וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהתחזית על מלחמה בקיץ מתממשת

4.9.2014 / 16:30

במשרד הביטחון צפו בהתפתחויות באזור והתכוננו למלחמה. לאורך כל שלבי המבצע, מרצח הנערים ועד הפסקת האש, העין לא הוסטה ממטרת העל: להכאיב לחמאס

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון מסייר בפיקוד דרום ובאוגדת עזה, 29 באוקטובר 2013. אלון בסון, משרד הביטחון
הניסיון בקיבוץ עזר בלבנון. יעלון במנהרה שנחשפה בחודש מרץ/משרד הביטחון, אלון בסון

במהלך מלחמת לבנון הראשונה בשנת 1982, כבש צה"ל את הרי השו?ף בהר הלבנון מדרום-מזרח לביירות, ושלט בהם עד חורף 1983. על הנסיגה מרכס ההרים פיקד מפקד גדוד 890 של הצנחנים, סגן-אלוף משה (בוגי) יעלון. בין היתר, יעלון צריך היה לשטח את סוללות העפר שגוננו על הכוחות מפני פגיעת טילי נ"ט. הזמן לנסיגה דחק, ונהג ה"שו?פל" עבד באטיות ועיכב את הכוחות בתירוץ שהכלי אינו בנוי למשימה. בוגי הבין כי הנהג חושש מאיום הטילים, ופנה אליו: "אולי אני אצליח לבצע את המשימה?". הנהג, שהיה בעליו של הכלי, התחייב שאם המג"ד יעמוד במילותיו, הוא יתרום כסף למועדון הלוחמים של הגדוד. בוגי סיים את המלאכה באמצעות מהר מהמצופה והנהג תרם לקופת המועדון 10,000 שקלים.

חודשים ספורים לאחר מכן, שוב נאלץ המג"ד יעלון להחליף נהג דחפור על אותם הרים בלבנון במשימה לאיתור שברי טיל מסוג SA-6 שנפל, שהיה עד אז סודי ובגדר אחד האיומים החמורים ביותר על מטוסי חיל האוויר הישראלי. הניסיון של בוגי כאיש אדמה וחבר קיבוץ גרופית בערבה סייעו לו גם בהזדמנות זו.

אחרי 30 שנה

הניסיון הצבאי העשיר של שר הביטחון סייעו לו גם הקיץ, כששורה של מגמות הגבירו את הסבירות לסבב אלים נוסף באזור. התהליכים המדיניים מול הרשות הפלסטינית, המצב המקרטע של חמאס ברצועת עזה, ההסכם הצפוי להיחתם בין המערב לאיראן על פרויקט הגרעין, ועוד נושאים נוספים שעמדו על הפרק והתנקזו לתקופה זו. במשרד הביטחון הבינו שיש להיערך לכלל האפשרויות. לכן, הרמטכ"ל בני גנץ החליט שיש להכשיר את הכוחות השונים בשלושת הפיקודים המרחביים להסלמה כל אחד בגזרתו, בדגש על גזרת עזה. מועד סיום ההכשרה נקבע ל-15 ביולי. עם זאת, לא עמדה בפני יעלון הערכה מודיעינית של אמ"ן ל"מלחמת יולי" אליה נערך החמאס. בניגוד להערכות אמ"ן, טוענים גורמים בשב"כ כי ישנן כוונות ומוכנות של כוחות נוח'בה, (כוחות מובחרים של הזרוע הצבאית בחמאס - א"ב) למערכה אפשרית בקיץ, תוך שימוש במנהרות בדגש על מודיעין יחודי להתקפה ספציפית מתוכננת בדרום שסוכלה.

מלחמה בדרום | כל הכתבות, הפרשנויות והמאמרים

שר הביטחון משה יעלון ביקר ביישובי עוטף עזה ונפגש עם ראשי הרשויות עם הרמטכ"ל בני גנץ. משרד הביטחון
גנץ קבע היערכות לעימות בעזה עד אמצע יולי 2014. גנץ ויעלון/משרד הביטחון

אז מה קרה? החמאס נחנק תחת לחץ מצרי כבד: המנהרות לסיני, שהיו מקור הכנסה עיקרי של השלטון בעזה הושמדו כמעט לחלוטין, וכך נשמטה יכולתו של הארגון לגבות מסים ובאמצעותם לשלם לעשרות אלפי פקידיו ברצועה. בנוסף, מעבר רפיח נסגר, והברית שכרת החמאס עם טורקיה וקטאר לא הפכה להצלחה כלכלית מסחררת.

כצעד מונע, המליצו במערכת הביטחון ליצור מנגנון להעברת כספים ישירות לפקידים שמונים כמה עשרות אלפי בני אדם, גם מפקד פיקוד הדרום אלוף סמי תורג'מן תמך במהלך, אולם זה לא יצא אל הפועל מחשש שהממשל בוושינגטון שמונע העברת כספים לארגוני טרור יבקר את המהלך.

כל אלו, טוענים במערכת הביטחון, הובילו את החמאס לחטוף ולרצוח את שלושת הנערים. כוונת המפגעים היתה לחטוף אזרח ישראלי, אך במקום זאת נחטפו שלושת הנערים, והמצב הסתבך. ההידרדרות החלה עם מציאת גופות הנערים, מעצרם של 460 אנשי חמאס בגדה המערבית ותחושת הגב לקיר הביאו את הארגון לצאת למערכה. באותם ימים, העריך אמ"ן כי למרות שיגורי הרקטות, פניו של חמאס לא למערכה רחבה.

כישלון בים הוביל לתת-קרקע

אם כך, מה הוביל את חמאס להפעיל את מערך המנהרות ההתקפיות שלו? סיכול פיגוע המנהרה ליד קיבוץ סופה גרם לחמאס להבין שלצה"ל יש מודיעין מדויק על מיקומן, ולכן חשש לאבד את הזרוע האסטרטגית הזאת והחל לממש פיגועי מנהרות בזה אחר זה. כוונותיו של חמאס ומימוש הפיגועים נחשפו כמו בובת מטריושקה שמורכבת ממספר רב של בובות, שכבה אחרי שכבה. הכישלונות בהוצאת פיגועים דרך הים, כמו שקרה בחוף זיקים בתחילת המלחמה, והמזל"טים ששיגר אותם יירט חיל האוויר האיצו את חמאס לשגר חוליות מחבלים מתחת האדמה לשטח ישראל.

ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, דחף באותו שלב קריטי לדרדר את המצב, כי בראייתו זו הייתה הדרך היחידה להיחלץ מהמצור שמוטל על עזה. במערכת הביטחון טוענים, שלמרות הביקורת שהושמעה במהלך המבצע, בקבינט נערכו דיונים עמוקים טרם המהלך הקרקעי כדי להבין מה ניתן להשיג באמצעותו ומה כדאי להגדיר כיעד. מי יכול להחליף את חמאס וכיצד יתבצע כיבוש הרצועה היו רק חלק מהאופציות שנבדקו. חברי הקבינט הסכימו שבעת הזו, אף אחד לא רוצה או יכול להחליף את החמאס כשלטון ברצועה - לא הרשות הפלסטינית, לא מצרים ולא כוח בינלאומי. לכן, אם צה"ל יכבוש את עזה תוך עשרה ימים, ייפול נטל 1.8 תושביה על כתפי ישראל.

פתח המנהרה שנחשפה בכרם שלום. יולי 2014. דובר צה"ל
אי ההצלחה בים ובאוויר האיץ את חמאס לשלוח חוליות מחבלים דרך המנהרות. סיכול חדירה מנהרה ליד קיבוץ סופה/דובר צה"ל

מעבר לכך, טיהור הרצועה יימשך חמש שנים לפחות. ישראל תחזור להיות מדינה כובשת, ותוך כדי הרקטות ימשיכו ליפול על ישראל, סדרי העדיפויות במדינת ישראל ישתנו, ואחרי השקעה של מיליארדי שקלים ל פני שנים, ייאלץ הצבא להעביר את האחריות לידי הרשות הפלסטינית במחיר מאות חיילים הרוגים (כך על פי תרחישים שהוצגו בקבינט. בהקשר זה יש לציין כי במבצע "צוק איתן" נהרגו 65 לוחמים כשצה"ל פעל בטווח של 2.5 קילומטרים בלבד מהגדר כדי להשמיד מנהרות.

לאור ההערכה הזו, הסכימו חברי הקבינט שההישג הטוב ביותר שניתן לייצר במבצע הוא לאפשר לרשות הפלסטינית דריסת רגל ברצועת עזה, כשבתיאום עם מצרים, אבו מאזן יהפוך ל"בעל הדעה" לאחר שיהיה "בעל המאה".
שיקום עזה בניהול אבו מאזן יגביר את כוחו ברצועה והיו אפילו קולות שקיוו שהתפכחות בציבור הפלסטיני בעזה יביא לבחירות ולמהפך שלטוני. אולם מדובר בפנטזיה, שכן גם אם יתקיימו בחירות, החמאס ישלוט בקלפיות ואם מישהו יפר את האיזון, הוא תמיד יוכל לשבש את המציאות באמצעות הזרוע הצבאית של הארגון או שליחיו מהארגונים האחרים.

משעל השתמש בהדלפות מהקבינט

גורמים מקורבים לראש הממשלה בנימין נתניהו וליעלון טוענים כי לאורך כל המבצע לא היו רגעים שהם שינו את המטרות שהוגדרו בקבינט מלכתחילה. היוזמה המצרית אומצה בישראל כבר בתחילת הלחימה כמנגנון להביא לסיומה, אך האמריקאים ניסו לכפות את היוזמה הקטארית-טורקית שהבטיחה הישגים לחמאס. הקבינט דחה את ההצעה פה אחד, אך כל דחייה הביאה לפיצוץ ביחסים עם שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי. הפרסום ב"וול-סטריט ג'ורנל" אודות עיכוב במשלוח טילי הלפייר תוצרת ארה"ב היה בגדר אזהרה שמתחה מחלקת המדינה האמריקאית בתגובה להתנהלות הישראלית.

בצד השני של המתרס, הבין חאלד משעל שישראל, הרשות הפלסטינית ומצרים מובילות את חמאס לשחיטה, ולכן דאג לפוצץ את המשא ומתן פעם אחר פעם, תוך שהוא מתעקש על ערבויות אמריקאיות למתווה המצרי. בזמן הזה, הקבינט התעקש לסיים את מלאכת השמדת המנהרות. "עד שלא סיימנו את נושא המנהרות, לא יכולנו לחזור להפסקת אש האמתית", הסביר גורם ביטחוני בכיר, שהוסיף: "לא במקרה ביום שבו סיימנו את המנהרות יצאנו החוצה. המצרים באו שוב עם היוזמה והשבנו עליה בחיוב. הנהגת חמאס בעזה גם אמרה כן, על אפו וחמתו של משעל".

בית שנהרס בתקיפת צה"ל ברפיח. 20 באוגוסט 2014. רויטרס
מי רוצה אחריות על שיקום הרצועה וחייהם של 1.8 מיליון פלסטינים? חאן יונס המופצצת/רויטרס

בנקודת הזמן הזו קל להסביר כי ההתנהלות מול ארגון טרור שגופו בעזה מפולג בין הזרוע הצבאית ללשכה המדינית, וראשו בקטאר (חאלד משעל), שאף הוא נתון ללחצים מצד נסיכות המפרץ, היא מורכבת מאוד. מנגד, גם הקבינט הישראלי נהג לעתים כאילו הוא נדחף לכמה כיוונים במקביל. גורמי ביטחון טוענים כי אמירות של חברי קבינט שדלפו מהחדר הסגור על פגיעה בעורף, כיבוש עזה, מנהרות ונושאים נוספים, האריכו את העימות. אחד מחברי הקבינט שזכה לביקורת נוקבת במערכת הביטחון הוא שר הכלכלה נפתלי בנט שהתעקש לכאורה על סוגיית המנהרות. בבדיקה שנעשתה בצה"ל, התברר שבנט קיבל מידע על התנהלות הצבא מקצינים בכירים בדרגי השטח והשתמש בהם נגד הרמטכ"ל בישיבות הקבינט. בנט, סירב להגיב לטענות.

כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, אוגוסט 2014. בן קלמר
סיימו לטפל במנהרות ויצאו מהרצועה. כוח שריון של צה"ל נסוג מעזה/בן קלמר

חמאס, על פי הערכות ראש אמ"ן האלוף אביב כוכבי, היה מוכן להפסקת אש כבר אחרי שבועיים של לחימה, כשהבין את ממדי הנזק ברצועת עזה, אך משעל טירפד את המהלך. המורכבות הזו באה לידי ביטוי בנסיבות נפילתם בקרב של מפקד סיירת גבעתי בניה שראל, הלוחם ליאל גדעוני וסגן הדר גולדין.

מספר שעות לפני שנכנסה לתוקף, הודיע ג'ון קרי לישראל כי חמאס מסכים להפסקת אש החל משעה 8:00 של יום שישי, 1 באוגוסט. ההיתקלות של השלושה בחוליית המחבלים התרחשה יותר משעה אחרי כניסתה לתוקף של הפסקת האש. הבירור שנעשה מאוחר יותר העלה כי החמאס התכוון להפסקת אש בשיגור רקטות, אך כל עוד כוחות צה"ל נמצאים על אדמתם ומנסים לאתר מנהרות, לוחמיו ימשיכו בלחימה. אי הבנה טראגית בין האמריקאים לקטאר וחמאס, הביאה למותם של השלושה.

הערפל מתפזר סביב היום שאחרי

האם החמאס יחזור לשגר רקטות בחג ראש השנה? באמ"ן מעריכים כי אין לחמאס אינטרס לחמם את רצועת עזה מחדש. אישוש לכך ניתן למצוא בדבריו של דובר התנועה בעזה, סמי אבו-זוהרי, שכתב השבוע בחשבון הפייסבוק שלו כי אין כוונה לחדש את האש גם בתום חודש ימים וכי הרגיעה תימשך. הוא כתב עוד כי "אנחנו מדגישים זאת כדי למנוע בלבול מפני בני עמנו".

החמאס מבין שישראל לא מתכוונת לאשר בניית נמל ימי או שדה תעופה. גם הרשות הפלסטינית ומצרים מתנגדים לכך, שכן הדבר יקבע "מדינת חמאס" בעזה. לכן, הציר המשולש של מצרים, הרשות וישראל נערך ליצירת מנגנון שיאפשר פתיחה של מעבר רפיח, העברת סחורות דרך מעבר כרם שלום והעברת כספים לשיקום עזה ולמימון משכורות לפקידים.

מה נקודת האור? מעמדו של אבו מאזן אמור להשתדרג ולהאפיל על החמאס, והחלוקה הגיאו-פוליטית של במזרח התיכון שמייצרת הזדמנויות מדיניות חדשות. ציר "האחים המוסלמים" שכולל את חמאס, קטאר וטורקיה נחלש. ציר הרשע שכולל את איראן, סוריה וחיזבאללה נחלש אף הוא. ארגוני ג'יהאד עולמי ביניהם אל-קאעדה, ג'בהת א-נוסרה ודעאש, מתמודדים מול מחנה סוני-ערבי – מצרים, ירדן, סעודיה, בחריין וכווית. לישראל ולמחנה הסוני-ערבי יש אויבים משותפים, וייתכן שיתוף פעולה מאחורי הקלעים בשלב זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully