וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פירון לוואלה!: "הייתה מלחמה, גם אני אצטרך לתרום את חלקי"

שר החינוך התייחס לקיצוץ של כחצי מיליארד שקל בתקציב משרדו: "לא תיפגע שום רפורמה. ילדים לא ילכו מוקדם הביתה, מורים לא ילמדו פחות". שרים אחרים מתנגדים לקיצוצים: "פגיעה ישירה בתושבי הדרום"

צילום: יותם רונן, עריכה: גדי וינסטוק

(השר לפיד במועצת אשכול, בחמישי: "מגויסים לשיקום יישובי הדרום")

לא מתנגד לקיצוץ: שר החינוך שי פירון התייחס הבוקר (ראשון) לקיצוץ הענק של כחצי מיליארד שקלים שמשרדו צפוי לספוג במסגרת הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה. "תקציב משרד החינוך הוא פי ארבעה משאר התקציבים", הסביר פירון לוואלה! חדשות. לדברי שר החינוך, חצי מיליארד שקלים מתוך 43 מיליארד הם מעט באופן יחסי, בהתחשב בקיצוץ הכולל ובזה שהושת גם על יתר המשרדים, מלבד משרד הביטחון: "במספרים, מקצצים אצלנו הכי מעט".

ההצעה לקיצוץ של 1.9 מיליארד שקלים - 2% מתקציבי המשרדים - תובא הבוקר לאישור השרים בישיבת הממשלה במועצת חוף אשקלון. היא נועדה לכסות את הוצאות מבצע "צוק איתן" ולממן את ההטבות שיינתנו לתושבי עוטף עזה, ובכלל זה תכנית אסטרטגית רב-שנתית לפיתוח שדרות ויישובי עוטף עזה בהיקף של 1.3 מיליארד שקלים.

עוד בוואלה! חדשות:
עשרות חיילי או"ם פיליפינים הצליחו להימלט מהמצור בגולן הסורי
מח"ט הנח"ל: "אין כוח שעצר אותנו בעזה, אל לא נפעל כדאעש"
ניקול חזרה מטיול משפחתי בפרו - נדרסה והופקרה

ישיבת ממשלה. יוני 2014. מרק ישראל סלם, לשכת העיתונות הממשלתית
קיצוץ של 2% מתקציבי המשרדים, מלבד משרד הביטחון. ישיבת ממשלה/לשכת העיתונות הממשלתית, מרק ישראל סלם

"לא תיפגע שום רפורמה", המשיך פירון ואמר בהתייחסו לתכניות שקידם בחודשים האחרונים במשרדו. "זה לא יבוא על חשבון שכר המורים ולא על חשבון תכניות הליבה. לא תקוצץ שעת לימודים אחת, ילדים לא ילכו יותר מוקדם הביתה, מורים לא ילמדו פחות ולא ירוויחו פחות. רפורמת הלמידה המשמעותית ובתי הספר של הקיץ ובתי הספר המקצועיים, התכנית של מחוז חרדי ולימודי ליבה לחרדים – הכול יימשך כסדרו", התחייב. "משרד החינוך יצטרך למצוא בתוך תקציביו דרך לממן את המלחמה. הייתה מלחמה, כולנו צריכים לתרום את חלקם וגם אני אצטרך לתרום את חלקי", הבהיר.

בסביבת השר מעריכים בהסתמך על דברים אלה כי הוא יצביע בעד הקיצוץ. יצוין כי בתקציב 2015 נוספו 300 מיליון שקלים עבור "התכנית הלאומית ללמידה משמעותית", 70 מיליון שקל לצורך פתיחת בתי ספר מקצועיים וכ-240 מיליון שקל ל"בתי הספר של החופש הגדול". כמו כן, נוספו 180 מיליון שקלים לחינוך הממלכתי-חרדי. בסביבת השר מעריכים כי החלטתו שלא להתנגד פומבית לקיצוץ נובעת מהכוונה להיאבק בשלב מאוחר יותר להחזיר את תוספות התקציב לקדמותן.

שר החינוך, ראשי הרשויות בעוטף עזה וראש עיריית שדרות אלון דוידי קיימו ישיבת היערכות מיוחדת. אוגוסט 2014. אדי ישראל,
"הכול יימשך כסדרו". שר החינוך פירון בביקור בשדרות, בשבוע שעבר/אדי ישראל

בניגוד לפירון, שרים אחרים הביעו התנגדות מוחלטת לקיצוץ, וטענו כי הדבר יפגע בראש ובראשונה בתושבי הדרום. השר להגנת הסביבה עמיר פרץ, תושב שדרות, איים שיצביע נגד הקיצוץ הרוחבי. "זו פגיעה ישירה בשכבות החלשות, בפריפריה ובתושבי הדרום, שלא יוכלו להרשות לעצמם לשלם עבור שירותים בסיסיים בחינוך, בבריאות וברווחה", אמר הבוקר. "אני בעד העלאת מסים לבעלי המשכורות הגבוהות ונגד קיצוץ בתקציבים החיוניים כל כך לאזרחי ישראל".

לדברי פרץ, "השקעה בדרום וביישובי עוטף עזה היא הכרחית להגשמת החזון הציוני. אי אפשר מצד אחד לדבר על חיבוק התושבים ועל עמידתם האיתנה בימי מלחמה, ומצד שני לדרוש מהם לשלם את המחיר. חוסן לאומי הוא גם חוסן כלכלי".

השר להגנת הסביבה עמיר פרץ בוועידת המשפט. אוגוסט 2014. רובי קסטרו,
להעלות מסים לבעלי המשכורות הגבוהות. השר פרץ/רובי קסטרו

גם שר הבינוי והשיכון אורי אריאל הביע התנגדות לקיצוץ. "הצורך בכיסוי הוצאות הביטחון של מבצע 'צוק איתן" הוא צורך חד-פעמי", אמר. "יש לבצע העברה תקציבית חד-פעמית, ולא קיצוץ רוחבי קבוע שחל על בסיס תקציבי המשרדים מכאן ולהבא".

שר הרווחה מאיר כהן אמר הבוקר כי לא יסכים לקיצוץ נוסף בתקציב משרדו, מעבר לזה הנוכחי, "שלצערי לא ניתן לחמוק ממנו". כהן אמר כי משרדו "הוא התקווה האחרונה של מאות אלפי משפחות, שנמצאות כפסע מקריסה כלכלית ונפשית. ממי ניקח, מאלו שאין להם מה למרוח בסנדוויץ' של הילדים לבית הספר?", תהה.

"לא רק שתקציב הרווחה לא יקטן", המשיך כהן ואמר, "בשנה הבאה הוא אף יגדל, לרבות תקציבים ראשונים למימון מסקנות ועדת אלאלוף למלחמה בעוני. מדינת ישראל לא יכולה לאפשר שוב פגיעה בנכים, בילדים בסיכון, בחד-הוריות ובאוכלוסיות שעבורן ארוחה חמה אינה דבר מובן מאליו".

שר הבינוי והשיכון אורי אריאל באולפן וואלה! חדשות, אוגוסט 2014. מגד גוזני
"לבצע העברה תקציבית חד-פעמית". השר אריאל/מגד גוזני

בשורות האופוזיציה נשמעת גם כן התנגדות חריפה לקיצוץ. חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (העבודה), שבמהלך המבצע הביעה תמיכה בהתנהלותם של ראש הממשלה והשרים, תקפה הבוקר את התכנית. "זה מטורף שרק העניים ומעמד הביניים הנמוך ישלמו את הוצאות 'צוק איתן'", כתבה בפייסבוק. "היום שוב שולחת הממשלה את ידה רק לכיסים של מי שאין להם. כי זה קל. חרפה", האשימה.

יחימוביץ' הציעה כחלופה אפשרית לקצץ בפטורים ממס לעשירים, וציינה כי בממשלה "מעדיפים לפגוע בתלמידים שאין להוריהם כסף לשיעורים פרטיים, בחולים שאין להם כסף לביטוחים יקרים, במטופלי לשכות הרווחה, במשתמשי התחבורה הציבורית. כי זה קל". היא תקפה באופן מיוחד את שרי "יש עתיד" ואת יו"ר המפלגה, שר האוצר יאיר לפיד. "אני מקווה שלפיד, פירון, גרמן וכהן לפחות מתביישים הבוקר כשהם נשלחים להיות קבלן הביצוע של מדיניות נתניהו, על חשבונכם, בניגוד לכל הבטחה שנתנו", כתבה.

יו"ר ש"ס אריה דרעי הגדיר את הקיצוץ המתוכנן "שערורייה וחוצפה של ממשלת ישראל". הוא הציע פתרון דומה לזה של יחימוביץ': "במקום לקצץ בהטבות מס לעשירים ובתקציבי עתק למעמד הגבוה, בחרה ממשלת העשירים לקחת מישראל השנייה, מאלו שקולם לא נשמע".

בעל בית ישראלי מצלם נזק למרחב המוגן של ביתו באשקלון, לאחר שנפגע על ידי רקטות שנורו מרצועת עזה. אוגוסט 2014. רויטרס
מרוחקים 14 ק"מ מהרצועה, ולכן לא ייכללו בתכנית. נזק לבית באשקלון כתוצאה מפגיעת רקטה/רויטרס

לפי התכנית שתוצג בפני השרים, תתוקצב הקמה של מערכי מיגון וביטחון בסכום של 163 מיליון שקלים והצטיידות של הרשויות המקומיות בסכום של 17.6 מיליון שקלים. כמו כן, כבר השנה יועברו ליישובי עוטף עזה באופן חד-פעמי 196 מיליון שקלים. סכום זה מיועד להטבות שיינתנו ליישובים המרוחקים עד שבעה קילומטרים מגבול רצועת עזה: העיר שדרות והמועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון, שדות נגב, שער הנגב. העיר אשקלון, המרוחקת 14 קילומטרים מהרצועה, לא נכללת ברשימת ההטבות, על אף שהייתה מטווחת מדי יום וספגה נזק כבד בשבועות הלחימה.

מלבד משרד הביטחון, כלל משרדי הממשלה צפויים להיפגע מחרב הקיצוצים. מתקציבו של משרד החינוך קוצצו לא פחות מ-480 מיליון שקלים, ואלה אינם כוללים 175 מיליון שקלים נוספים שייגרעו מההשכלה הגבוהה. מתקציבו של משרד החינוך יקוצצו 43 מיליון שקלים, ו-243 מיליון שקלים ייגרעו מתקציב שנועד לפיתוח התחבורה בישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

משרד הכלכלה ייאלץ לוותר על 53.2 מיליון שקלים מתקציבו, וגם משרד ראש הממשלה יספוג קיצוץ של 33.3 מיליון שקל. כמו כן, יקוצצו מענקי הבינוי והשיכון, בסך 40.3 מיליון שקלים, וכן תקציב המשרד לקליטת העלייה, בסך 17 מיליון שקלים. מהמשרד להגנת הסביבה יקוצצו 3.3 מיליון שקלים, ממשרד החקלאות 2.7 מיליון, ממשרד התיירות 3.2 מיליון, מהמשרד לתמיכות בענפי המשק 42.6 מיליון, ממשרד התקשורת 277 אלף "בלבד", מהמשרד לביטוח לאומי 12.4 מיליון, ממשרד המשפטים 1.4 מיליון, מהמשרד לפיתוח התיירות 9.6 מיליון ומהמשרד לאנרגיה ומים יקוצצו 1.7 מיליון שקלים.

ראש הממשלה עצמו התייחס למשמעויות הכלכליות של הלחימה בדרום, שצפויות להיות מורגשים בקרב כלל האזרחים. בריאיון שהעניק לערוץ 10 בסוף השבוע רמז על העלאת מסים קרבה. "יש פה צורך לעשות איזון בין שני צרכים ענקיים", אמר ראש הממשלה. "יהיו לנו צורכי ביטחון גדולים יותר – בזה אין שום ספק – והיום מבינים שזה חיוני כי החיים קודמים לרמת החיים". לדברי נתניהו בריאיון, "הכלכלה גם היא חיונית להבטחת הביטחון, ולכן אנחנו צריכים לעשות איזון בין הצרכים הכלכליים לצורכי הכלכלה, ולא למוטט אותה. מה שמנחה אותי עכשיו וגם ינחה אותי בניהול הכלכלה: קודם כל הביטחון. קודם כל", הוא הבהיר.

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com
לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 8:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully