וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

13 מחבלים ניסו לבצע פיגוע ממנהרה בשטח ישראל

לפנות בוקר זיהה צה"ל מחבלים היוצאים ממנהרה ליד כרם שלום. יחידות עילית הוקפצו ופתחו באש, כמה מהמחבלים חוסלו והשאר ברחו בחזרה למנהרה. אין נפגעים בכוחותינו. דו"צ: "מנענו מסע הרג בישוב"

צילום: דובר צה"ל, שי מכלוף, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

שוב סוכל ניסיון של מחבלים לחדור מרצועת עזה לישראל: כוחות צה"ל זיהו בסביבות השעה 4:00 לפנות בוקר (חמישי) מחבלים יוצאים מפתח של מנהרה באזור שבין כרם שלום לקיבוץ סופה ממזרח לרצועת עזה. כוחות צבא גדולים, ובכלל זה יחידות עילית של צה"ל, הוקפצו לשטח לאחר שדווח להם כי לפחות 13 מחבלים יצאו מהמנהרה. כוחות צה"ל פתחו לעבר באש מהאוויר ומהקרקע. לאחר שנפגעו חמישה מחבלים וכמה מהם נהרגו, חזרו יתר המחבלים לתוך המנהרה. אחר כך ירו כוחות ארטילריה ושריון לעבר האזור שממנו יצאו המחבלים. אין נפגעים בקרב כוחות צה"ל.

מבצע "צוק איתן" - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
התמונות הקשות: פורסם תיעוד ההפגזה שהרגה 4 ילדים
ישראל וחמאס הסכימו להפסקת אש בת חמש שעות
מטח לעבר הדרום: 3 יירוטים בשמי קריית גת וקריית מלאכי
לייב בלוג | היום העשירי: עדכונים שוטפים, דקה אחר דקה

מפקד פיקוד הדרום אלוף סמי תורג'מן הנחה את הכוחות בשטח להודיע ליישובים הסמוכים למקום האירוע - כרם שלום, סופה וחולית - להישאר בבתיהם. כמו כן, הורה אלוף תורג'מן לתגבר את האבטחה.

פתח המנהרה שנחשפה בכרם שלום. יולי 2014. דובר צה"ל
המחבלים חודרים לשטח ישראל/דובר צה"ל
סיכול חדירת מחבלים בכרם שלום. יולי 2014.. דובר צה"ל
המחבלים מופצצים/דובר צה"ל

במקביל החל צה"ל לפתוח באש באמצעות כלי טיס, כלי שיט וטנקים לעבר יעדי טרור לכל אורך הרצועה, ובפרט לעבר יעדי טרור בדרום הרצועה. גורם צבאי מסר כי האירוע נמצא בשליטה. "כרגע מתבצעות סריקות לשלילת אפשרות של מחבלים נוספים במרחב. על התושבים להקפיד על ההנחיות ולהתאזר בסבלנות", אמר. על המבצע פיקד מפקד החטיבה הדרומית של אוגדת עזה, אל"מ עמוס הכהן, שהפעיל את יחידות מגלן, אגוז, רימון, חטיבה 401 וכוחות מילואים.

כלי הנשק שנמצאו במנהרה בכרם שלום. יולי 2014. דובר צה"ל
כלי נשק שנמצאו סמוך למנהרה שממנה יצאו המחבלים/דובר צה"ל
כלי הנשק שנמצאו במנהרה בכרם שלום. יולי 2014. דובר צה"ל
המנהרה שממנה יצאו המחבלים/דובר צה"ל

הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, הודיעה כי המחבלים שניסו לחדור לישראל משתייכים לארגון. בניגוד למה שתואר בצה"ל, בחמאס טוענים כי כל אנשיו חזרו בשלום מהאירוע.

נשק שנמצא במנהרה בכרם שלום. יולי 2014. דובר צה"ל
כלי נשק נוספים מהמנהרה/דובר צה"ל
אל"ם עמוס הכהן. יעל שלח, במחנה
פיקד על הכוחות במבצע. אל"מ עמוס הכהן/במחנה, יעל שלח

דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, סיפר כי מערך האיסוף של צה"ל זיהה את החדירה. "המערכת נדרכה ופעלה כפי שנעשה בשבועות האחרונים לאור ההכנות וחיזוק צעדי המוגנות בגזרה", תיאר תת-אלוף אלמוז את האירועים. "הגענו לאזור הכוחות, כנראה שהמחבלים הופתעו והתחילו להיכנס בחזרה למנהרה. חיל האוויר החלו לתקוף אותם מהאוויר. הבנו שיש נפגעים אך עוד לא ידענו את כל התמונה". לדבריו, "אפשר להניח שהם ניסו לחטוף או לעשות פיגוע הרג משמעותי".

תת-אלוף אלמוז עוד סיפר כי סיכול הפיגוע הוא הצלחה גדולה, "אחרת היינו מתעוררים בבוקר לגלות שיש 13 מחבלים בקיבוץ". לדבריו, צה"ל ערוך ומוכן להתרחשויות כאלה בימים הקרובים. "אנחנו ממשיכים לנהל באזור, דרוכים ומוכנים לסיכול המאמץ הזה של חמאס". במשדר וואלה! חדשות, הוסיף תת-אלוף אלמוז כי צה"ל נערך לפיגוע הזה בשבועות האחרונים. "הרבה מאוד מפקדים עסקו בהכנות ובבדיקות של הכוחות למוכנות מול איום כזה", אמר דובר צה"ל. "חמאס רצה לתכנן ולבצע את הפיגוע הזה במסגרת ההפתעות שהוא מבצע בשבועות האחרונים". לדברי אלמוז, לא ידוע עדיין כמה מהמחבלים נפגעו באירוע. "האירוע עדיין מתנהל ונחקר, ואנו שוקלים את הצעדים הלאה". אלמוז התייחס למטרת המחבלים, ואמר: "הפיגוע הוכוון למסע הרג באחד היישובים, או לחטיפה".

סוכל פיגוע בגבול הרצועה: מחבלים יצאו ממנהרה והותקפו. צילום מסך
זירת ניסיון החדירה, הבוקר/צילום מסך

גורם ביטחוני אמר הבוקר: "הם מריחים את הסכם הרגיעה ומנסים להביא הישג בדקה האחרונה של המבצע. צה"ל ערוך חזק בהגנה ויגיב בהתאם לניסיון החדירה לשטח ישראל. אנחנו ערוכים להפתעות נוספות".

"המבצע לא יכול להסתיים עד שמנקים את המנהרות"

ראש המועצה האזורית אשכול, חיים ילין, סיפר במשדר וואלה! חדשות כי החטיבה הדרומית הקפיצה אותו ב-4:00 בבוקר ונאמר לו כי יש התרעה חמה על הימצאות מחבלים בשטח. "החמ"ל עובד כל הזמן, אבל כינסנו את צוות החירום, הוצאנו אותם מהבתים ומאז אנחנו סביב האירוע. לא נעים, קשה, חורקים שיניים, ממשיכים הלאה. אי אפשר לתת לטרור לשבש לנו את החיים", אמר ילין. "לכל השרים בקבינט המדיני ביטחוני – אם הם חושבים שהמבצע יכול להסתיים עד שהם לא ינקו את המנהרות אז הם טועים. האירוע של גלעד שליט הוא כסף קטן לעומת מה שיכול היה להיות פה".

ניסיון חדירה דרך מנהרה בכרם שלום. יולי 2014. שי מכלוף
"צה"ל ערוך חזק בהגנה ויגיב בהתאם". חיילים בכרם שלום, הבוקר/שי מכלוף

דרור, תושב קיבוץ סופה הסמוכה, סיפר כי הוא ואשתו התעוררו לקולות הפגזות צה"ל מהאוויר. "התבשרתי מיד על האירוע, שיש חשיפה של מנהרה. הודענו לכל תושבי היישוב להסתגר בבתים ולכבות אורות", סיפר דרור, שבנו גויס בצו 8 במסגרת מבצע "צוק איתן". "היישוב שלנו על הגבול, והוא למעשה המקום הראשון שאליו היו נכנסים אם האירוע לא היה מסוכל. אנו מתבשרים כבר כמה חודשים על כמות לא מבוטלת של מנהרות, ולמעשה כל התקווה שלנו מבחינת הסרת האיומים מעלינו זה לאפשר לנו לחיות ללא חשש שיש מתחתנו זוחלים שיכולים לגרום להרג ולחטיפות. אנחנו מגדלים פה משפחות וילדים, אנחנו רוצים להמשיך לגדל אותם פה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אין מדובר באירוע הביטחוני הראשון מאז תחילתו של מבצע "צוק איתן" הקשור במנהרות, הנחשבות לאחד האיומים החמורים ביותר הנשקפים מרצועת עזה. ביום שלישי שעבר פוצץ צה"ל מנהרת טרור ליד קיבוץ כרם שלום, באותו המקום שבו אירע האירוע היום. תושבי הקיבוץ דיווחו על הדי פיצוץ עז שנשמע במקום. צה"ל הנחה אותם להישאר בבתיהם מחשש לחדירת מחבלים – חשש שהופרך אחרי כשעתיים מתוחות. קודם לכן טען חמאס כי הזרוע הצבאית שלו, גדודי עז א-דין אל-קסאם, פוצצו מטען מתחת למוצב כרם שלום. לא דווח על נפגעים בצד הישראלי.

דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, אישר אז כי התרחש במקום אירוע ביטחוני, אולם לא הרחיב בפרטים על אודותיו. בתדרוך קצר שמסר לכלי התקשורת מחוץ לקריה בתל אביב אמר אלמוז כי היו במקום "כוחות שנפרשו מבעוד מועד".

ירי ארטילרי לעבר עזה. יולי 2014. רויטרס
ירי ארטילריה לעבר עזה, הבוקר/רויטרס

בשבוע שעבר סוכלה גם חדירה דרך הים של מחבלים מחמאס באזור קיבוץ זיקים שבצפון הרצועה. תצפיתניות של צה"ל זיהו את המחבלים והזעיקו לנקודה כוחות, ואלה חיסלו את החמישה. חמאס קיבל אחריות גם לניסיון החדירה הכושל.

מטח לגוש דן ולשרון

בתוך כך, בשעות שלפני הפסקת האש הזמנית שעליה הסכימו הצדדים, נמשך ירי הרקטות לעבר ישראל. מטח רקטות נורה הבוקר לעבר יישובי גוש דן והשרון. שתי רקטות יורטו בשמי פתח תקווה ורקטה נוספת התפוצצה בשטח פתוח במועצה האזורית חוף השרון. כמו כן, רסיסי רקטה נפלו בפתח תקווה וכן ביישוב בשרון מצפון לרעננה. אין נפגעים ולא נגרם נזק לרכוש.

קודם לכן, שוגרו ארבע רקטות לעבר באר שבע ונפלו בשטחים פתוחים בסביבתה. שתי רקטות יורטו הלילה בשמי קריית גת ואחת נוספת יורטה בשמי קריית מלאכי. שלוש נוספות התפוצצו בשטחים פתוחים בתחומי המועצה האזורית מטה יהודה. רקטה נוספת התפוצצה בשטח פתוח במועצה האזורית חוף אשקלון. לא דווח על נזק או נפגעים.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

נשק שנמצא במנהרה בכרם שלום. יולי 2014. דובר צה"ל
זירת סכול החדירה, הבוקר/דובר צה"ל
כרם שלום. יולי 2014. שי מכלוף
כוח צה"ל ליד כרם שלום, הבוקר/שי מכלוף
רסיסי רקטה נמצאו באזור השרון צפונית לרעננה. יולי 2014. איחוד הצלה,
זירת התפוצצות רקטה בשרון, הבוקר/איחוד הצלה
פיצוץ ברצועת עזה אחרי תקיפות חיל האוויר. רויטרס
תקיפת חיל האוויר ברצועה/רויטרס
רסיסי רקטה נמצאו באזור השרון צפונית לרעננה. יולי 2014. איחוד הצלה,
כוחות בשרון בעקבות נפילת רקטה/איחוד הצלה
יירוט רקטה מעל שמי אשקלון, יולי 2014. גל אייל, תמונות גולשים
יירוטים מעל אשקלון, אתמול/תמונות גולשים, גל אייל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully