וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן: ללא דד-ליין לנסיגה, יופסק התיאום הביטחוני

1.9.2014 / 18:26

יו"ר הרשות מגביר את הלחץ המדיני ומעוניין לדרוש מישראל להציג מפה של המדינה הפלסטינית העתידית כבסיס להמשך המו"מ. סירוב ייענה בפנייה לאו"ם להכיר בפלסטין כ"מדינה תחת כיבוש"

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מתכנן לחדש את הלחץ המדיני על ישראל. התכנית שלו, שתובא כבר בסוף השבוע לאישור הליגה הערבית, מדברת על פנייה לארה"ב – כדי שזו תאיץ בהנהגה בירושלים להציג מפה של המדינה הפלסטינית העתידית (כפי שהיא רואה אותה) כבסיס למו"מ.

עוד בנושא
לפיד: ”המשלה הנוכחית יכולה לספק פתרון מדיני”
יוזמת אבו מאזן: ”דד-ליין עולמי לנסיגת ישראל מהגדה”
"ארה”ב הסכימה למדינה פלסטינית בגבולות 67’"

התכנית של אבו מאזן אומרת, שלאחר שישראל תציג את המפה, ייקבע לוח זמנים מוגדר לנסיגה הדרגתית מהגדה ולהקמת מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים. אם תסרב ישראל להצעה הזו, או שתימנע מתשובה, הרי שבכוונת אש"ף לפנות בתוך שלושה חודשים למועצת הביטחון של האו"ם בדרישה להעביר החלטה שתכיר במדינה פלסטינית בגבולות 1967.

שוטרים פלסטינים מחוץ לכנסיית המולד בבית לחם, 24 בדצמבר 2013. רויטרס
הסמכויות הביטחוניות בערי הרשות יועברו לצה"ל? שוטרי הרשות בבית לחם/רויטרס

הפלסטינים מודעים לסיכוי הגבוה לווטו אמריקני, אולם זה לא ייפגע בנחישותם - שכן אבו מאזן עתיד ככל הנראה לפנות לעצרת הכללית עם אותה בקשת החלטה. במקביל, יבקש אש"ף חברות בארגונים ובמוסדות הבינלאומיים וכן יבקש להכיר בפלסטין כ"מדינה תחת כיבוש" על פי אמנת ז'נבה. השלב האחרון בתכנית השאפתנית הזו, שחלקים ממנה פורטו בשיחה שקיים אבו מאזן ובכירי פתח עם ראשי חמאס בדוחא - הוא הפסקת התיאום הביטחוני והעברת כל סמכויות השלטון בערים הפלסטיניות לידי צה"ל. ברשות מדגישים כי אף אחד לא יכריז על פירוק הרשות אבל בפועל, היא תחדל מלתפקד.

"אחרי 20 שנים של מו"מ כושל, ישראל וארה"ב לא הביאו לנו דבר והכיבוש נמשך", אמר אבו מאזן בהקשר זה לנוכחים בפגישה שהתקיימה בחודש שעבר בקטאר – כך לפי הפרסום באתר האינטרנט הלבנוני "אל-אחבאר". "אנחנו מציבים אסטרטגיה מדינית כזו: ישראל וארה"ב יסכימו בכתב למדינה פלסטינית בגבולות 67' שבירתה ירושלים המזרחית ובגבולות זמניים מוגדרים. נתחיל מיד בשרטוט הגבול בתוך תקופה שתיקבע מראש, ולאחר מכן נדון בסוגיות של הסכם הקבע".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
רגע היסטורי: העצרת הכללית הכירה במדינת פלסטין, 30 בנובמבר 2012. רויטרס
יפנה לעצרת הכללית כדי שתכיר בפלסטין כמדינה כבושה. אבו מאזן באו"ם/רויטרס

אם ישראל וארה"ב לא יסכימו להצעה, איים אבו מאזן, הוא כאמור יעצור את התיאום הביטחוני ואת שיתוף הפעולה עם ישראל, יפרק את הרשות הפלסטינית וימסור את השליטה לנתניהו. "כך, ישראל תקבל על עצמה אחריות כמדינה כובשת".

יצוין שהמרחק עד לעצירת התיאום הביטחוני עוד רב, ובשלב זה עוד ייתכנו לא מעט שינויים, התפתחויות והסתעפויות. אבל לאבו מאזן ומקרוביו לפחות, פני הדברים ברורים. לישראל יש עד סוף השנה הנוכחית להחליט אם בכוונתה להציג מפה של פלסטין העתידית או לא. ובמקרה של תשובה שלילית, העימות הדיפלומטי בין הרשות וישראל יהיה בלתי נמנע ויוביל גם להפסקת פעילות המנגנונים.

הצהרות לחוד ומעשים לחוד

ביום ראשון בבוקר כינס יו"ר הרשות הפלסטינית במוקטעה ברמאללה התייעצות לקראת יציאתם של ראש צוות המו"מ של אש"ף סאיב עריקאת ומאג'ד פראג', ראש המודיעין הפלסטיני, לארה"ב. שם הם אמורים לפגוש את שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ולהציג בפניו את התכנית המדינית החדשה של אבו מאזן.

במקביל נידונו היחסים המתוחים מול חמאס גם לאחר המלחמה בעזה, שבאו לידי ביטוי בהתנגשות ראש-בראש בין אבו מאזן ויו"ר הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל. לנשיא הפלסטיני ולצוות מקורביו התברר בימים האחרונים שעל אף המלים היפות שנשמעו מפי בכירי חמאס בשבח האחדות והפיוס הפנימיים, הצהרות לחוד ומעשים לחוד. גם במהלך המלחמה המשיכו כוחות הביטחון של חמאס לרדוף את פעילי הארגון בעזה. זה כלל מעצרים, יריות בברכיהם של אנשי פתח וגם ההוצאות להורג של "חשודים בשיתוף פעולה", חלקם לפחות אנשי פתח שהיו בכלא של חמאס בשש השנים האחרונות.

בנוסף, מנעו בסוף השבוע אנשי חמאס את פתיחתם של משרדי חמישה מושלים שמינה עבאס עוד ערב המלחמה, כחלק מהניסיון שלו להפגין משילות ברצועה. הרשות לא נותרה חבוקת ידיים. ביומיים האחרונים ביצעו מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, המודיעין הכללי והביטחון המסכל, גל מעצרים ברחבי הגדה של פעילי חמאס. במילים אחרות, חזרה לשגרה. מתברר שהמלחמה בעזה מול ישראל הסתיימה אמנם, אבל העימות בין שני הארגונים נותר בעינו.

אולם הבעיה הזו מאיימת לשתק את שיקומה של רצועת עזה. אבו מאזן, לפי מקורביו, לא מוכן לקבל יותר את המשחק הכפול של חמאס. לא עוד דיבורים על אחדות מצד אחד וסיכול פעולות ממשלת הפיוס מצד שני. הנשיא הפלסטיני מינה ועדה של חמישה מראשי הפתח, שאמורה לשאת ולתת מול בכירי חמאס על הצעדים הבאים בעזה. אחד הדברים שתדרוש הוועדה הוא חופש פעולה לממשלת האחדות בראשותו של רמי חמדאללה בעזה וכן הפסקת הפגיעות באנשי פתח. ללא כל אלה, יבהירו שליחיו של אבו מאזן, לא נשלם משכורות לפקידי חמאס ונותיר בידי הארגון את עול שיקומה של עזה. אפשר לנחש שחמאס מצדו לא ימהר לוותר על שלטונו בעזה ולפנות את הבמה לאנשיו של אבו מאזן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully