וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשר פצמ"רים דורש שלום

עודד ליפשיץ

29.8.2014 / 10:59

רבים מבין 18 הקיבוצים בעוטף עזה הרגישו את נחת זרועו של חמאס ב-50 ימי "צוק איתן" ולכל אורך הדרך קראו להידברות. להיות שמאלני תחת אש? זה לא יוצר סתירה

גילה טרגרמן מנחל עוז, ששכלה את בנה דניאל בן הארבע שנהרג מפצמ"ר, קיוותה שיהיה המנהיג הצעיר ביותר שיוביל לשלום, ואיחלה, בגדלות נפש, שבמותו יקדם את השלום. דניאל נקבר בישוב "אבשלום" שבחבל שלום, לא רחוק מקיבוץ "כרם שלום". דווקא כאן השלום כל כך פופולרי.

בגבול רצועת עזה יש מושב אחד, נתיב העשרה, ו-18 קיבוצים. יש בהם רוב גדול למצביעי מרצ ו"העבודה" שרוצים שלום ושכנות טובה, ולא מלחמה ואויבים. יש גם חברים שמאמינים שאם יתנו לצה"ל לנצח ולשטח את עזה, החמאס יוכרע, יורתע וייכנע. אך דווקא במהלך מבצע "צוק איתן" התברר לרבים שניצחון מוחץ הוא אשליה, וההתלהמות הכוחנית דעכה.

חיים ילין, ראש המועצה האזורית אשכול, שיאנית הפצמ"רים והרקטות, אמר שהפתרון הוא מדיני והציע לתת לעזתים נמל; ענת חפץ מקיבוץ נירים החתימה לפני כחודש מאות מתושבי האזור על עצומת שלום. ביום שלישי האחרון, שעה לפני הפסקת האש נהרגו שם מפצמ"ר שני חברים, זאביק עציון ושחר מלמד, ואחרים נפצעו.

חברי ניר-עוז, שבו פצמ"ר פצע אבא בגן ילדים, הפיצו גילוי דעת בו הודו לצה"ל על הרס המנהרות והפגיעה במצבורי הטילים ובמחבלים, והצהירו שרק שלום יביא ביטחון. קבוצת "קול אחר", שפועלת באזור הגבול עם עזה, מקיימת קשר עם פלסטינים שוחרי שלום בעזה; סער אלטמן מקיבוץ ניר יצחק יזם מחאה טלוויזיונית נגד נתניהו ויעלון ש"האכילו אותנו בח... ולא הביאו שלום". טרקטור עם כף ענקית שפך עליו מבול של זבל פרות נוזלי, מהביל ומצחין.

מנהיגה חלולה

אין ספק, שנתניהו הוא שרדן גמדי בתקופה רבת סיכון וסיכוי שבה דרוש מנהיג גדול. למנהיג אמיתי יש חזון ואומץ לשנות מסלול כדי להוביל ליעד היסטורי. ובתולדות ישראל היו כמה כאלה: לפני מלחמת יום הכיפורים בגין הצהיר שיפרוש ל"נאות סיני" ודיין הכריז שעדיף שארם א-שייח בלי שלום. ב-1977 בגין עלה לשלטון ומינה את דיין לשר חוץ, ביחד הם ויתרו על כל סיני וזכינו בשלום בן 36 שנים; יצחק שמיר הימני תמך בוועידת מדריד בהשתתפות אש"ף ופרץ נתיב לשלום שבו יצחק רבין הוביל להסכמי אוסלו; אריק שרון היה ממקימי גוש קטיף ופינה אותו בהינתקות.

לעומתם, נתניהו הוא אנטי-מנהיג שמקובע בדרכו הכושלת. הוא פוצץ את המשא ומתן עם אבו-מאזן וקרי והחרים את ממשלת האחדות הפלסטינית. במקום לסיים את העימות כשהמנהרות נהרסו, גם היום, בתום 50 ימי לחימה, נתניהו אינו מוביל מהלך עתיר חזון, כמו ועידת שלום עם מנהיגי הרשות הפלסטינית, מצרים, ירדן וסעודיה. אלא, מנהל משא ומתן תגרני וקטנוני עם חמאס הטרוריסט, ובמקום לחתור לאופק של תקווה הוא מתקוטט עם ליברמן ובנט.

בכל יום בשבועות שבוזבזו לריק ב"צוק איתן", אנחנו, בקיבוצי הגדר, חטפנו אש כבדה והחמאס הוסיף פיסה לתמונת הניצחון שלו: הוא לחם בנחישות בצבא הכי חזק, שיתק את נתב"ג, זרע פחד וחרדה, שיבש את חייהם של מיליוני ישראלים, רוקן ישובים וגרם נזקים כלכליים אדירים.

ובצד הישראלי, בעוד שבתחילת "צוק איתן" נתניהו ויעלון זכו לשבחים על התנהלותם המאופקת, בהמשך התברר שבעצם מדובר בשיתוק אימפוטנטי וסרבני שמוליך לשום מקום. ובאין חזון ייפרע עם: שלטון הגולם הישראלי, התקוע והמתוסכל, הרס באכזריות אווילית מוסדות ציבור ומגדלי דירות בעזה וחצה את הגבול שבין הגנה עצמית ולחימה לגיטימית לטרור מדינתי פסול. עוד נשלם על כך מחיר כבד. נתניהו מסוכן ליישובי הגדר. נתניהו מסוכן לכולם.

הכותב הוא חבר קיבוץ ניר-עוז בעוטף עזה וחבר ועידה במפלגת מרצ

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully