וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן: "אציג פתרון מדיני מפתיע שארה"ב לא תאהב"

יו"ר הרשות הפלסטינית הודיע כי יציג בימים הקרובים פתרון "לא מסורתי" לסכסוך הישראלי-פלסטיני, על רקע הניסיונות לחידוש השיחות בקהיר: "לא מדובר בהכרזת מלחמה"

צילום: מתוך שידורי הטלוויזיה במצרים, עריכה: מתן חדד

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הודיע כי הוא יציג במהלך השבוע "פתרון מדיני לא מסורתי" לסוגיה הפלסטינית. בריאיון לרשת "סדא אל-בלד" המצרית הוסיף כי הצעתו תהיה "מפתיעה", וכי היא תוגש לשר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי. עם זאת, אבו מאזן העריך שוושינגטון תדחה את ההצעה.

אבו מאזן הדגיש כי ההצעה לא כוללת הכרזת מלחמה על ישראל, אלא פתרון מדיני, והבהיר כי יתעקש - יחד עם מדינות הליגה הערבית - על קידום יישומו, למרות ההתנגדות הצפויה מצד האמריקנים.

עוד בוואלה! חדשות:
חמאס הפך חולשה ליתרון: ירי הפצמ"רים יעיל יותר
עם דולרים לצדו: חוסל אחראי העברות הכספים של חמאס
נתניהו: "נמשיך במבצע גם לאחר פתיחת שנת הלימודים"

יו"ר הרשות, אבו מאזן, במהלך נאום שנשא בטורקיה, 18 ביולי 2014. AP
"לא שמעתי אף אחד שמתנגד ליוזמה המצרית". אבו מאזן/AP

מקורות פלסטינים בכירים מסרו הערב לאתר האינטרנט של העיתון הפלסטיני "אל-קודס" פרטים מהצעתו הצפויה של אבו מאזן בשבוע הבא. לפי המקורות, מדובר ביוזמה מדינית חדשה בתמיכה ערבית ובינלאומית, שפרטיה טרם התבררו במלואם. המטרה הפלסטינית נותרה הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות הקו הירוק.

ההבדל ביוזמה הנוכחית ככל הנראה נוגע לתמיכה העולמית ולנתיבי המו"מ. לדבריהם, אבו מאזן קורא למו"מ רציני ש"יתרחק ממבוכי סבבי השיחות הקודמים". היוזמה מורכבת משני נתיבים, אשר תלויים זה בזה.

אבו מאזן יקדם נתיב ערבי-פלסטיני להקמת מדינה עצמאית. במידה וזה ייכשל, לפי המקורות הפלסטיניים, יפנו הפלסטינים למועצת הביטחון של האו"ם בבקשה שיתערבו על מנת לכפות את הפתרון על בסיס החלטות האו"ם והחוק הבינלאומיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"אין מדינה בעולם שמתנגדת ליוזמה המצרית, בין אם מדובר במדינה ערבית ובין אם מדובר במדינה שאינה ערבית", אמר אבו מאזן, "אפילו חמאס, כשאמרנו להם 'נלך לפי היוזמה המצרית', אמרו, 'נלך לפי היוזמה המצרית'". הוא הוסיף כי כל הפלגים הפלסטיניים ביקשו להשלים את המשא ומתן להפסקת אש בקהיר.

לדבריו של יו"ר הרשות, במהלך הפגישה השלישית עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, ועם אמיר קטאר, חמן בן חליפה א-ת'אני, בדוחא, נודע כי תנועת חמאס רוצה להשלים את המו"מ במצרים. לטענת אבו מאזן, השיבה לשיחות בקהיר מצריכה רגיעה.

אבו מאזן אמר שמצרים הסכימה להכשיר ולאמן את הכוחות שיוצבו במעבר רפיח, כדי שאלה יוכלו לעבוד שם בצורה יעילה. הוא גם מסר שנשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, הסכים במהלך פגישתם האחרונה לקלוט חלק מצוותי משמר הנשיאות הפלסטיני לאימונים, כך שיוכלו בתוך כחודשיים לקבל על עצמם את משימת השמירה על המעבר.

כמו כן, הסכים א-סיסי לכך שיש לקדם יוזמה מדינית חדשה, שתצא מהליגה הערבית ותדרוש הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 67', ובירתה מזרח ירושלים, כך לפי הגורמים ששוחחו עם "אל-קודס". עוד מסרו הגורמים כי רוסיה והאיחוד האירופי נתנו את ברכתם ליוזמה.

בשבוע הבא צפויים שרי החוץ של הליגה הערבית להיפגש על מנת לאשר את היוזמה. במקביל, הרשות הפלסטינית פועלת במשיור הבינלאומי להשגת תמיכה נוספת. המקורות הפלסטינים הדגישו כי במידה והיוזמה הפלסטינית לא תצלח, או שארצות הברית תטיל וטו במועצת הביטחון, האפשרות של פירוק הרשות תישקל ברצינות.

חאלד משעל - ראש הלשכה המדינית של חמאס. דוחה, קטאר, 23 ביולי 2014. AP
מדינה פלסטינית - ורק אז פירוז הפלגים. משעל בקטאר/AP

יו"ר הרשות מסר פרטים נוספים על פגישתו עם משעל ועם אמיר קטאר. הוא ציין כי נבחנת האפשרות לרגיעה בלתי מוגבלת בזמן, עד לטיפול בכל הסוגיות. כמו כן, דנו הצדדים בנוגע לממשלה הפלסטינית, בתפקידה ברצועת עזה ובמאמצים להגעה לפתרון מדיני מקיף על מנת להתמודד עם המשבר ברצועת עזה.

בנוגע לסוגיית פירוז הרצועה מנשק, הדגיש אבו מאזן כי ג'ון קרי הוא היחיד שביקש לפרק את ההתנגדות מנשקה, והוסיף כי ענה לו שיש להגיע למדינה פלסטינית עצמאית, ורק לאחר מכן לדון בפירוק הפלגים הפלסטיניים מנשק.

בתוך כך, דובר משרד החוץ של מצרים, בדר עבד אל-עאטי, מסר לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" כי המגעים המצריים עם הפלסטינים ועם הישראלים נמשכים, במטרה לשוב לשיחות עקיפות. אל-עאטי הדגיש כי המגעים האלה נמשכים מאז שנשברה הרגיעה, והביע את תקוותו לכך שהקריאה המצרית לרגיעה בלתי מוגבלת בזמן ולשיבת המשלחות לקהיר לחידוש השיחות תיענה בחיוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully