וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוזמת אבו מאזן: "דד-ליין עולמי לנסיגת ישראל מהגדה"

25.8.2014 / 0:01

סוכנות אי-פי דיווחה מפי גורמים פלסטיניים על הצעת יו"ר הרשות ליום שאחרי המבצע בעזה. אבו מאזן ידרוש ממועצת הביטחון באו"ם תאריך יעד לנסיגה הישראלית. אם יסורב, יפנה להאג

צילום: מתוך שידורי הטלוויזיה במצרים, עריכה: מתן חדד

יו"ר הרשות הפלסטינית אבן מאזן יבקש ממועצת הביטחון של האו"ם לקבוע תאריך יעד לנסיגה ישראלית מהשטחים שנכבשו על ידה במלחמת ששת הימים – כך מסרו אמש (ראשון) בכירים פלסטיניים לסוכנות הידיעות אי-פי. זאת, במסגרת התכנית המדינית של יו"ר הרשות ל"יום שאחרי" הלחימה ברצועת עזה שעתידה להתפרסם כולה בימים הקרובים. לדברי הבכירים, אם מועצת הביטחון לא תאשר את הבקשה, הפלסטינים יפנו לבית הדין הפלילי הבינלאומי ויגישו תביעה נגד ישראל בגין פשעי מלחמה.

עוד ידיעות בוואלה! חדשות
יירוט בהרי ירושלים, בית נפגע באשקלון
פרס הגיע לנחם את הוריו של דניאל: "אל תאבדו תקווה"
סקר: רק 18% מהיהודים בעד נישואים עם ערבי

לדברי אבו מאזן, מדובר ב"פתרון מדיני לא מסורתי" לסוגיה הפלסטינית שיוגש לשר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי. עם זאת, אבו מאזן העריך שוושינגטון תדחה את ההצעה, כך בריאיון לרשת "סדא אל-בלד" המצרית. יו"ר הרשות הבהיר כי אין בהצעתו משום "הכרזת מלחמה על ישראל", אלא פתרון מדיני, והוא הבהיר שיתעקש - יחד עם מדינות הליגה הערבית - על קידום יישומה, למרות ההתנגדות הצפויה מצד האמריקנים.

מקורות פלסטיניים בכירים מסרו אמש לאתר האינטרנט של העיתון הפלסטיני "אל-קודס" פרטים נוספים מהצעתו הצפויה של אבו מאזן. לפי המקורות, היוזמה המדינית החדשה זוכה לתמיכה ערבית ובינלאומית, והמטרה נותרה הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות הקו הירוק.

ההבדל ביוזמה הנוכחית ככל הנראה נוגע בתמיכה העולמית ובנתיבי המו"מ. לדברי המקורות, אבו מאזן קורא למו"מ רציני ש"יתרחק ממבוכי סבבי השיחות הקודמים". היוזמה מורכבת משני נתיבים, אשר תלויים זה בזה.

"כל האופציות נמצאות על השולחן"

גורם מדיני פלסטיני הסביר בסוף השבוע לוואלה! חדשות כי המהלך שאבו מאזן מתכנן כולל בתוכו רכיבים "פנימיים וחיצוניים". לדבריו, בהיבט הפנים-פלסטיני אבו מאזן מתכוון לחזק את מעמדה של ממשלת הטכנוקרטים בראשותו, בדגש על סמכותה ברצועת עזה. כמו כן, אבו מאזן שוקל רפורמות שונות ברשות הפלסטינית ובאש"ף.

בהיבט הבינלאומי, כפי שכבר הובהר מפי אנשי הרשות, אבו מאזן מתכוון לחדש "בכל הכוח" את הפעילות הפלסטינית באו"ם ובזירות נוספות של הקהילה הבינלאומית, פעילות שהוקפאה במהלך המשא ומתן הישראלי-פלסטיני. "כל האופציות נמצאות על השולחן, כולל פנייה מסודרת לבית הדין הבינלאומי בהאג, צעד שהוסכם על ידי כלל הפלגים הפלסטינים", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מועצת הביטחון של האו"ם מאשרת את הסרת הנשק הכימי של סוריה. ספטמבר 2013. AP
מדינות אירופה ממשיכות לגבש הצעת החלטה למועצת הביטחון האו"ם/AP

הערכתו של אבו מאזן כי האמריקנים יתנגדו לתכניתו נובעת מהתנגדותם הנחרצת בעבר לכל צעד "חד-צדדי" של הפלסטינים במישור הבינלאומי. כאשר הרשות הפלסטינית פנתה לעצרת האו"ם בבקשה לקבל הכרה כ"מדינה שאיננה חברה" בשנת 2012, מי שהובילה את המאבק חסר הסיכוי כנגד הבקשה הייתה שגרירת ארה"ב באו"ם דאז, סוזן רייס - המשמשת כיום כיועצת לביטחון לאומי של הנשיא אובמה.

מבחינת אבו מאזן, ההתנגדות האמריקנית הצפויה לתכניתו איננה בהכרח בגדר חיסרון. עימות עם הממשל האמריקני ועם ישראל בזירה הדיפלומטית, תוך קבלת תמיכה משאר העולם, יאפשר לו להצטייר בעיני הציבור הפלסטיני כמי ש"מתנגד" לישראל ו"נאבק בכיבוש" - אולם, בכלים דיפלומטיים ולא באלימות, כפי שעושה חמאס.

בישראל טרם הגיבו להצהרתו של אבו מאזן, והסתפקו באמירה שכל עוד הוא אינו חושף את פרטי התכנית שלו במלואם, אין טעם להתייחס אליה. עם זאת, בירושלים מדגישים כי לכל החלטה חד-צדדית של הפלסטינים יהיו השלכות. כך למשל, אם הפלסטינים יבקשו להתקבל לבית הדין הבינלאומי בהאג, הדבר יאפשר להם לתבוע את ישראל, אבל גם יקל על הגשת תביעות נגד חמאס וארגוני הטרור האחרים בעזה.

במקביל לתכניתו של אבו מאזן, ממשיכות מדינות אירופה לגבש הצעת החלטה למועצת הביטחון של האו"ם בנושא הלחימה בעזה. הצעת ההחלטה האירופית, שזוכה לתמיכה עקרונית מצד ארה"ב, כוללת קריאה לחדש את המשא ומתן הישראלי-פלסטיני על בסיס גבולות 1967. בישראל מעדיפים לנסות פעם נוספת הסדרה דרך הערוץ המצרי לפני כל פנייה למועצת הביטחון.

(עדכון ראשון: 22:31)

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully