיני.

כמו כן, מסר אתמול שר ההגנה של פולין, תומאש סימוניאק, כי תמרון צבאי בהשתתפות חיילים מ-12 מדינות נאט"ו, ובהן ארצות הברית, בריטניה, גרמניה ופולין, ייערך במערב אוקראינה ב-13-26 בספטמבר. לדבריו, התמרון היבשתי "ראפיד טריידנט 14" נקבע לפני זמן רב וייערך באזור לביב. ישתתפו בו גם חיילים אוקראינים, רומנים, מולדובים, בולגרים, ספרדים, ליטאים ונורבגים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully